Puntbron van licht en gelijktijdigheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Puntbron van licht en gelijktijdigheid

Stel in bevind mij in de ruimte met voor mij een sterke puntbron van licht, die ik met een schakelaar aan en uit kan zetten. In dit gedachten experiment staat op grote afstand een ietwat gebold scherm (zodat de afstand op alle punten van het scherm tot de bron gelijk) is met drie gaatjes. Ik doe de bron kort aan en een tijdje later zullen uit de gaatjes gelijktijdig drie lichtstraaltjes tevoorschijn komen. Voor een tov mij bewegende waarnemer zullen deze straaltjes niet gelijktijdig tevoorschijn komen. Maar hoe valt dat te rijmen met het door mij even aan en uit zetten van de bron? Je zou denken dat ook de bewegende waarnemer de lichtstraaltjes tegelijkertijd uit de gaatjes ziet komen. Waar zit mijn denkfout?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 7.068

Re: Puntbron van licht en gelijktijdigheid

Je vergeet rekening te houden met het feit dat de afstanden van de bron tot de gaten in het 'bewegende' referentiestelsel niet gelijk zijn?

Berichten: 1.617

Re: Puntbron van licht en gelijktijdigheid

Denk het ook: doordat de richting van bron tot de gaten verschilt, zal de lengtecontractie voor de drie lichtstralen verschillen en de reistijd van bron naar de gaten in het t.o.v. mij bewegende stelsel dus ook want de lichtsnelheid is constant.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Puntbron van licht en gelijktijdigheid

Bedankt voor de reacties!. Maar ik was gewoon een beetje met mijn gedachten afgedwaald! Het gemakkelijkst is het om twee punten op gelijke afstand van mijn bron te bekijken. Dit alles bevindt zich in mijn inertiaalstelsel. De puntbron staat stil en de twee punten waar de pulsen licht aankomen liggen daar even ver vanaf.
Als ik een puls licht afvuur komt deze voor mij gelijktijdig bij beide punten aan die even ver weg van mij liggen.
Voor een bewegend inertiaalstelsel zullen de twee aankomsten bij de punten niet gelijktijdig zijn, en het moment dat ik de puls afvuur zal op een ander tijdstip plaatsvinden afhankelijk van de snelheid en plaats van de oorsprong op het moment dat ik een puls de ruimte in stuur (als de oorsprong van het bewegend stelsel samenvalt met de lichtbron op het moment dat ik een puls afvuur, zullen die twee momenten Natuurlijk gelijktijdig zijn).  Laten we het een dwaling noemen...
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer