ionisator voor luchtzuivering nep ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

ionisator voor luchtzuivering nep ?

Ik vraag me af of luchtzuivering apparaten die gebaseerd zijn op ionische werking echt lucht zuiveren in een kamer of is het een kwakzalver verhaal.
Volgens de verkoper verwijderd het apparaat stof ,schimmel en bacteriën tot 0,2 micron uit een kamer van 80 kubieke meter.
Ik ging eigenlijk kijken naar een luchtzuivering die gebaseerd is op filters dus ben ik wel benieuwd wat dit forum ervan denkt. 
 
m.v.g.
 
Perry.
    
  

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ionisator voor luchtzuivering nep ?

Jammer dat je niet iets meer vertelt over wat het apparaat precies is. Er zijn apparaten die deeltjes in de lucht intern ioniseren, en dat geioniseerde materiaal daarna elektrostratisch "vangen". Dat zou kunnen werken. De meeste goedkope "ionisators" die je vind doen dat helaas niet: die stoten alleen "gezonde negatieve ionen" uit. En dat is onzin en helpt je niet (potentieel integendeel). Zie bijvoorbeeld http://www.latimes.com/health/la-he-skeptic21apr21-story.html
 
Verder wil ik je wijzen op een stukje van de Amerikaanse EPA die schrijven dat het effect van luchtfilters nooit echt wetenschappelijk is aangetoond.
 
http://www.epa.gov/iaq/pubs/residair.html#Will-Air-Cleaning-Reduce-Health-Effects
 
Ze hebben ook op diezelfde pagina maar dan hoger een stukje over de werking en bijwerkingen van de echte elektrische filters. Zelfs de "goede" die ik boven noem kunnen schade berokkenen aan spullen in je huis.

Berichten: 12.262

Re: ionisator voor luchtzuivering nep ?

Geheel mee eens. Die electrostatische filters zijn prima apparaten, maar daar zit normaliter wel een systeem in om de lucht er doorheen te krijgen (normaliter een ventilator). Bovendien zit er meestal ook een "gewoon" filter voor om grote deeltjes (zichtbaar stof) te vangen zodat het filter niet acuut vol komt te zitten met die troep. Goedkoop zijn dergelijke system echter niet!

Die ionisatie apparaatjes zijn onzin, en bovendien niet geheel ongevaarlijk: ik heb er wel eens eentje gezien waar zoveel ozon uit kwam dat je het door de hele kamer kon ruiken, niet al te best.
Victory through technology

Reageer