[scheikunde] Reactie caco3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Reactie caco3

Hi, 
 
Ik heb een aantal vragen desbetreft de volgende reactie:
 
Calciumcarbonaat + zoutzuur ( H+ Cl-): CaCO3 + 2H2O -> Ca2+  + 3H2O + CO2  . Ten eerste, klopt deze reactie? 
 
Ten tweede, kan ik door middel van deze methode het calciumcarbonaatgehalte van papier berekenen door als volgt:
 
  1. Weeg stukje papier af voor reactie
  2. Na reactie is CO2 ontstaan en het gas is weg
  3. Weeg wat er over blijft
  4. Massa papier minus massa restant = massa CO2
  5. Mol berekenen van CO2 dmv molariteitsmassa( 44,01 g/mol uit mijn hoofd )
  6. verhouding 1:1 dus ook aantal mol caco3
  7. massa berekenen door middel van molariteitsmassa
  8. Deze massa gedeeld door massa van het papier( begin ) x100%
Bij voorbaat dank,
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Reactie caco3

calculusjes schreef: Calciumcarbonaat + zoutzuur ( H+ Cl-):
CaCO3 + 2H2O -> Ca2+  + 3H2O + CO2  . Ten eerste, klopt deze reactie? 
dat kun je beter zélf nagaan
1) is zoutzuur "H2O" ?
 
2) heb je zowel links als rechts evenveel C, H en O-tjes? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Reactie caco3

Bedankt voor je reactie, ik zie dat ik een slordigheidfoutje heb gemaakt.
 
zoutzuur zou H3O+ zijn * H+     +     Cl-     +   H2O *
 
CaCO3 + 2H3O -> Ca2+    +   3H2O + CO2
 
 
Laat ik mijn vraag anders stellen, is het normaal dat door een zuurbase reactie koolstofdioxide onstaat?
 
Als dit het geval is, is het uitvoeren van mijn methode mogelijk zoals in mijn eerste bericht beschreven? 
 
Ik ben erg in de war op dit moment, want zoutzuur zou invloed hebben op de totale massa van papier. Dus moet ik aantal mL zoutzuur die ik ga toevoegen gaan wegen voor de reactie plaatsvindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Reactie caco3

Ja, dat gas is wel logisch. En jouw methodiek is wel grappig bedacht..heb je al nagedacht over dat je meer toevoegd met zoutzuur dan enkel H+? En dat je die eruit zal moeten spoelen? En dat je zowel voor als achteraf goed zal moeten drogen?
 
En dat je nog een ander probleem hebt, die je door het doen van een voorspelling wel tegen komt...Dus, doe eens een proefberekening met waarden die je vindt op internet.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Reactie caco3

calculusjes schreef:  
Laat ik mijn vraag anders stellen, is het normaal dat door een zuurbase reactie koolstofdioxide onstaat?
 
 
 
als daar een carbonaat bij betrokken is wel
 
Als dit het geval is, is het uitvoeren van mijn methode mogelijk zoals in mijn eerste bericht beschreven? 
 
ja, onder het voorbehoud dat er geen andere carbonaatbronnen in dat papier zitten, dat zou ik niet weten. Je gaat wel een héél nauwkeurige balans nodig hebben voor een beetje calciumcarbonaat in een stukje papier. Kun je niet beter het volume ontsnapte CO2 meten? Met een gasmeetspuit of zo?
 
Ik ben erg in de war op dit moment, want zoutzuur zou invloed hebben op de totale massa van papier. Dus moet ik aantal mL zoutzuur die ik ga toevoegen gaan wegen voor de reactie plaatsvindt.
 
zoutzuur vreet ook je papier aan ja, en dat krijg je niet meer fatsoenlijk uit je papierresten gespoeld. Dus als je gaat wegen zul je álles moeten wegen, voor en na. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Reactie caco3

Het volume van ontsnapte CO2 meten is een goed plan! 
 
Ik voeg een overmaat zoutzuur bij, zodat alle carbonaationen reageren
 
CaCO3 + 2H3O -> Ca2+    +   3H2O + CO2 
 
1. met de volume de mol berekenen van CO2
2.1:1 dus zelfde aantal mol CaCO3
3. met de molariteitsmassa de massa berekenen.
4. massa CaCO3 gedeeld door massa papier (voor de reactie gewogen) * 100%
 
Hiermee moet ik een heel eind komen denk ik. 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie caco3

Als je nog even netjes op je ladingen let, klopt de reactievergelijking. Van H3O heb ik namelijk nog nooit gehoord. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Reactie caco3

En wat is dan toch die molariteitsmassa? Een volledig nieuw begrip dat ik gemist heb?
 
Met het volume even het CO2 uitrekenen is lastiger dan je denkt. En nog steeds, doe eens een voorspelling. Op basis van gevonden waarden. Hoeveel papier heb je dan ongeveer nodig voor een aardige meting?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer