[natuurkunde] luchtdruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

luchtdruk

Ik had een vraag over een proef die ik voor school moet uitvoeren
 
De proef gaat over luchtdruk, en we hadden metingen gedaan met een (oude) barometer.
We hadden deze metingen gedaan bovenop een flat van ongeveer 40 m, daar was de luchtdruk 77,1 mBar en op de grond 77,5 mBar
Nu waren er voor mij een paar dingen onduidelijk:
Hoe kan je dit deze meetgegevens omreken naar hectoPascal?
1 mBar is gelijk aan 1 hectoPascal volgens het internet, maar weet iemand hoe je dan kan bereken hoeveel hectoPascal het is?
Verder vond ik op het internet dat de luchtdruk daalt met 1 millibar per 8 meter, dus zou het bij ons op het dak in theorie 72,5 mBar moeten zijn.
Weet iemand wat wij hier fout doen, maak ik hier een denkfout of klopt er iets niet aan de meting of de eenheden?
 
Zou iemand mij hier bij kunnen helpen?
Bij voorbaat dank
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: luchtdruk

77,5 mbar op de grond? Lijkt me niet realistisch. Je hebt verkeerd afgelezen, of de barometer deugt niet.

Berichten: 4

Re: luchtdruk

Het zal dan wel aan de barometer liggen, want we hebben wel goed afgelezen
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik dacht al dat het niet helemaal klopte
Wat zijn dan wel normale resultaten, want de barometer die wij gebruikt hebben loopt maar van 72 tot 80 mBar 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: luchtdruk

kruijswijk schreef: de barometer die wij gebruikt hebben loopt maar van 72 tot 80 mBar 
dan staat er vast geen "mbar" op de schaalverdeling maar "cmHg" of wat voller omschreven "centimeter kwikdruk".
 
Want normale luchtdrukken lopen rond de 76 cmHg, en een lagedrukgebied van 72 cmHg is een serieuze depressie. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: luchtdruk

Zijn het geen centimeters kwik die de barometer aangeeft? Dat was vroeger een veelgebruikte eenheid, toen er nog echte kwikbarometers werden gebruikt.
 
Verder kan ik wel van alles gaan voorzeggen, maar dat is niet de bedoeling in de huiswerksectie.
Ga eens op google zoeken naar luchtdruk, pascal en bar.

Berichten: 4

Re: luchtdruk

Op de barometer staat geen eenheid
In de bijlage staat de barometer, dus misschien kunnen jullie daaraan zien wat voor soort grootheid het aangeeft
Bijlagen
IMG-20141028-WA0002.jpg
IMG-20141028-WA0002.jpg (47.1 KiB) 137 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: luchtdruk

die barometer geeft volgens mij het aantal centimeters kwikdruk aan.
reken dit om naar de eenheid Pascal

Berichten: 4

Re: luchtdruk

Als de barometer inderdaad centimeter kwikdruk aangeeft krijg je omgerekend 1033 hectoPasal op de grond en 1028 hectoPascal bovenop de flat
Dit lijken mij wel gegevens die in de buurt komen van de realiteit dus ik denk dat dit wel correct is
Bedankt voor de hulp en de tips

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: luchtdruk

Standaarddruk is 1013.25 hPa dus dat zit wel snor voor jullie :)

Reageer