Deja vu

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Deja vu

Is er een wetenschappelijke verklaring voor mensen die vaker last hebben van een déjà vu, maar daarbij zelfs misselijk en licht in het hoofd worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Deja vu

Een verklaring zou kunnen zijn dat het hier een aura betreft van mediale temporale epilepsie.

Voor alleen een déjà vu die iedereen wel eens heeft zijn verschillende hypothesen. Die kun je uitgebreid op het internet vinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Deja vu

Dat zou kunnen, maar ik denk niet dat er per se een fysiologisch mechanisme achter hoeft te zitten.

Symptomen als 'misselijk' en 'licht in het hoofd voelen' zijn mogelijk geheel psychosomatisch, en kunnen bij een sterk deja vu denk ik wel optreden zonder dat er een oorzaak te vinden is. Als het de kwaliteit van leven niet aantast zou ik me er niet direct druk over maken (nog afgezien van of het behandelbaar is).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Deja vu

Mensen die vaak last hebben van een déjà vu met hierbij andere klachten moeten natuurlijk wel een keer gezien worden door een arts. Psychosomatisch is iets dat je alleen kunt zeggen mits puur somatisch onderliggend lijden is uitgesloten.

Opmerking moderator



Hoewel ik niet kan aantonen dat het TS zelf betreft of iemand uit zijn naaste omgeving, zint mij de vraagstelling van het topic niet zo. Voordat er verkeerde adviezen gegeven worden m.b.t. een échte situatie besluit ik toch dit topic op slot te doen. Verdere correspondentie hierover kan via PB.

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gesloten