Is ununoctium terecht een nieuw element?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Is ununoctium terecht een nieuw element?

Op 9 oktober 2006 kondigden onderzoekers aan, dat zij sinds 2002 in totaal drie (en mogelijk vier) atomen van element 118 (Ununoctium, Uuo) hadden waargenomen.
Volgens wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Ununoctium) heeft men alleen de isotoop Uuo-294 geproduceerd, die een halveringstijd blijkt te hebben van 0.89 ms.
Men heeft Cf-249 kernen met Ca-48 beschoten, waarbij volgens het onderzoek een Uuo-294 kern en 3 neutronen ontstonden.
Ik vraag mij af of men bij kernen die kort bestaan wel mag spreken van een nieuw element. Wanneer spreekt men van een nieuw element en bij welke halveringstijd trekt men de grens? Of is er soms geen grens? Als - min of meer - klassiek geschoold chemicus (afgestudeerd 1980) vraag ik mij dat af.
 
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 12.262

Re: Is ununoctium terecht een nieuw element?

De grens is grofweg dat je aan kunt tonen dat het element in kwestie bestaan heeft.

Idealiter is dat door directe observatie, maar het kan ook zijn door een vervalreeks te bewijzen die uitsluitend bij de gegeven isotoop gestart kan zijn.

Iets in de orde van 1 milliseconde is overigens niet idioot kort (en voor een element van dat nummer eerder lang).
Victory through technology

Reageer