[natuurkunde] potentiaalverschil

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

potentiaalverschil

Kan iemand me helpen met deze vraag? Ik weet niet goed welke formules ik moet gebruiken
A very small object carrying -5 μC of charge is attracted to a large, well-anchored, positively charged object. How much kinetic energy does the negatively charged object gain if the potential difference through which it moves is 5 mV? 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: potentiaalverschil

je bent op zoek naar een energie (in joule dus)
 
je hebt een lading (in coulomb dus) en een spanning (in volt) gegeven. 
 
volt is echter geen GRONDeenheid. De definitie van volt is de hoeveelheid energie die een lading van 1 coulomb krijgt als het een potentiaalverschil van 1 V doorloopt.
 
volt zou je dus kunnen schrijven als joule per coulomb
 
  • J
  • C
  • J/C
moet lukken daar nu een formule voor te bouwen......

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: potentiaalverschil

Weet je wat een (elektrische) potentiaal is? Als je dat begrip echt scherp hebt dan is de opgave een eitje en dan begrijp je meteen welke formule je moet toepassen..
 
Bedenk dat de elektrische potentiaal op een plaats in de ruimte een relatie vastlegt tussen twee andere fysische grootheden. Welke grootheden zijn dit en wat is precies de relatie tussen deze grootheden?
 
[edit]
Jan heeft deze vraag al voor je beantwoord (we waren ongeveer tegelijk).
Het helpt enorm dat je begrijpt wat de relatie tussen grootheden is (hier: energie, spanning, lading). Met een beetje oefenen zie je de formule dan direct voor je.
 
 
Twee inzichtvragen (veel moeilijker)
- waarom is de "large object" eigenlijk "well anchored"; wat verandert er als het object niet vast zit?
- waarom is de formulering: "how much kinetic energy does the negatively charged object gain" eigenlijk verkeerd?
 
De vraagsteller heeft zich vermoedelijk niet gerealiseerd dat de formulering ongelukkig is, ik zou de natuurkundedocenten niet de kost willen geven die dit niet (direct) zien :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: potentiaalverschil

Anton_v_U schreef:  waarom is de formulering: "how much kinetic energy does the negatively charged object gain" eigenlijk verkeerd?
Ik zie hier niet echt een probleem, er is een positief potentiaalverschil, het negatief geladen deeltje verliest dus wat potentiële energie en krijgt dus extra kinetische energie.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 1.617

Re: potentiaalverschil

Er staat niet (duidelijk) dat het deeltje in de richting van stijgende potentiaal beweegt. Als je bijvoorbeeld zegt dat het deeltje van A naar B beweegt, met VB-VA = 5 mV dan is het eenduidig.

Reageer