vuurwerk handschoenen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

vuurwerk handschoenen

Hallo iedereen,
 
Ik weet dat het een beetje vroeg is maar ik heb denk al na over oud jaar, en dan voor de verandering ook eens over de veiligheid (vanwege een bijna ongeluk vorig jaar waarbij een stukje vuurwerk richting mij schoot)
Ik bedacht me dat behalve een bril en brandwerende kleding (nja iig geen nylon enzo) handschoenen wel een goed idee zijn, alleen wat voor soort handschoenen?
Eerst dacht ik aan leer omdat dat de vonken/vuur tegenhoud maar toen bedacht ik me dat een schokgolf en drukgolf zich hier niets van aantrekken?
 
Dus weet iemand handschoenen die WEL beschermen tegen die dingen? (en er liefst ook niet slecht uitzien of duur zijn)
 
alvast bedankt,
 
tarry

Berichten: 12.262

Re: vuurwerk handschoenen

Leer lijkt me een aantrekkelijke keuze, zeker als je je handen nog wilt kunnen gebruiken om iets vast te houden of aan te steken.

Er zijn wel handschoenen van bijvoorbeeld kevlar die zeer bestendig zijn tegen steken (handig als je werkt met bijv scherpe metaalranden of iemand een mes wilt ontfutselen). Zoiets beschermd je echter niet (voldoende) tegen situaties waarbij een explosief in je hand zou ontploffen.

Voor legaal consumentenvuurwerk denk ik dat een paar degelijke leren handschoenen heel aardige bescherming bieden, maar bij professioneel of illegaal vuurwerk absoluut niet. Daar is verder ook geen adequate bescherming voor, er is niet zoiets als een 'handgranaat bestendige handschoen'.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vuurwerk handschoenen

"er is niet zoiets als een 'handgranaat bestendige handschoen'." Dat zou er een zijn die desbetreffende handgranaat HEEL ver weg zou gooien... :)

Berichten: 19

Re: vuurwerk handschoenen

ik ben niet van plan professioneel vuurwerk af te steken, maar vorig jaar viel dus een thunderking om die richting mij schoot, ik probeerde hem instinctief af te ketsen met mijn hand en hij schoot net langs me en knalde een meter achter me, stel echter dat hij wel in mijn hand was gekomen en was geklapt dan is dat eigenlijk gewoon een nitraat, er zit flashkruit in en gips stoppen, lijkt me niet fijn :S 
 
Ik heb gelezen dat er feitelijk niets is dat een schokgolf tegen zal houden en dat de beste keuze kevlar+leer is, omdat dat wel het vuur en de "scherven" tegenhoud en zorgt dat de drukgolf je vingers er niet af blaast. Je zou dan dus alleen gebroken/gekneuste vingers hebben. Dat is ook erg vervelend, maar in ieder geval vele malen minder erg dan een vinger(of meerdere) minder.
 
Nu vraag ik me dan nog wel af welke, ik heb geen idee waar ik op moet letten qua qualiteit. Zijn handschoenen van 20 euro voldoende?

Berichten: 19

Re: vuurwerk handschoenen

ohja, is er een verschil tussen kevlar en neopreen? Of is kevlar alleen een merknaam en is het gewoon hetzelfde?

Berichten: 12.262

Re: vuurwerk handschoenen

De prijs zegt niet zoveel over de bescherming, dat kan voor 20 euro best in orde zijn.

Als je dat projectiel met je blote had had afgeketst had het je mogelijk een brandwond opgeleverd (en een blauwe plek als het echt hard aan komt). Handschoenen zullen die brandwond voorkomen, en mogelijk ook de impact wat spreiden.

Afgerukte vingers ontstaan vooral als je iets vasthoudt/omsluit (bijv dat projectiel gevangen zou hebben en vervolgens een ontploffing in je gesloten hand). Schokgolven houd je niet zo gemakkelijk tegen, maar ze kiezen wel de weg van de minste weerstand.
Victory through technology

Reageer