[natuurkunde] tangentiële versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

tangenti

Beste
 
Ik heb problemen bij het begrijpen van de tangentiële versnelling:
 
fyisca.JPG
fyisca.JPG (11.51 KiB) 622 keer bekeken
 
Ik snap wiskundig hoe je aan deze formule komt maar ik zie niet in wat ze wil zeggen.
Dus als je twee maal de baanvergelijking afleidt naar de tijd heb je dan enkel de tangentiële versnelling of de totale versnelling? 
 
 
Want zoals het in de formule staat blijkbaar alleen de tangentiële component? Hoewel ik in het middelbaar om mijn versnelling te berekenen steeds twee maal de afgeleide nam van de baanvergelijking en dit was toen correct. 
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: tangenti

je stelt: ""ik snap wiskundig hoe je aan deze formule komt""
zou je die afleiding van die formule willen geven.
graag met een tekening erbij.
wat stelt bijvoorbeeld de vector
\(\vec{u}_{t}\)
voor?

Berichten: 7.068

Re: tangenti

Ik heb problemen bij het begrijpen van de tangentiële versnelling:
Bij deze mijn 'inzichten' naar aanleiding van jouw vraag.

Je hebt een object dat zich over een curve beweegt. De x- en de y-positie van dit object worden beschreven door de functies x(t) en y(t). De afgelegde afstand noemen we s(t) en hiervoor geldt:
\(s(t) = \int_{0}^{t} \sqrt{\left( \frac{d x(\tau)}{d\tau}\right)^2 + \left( \frac{d y(\tau)}{d\tau}\right)^2} d\tau\)
Voor de afgeleide van s(t) geldt:
\(\frac{d s(t)}{dt} = \frac{d}{dt} \int_{0}^{t} \sqrt{\left( \frac{d x(\tau)}{d\tau}\right)^2 + \left( \frac{d y(\tau)}{d\tau}\right)^2} d\tau = \sqrt{\left( \frac{d x(t)}{dt}\right)^2 + \left( \frac{d y(t)}{dt}\right)^2}\)
Voor de tweede afgeleide van s(t) geldt (kettingregel):
\(\frac{d^2 s(t)}{dt^2} = \frac{1}{2 \sqrt{\left( \frac{d x(t)}{dt}\right)^2 + \left( \frac{d y(t)}{dt}\right)^2}} 2 \left( \frac{d x(t)}{dt} \frac{d^2 x(t)}{dt^2} + \frac{d y(t)}{dt} \frac{d^2 y(t)}{dt^2}\right) = \frac{1}{\frac{d s(t)}{dt}} \left( \frac{d x(t)}{dt} \frac{d^2 x(t)}{dt^2} + \frac{d y(t)}{dt} \frac{d^2 y(t)}{dt^2}\right)\)
Voor de snelheidsvector geldt:
\(\vec{v}(t) = \left(\frac{d x(t)}{dt}, \frac{d y(t)}{dt}\right)\)
Deze vector raakt per definitie de curve. De richting waarin deze vector staat beschrijf ik met de eenheidsvector
\(\vec{u}_t(t)\)
. Voor de lengte van de snelheidsvector geldt:
\(||\vec{v}(t)|| = \sqrt{\left( \frac{d x(t)}{dt}\right)^2 + \left( \frac{d y(t)}{dt}\right)^2} = \frac{d s(t)}{dt}\)
De snelheidsvector kun je dus ook schrijven als (bedenk dat de component van de snelheid loodrecht op de bewegingsrichting per definitie nul is):
\(\vec{v}(t) = \frac{d s(t)}{dt} \vec{u}_t(t)\)
Anders gezegd:
\(\vec{u}_t(t) = \frac{1}{\frac{d s(t)}{dt}} \vec{v}(t)\)
De versnellingsvector kun je vinden door de snelheidsvector te differentieren:
\(\vec{a}(t) = \left(\frac{d^2 x(t)}{dt^2}, \frac{d^2 y(t)}{dt^2}\right)\)
De tangentiele versnelling kun je vinden met het inproduct van de versnellingsvector en de eenheidsvector
\(\vec{u_t}(t)\)
:
\(a_t(t) = \vec{a}(t) \cdot \vec{u_t}(t) = \left(\frac{d^2 x(t)}{dt^2}, \frac{d^2 y(t)}{dt^2}\right) \cdot \frac{1}{\frac{d s(t)}{dt}} \left(\frac{d x(t)}{dt}, \frac{d y(t)}{dt}\right) = \frac{1}{\frac{d s(t)}{dt}} \left( \frac{d x(t)}{dt} \frac{d^2 x(t)}{dt^2} + \frac{d y(t)}{dt} \frac{d^2 y(t)}{dt^2}\right) = \frac{d^2 s(t)}{dt^2}\)
De tangentiele versnellingsvector is dan dus:
\(\vec{a}_t(t) = a_t(t) \vec{u}_t(t) = \frac{d^2 s(t)}{dt^2} \vec{u}_t(t)\)
Kijken we nu naar het uitgangspunt:
\(\vec{a}(t) = \vec{a}_t(t) + ||\vec{v}(t)|| \frac{d \vec{u}_t(t)}{dt}\)
De totale versnellingsvector heeft dus twee componenten. De eerste is de tangentiele component. De tweede component staat loodrecht op de bewegingsrichting. Dit is de component die voor de verandering van richting zorgt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: tangenti

Hier is mijn tekening, ik snap dat de versnelling uiteenvalt in een tangentiële en een normale component want zonder normale component zou het aangrijpingspunt geen curve kunnen maken, maar als ik mijn plaatsvergelijking twee maal afleid kom ik dan de volledige versnelling uit? 
 
2014-11-04 14.52.12.jpg
2014-11-04 14.52.12.jpg (61.26 KiB) 622 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: tangenti

Heb je de post van Evilbro gelezen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: tangenti

Ja, ik denk dat ik het wel snap nu, alvast bedankt iedereen voor jullie moeite!

Reageer