[wiskunde] augmented matrix problemen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

augmented matrix problemen

hallo,
 
ik heb een vraag over een oefen tentamen, ze vragen om de determinant van een augmented matrix, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen (voor een standaard matrix kan ik het wel). zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
 
het systeem is:
 
  x +  y         = 1
2x +  y + 3z = 3
3x +  y + 4z = 7 
 
ik moet ook de transpose van de augmented matrix bepalen maar dat weet ik ook niet.
 
 
hopelijk kan iemand me in de goede richting helpen.
 
mvg Stijn Hoeksma

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: augmented matrix problemen

Weet je wel wat de 'augmented' (wat is de nederlandse benaming die jullie wel/niet gebruiken) matrix is ...
Idem de 'tranpose' van een matrix ...
 
Het zal toch ook wel de bedoeling zijn het stelsel op te lossen ... ?

Berichten: 12

Re: augmented matrix problemen

transpose = transponeerde matrix (alle rijen in colommen veranderen en de colommen worden rijen)
augmented = aangevulde matrix (de antwoorden van het systeem staan ook in de matrix)
sorry studie is in het engels dus ben gewend aan engelse termen.
 
er wordt ook gevraagd naar wat de oplossingen zijn maar die heb ik al gevonden, ik snap alleen niet wat ze bij die andere vragen van me willen zien.

Berichten: 7.068

Re: augmented matrix problemen

ze vragen om de determinant van een augmented matrix
Volgens mij is de augmented matrix niet vierkant. Ik zie dan niet hoe je er dan een determinant van kunt berekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: augmented matrix problemen

St0ry devil schreef: er wordt ook gevraagd naar wat de oplossingen zijn maar die heb ik al gevonden, ik snap alleen niet wat ze bij die andere vragen van me willen zien.
 
Geef dan de gehele opgave (in het Engels), en ook hoe je de opl gevonden hebt ...

Berichten: 12

Re: augmented matrix problemen

dit is het probleem dat op mijn tentamen staat, alle vragen behalve c zijn geen probleem om op te lossen.
Bijlagen
opgave 1 math tentamen.png
opgave 1 math tentamen.png (203.03 KiB) 840 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: augmented matrix problemen

Ik vrees dat het dan is zoals evilbro zei: van een niet-vierkante matrix kan je geen determinant nemen. Foutieve vraag of foutief overgenomen door studenten?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: augmented matrix problemen

hmmm heel apart, dit is namelijk het tentamen an vorig jaar maar we hebben er geen antwoorden voor gekregen :/
 
kan je wel iets zeggen over de transpose of is dat ook niet mogelijk omdat die 4e kolom erbij zit of blijft die dan juist gewoon staan en verander je alleen het deel van de coefficient matrix?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: augmented matrix problemen

De transpose is geen probleem. De transpose van een (n x m)-matrix wordt een (m x n)-matrix... Je hebt het procedee correct beschreven. Pas dat letterlijk toe...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: augmented matrix problemen

oke bedankt voor de hulp :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: augmented matrix problemen

Wat bekom je dan voor de getransponeerde van M?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: augmented matrix problemen

ik krijg dit:
Bijlagen
opgave 1 math tentamen.png
opgave 1 math tentamen.png (5.22 KiB) 840 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: augmented matrix problemen

Dat is correct :). Toch als je bedoelt dat de eerste optie juist is en de tweede fout.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer