Neurologisch circuit m.b.t. beweging

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 216

Neurologisch circuit m.b.t. beweging

Een vraag over het circuit dat zich afspeelt wanneer men bv de voet wilt bewegen.
 
Er ontstaat een prikkeling van de primaire motorische cortex (voetgebied) waarna een impuls vertrekt naar de motorische voorhoorn via de piramidebanen, passeert de impuls vanuit de primaire motorische cortex nog eerst de thalamus aangezien deze in twee richtingen werkt of niet? 
 
 
 
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Neurologisch circuit m.b.t. beweging

Alle zintuigelijke informatie (ook o.a. die uit de spierspoeltjes) passeert eerst de thalamus, die deze informatie a.h.w zeeft, behalve de reuk. Deze impulsen gaan rechtstreeks naar de reukschors.
 
De motorische informatie passeert volgens mij niet de thalamus, maar het cerebellum voor de coördinatie van de houding en de beweging (van de voet).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neurologisch circuit m.b.t. beweging

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: Neurologisch circuit m.b.t. beweging

Dus concreet betekent dit dat de impuls vanuit de primaire motorische cortex naar de thalamus gaat voor "verwerking/selectie"
en vanuit de thalamus via de piramidebaan naar de motorische voorhoorn en zo naar de spier?
 
Waarna opstijging via de extrapiramidale banen -> signaal aan de thalamus, wat vervolgens aankomt in de pre-motorische cortex, wat leidt tot uitvoering van de beweging?
 
Waar krijgt het cerebellum dan precies een plaats binnen dit circuit? 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neurologisch circuit m.b.t. beweging

Zoals het er staat:

Motorcortex > cerebellum > thalamus > premotorcortex > motorcortex > corticospinalis

Deze loop zorgt voor bijsturing van bewegingen via het cerebellum en thalumus.

1) ik geef opdracht aan m'n motorcortex mijn vinger te bewegen

2) dit signaal gaat via het cerebellum en thalamus terug naar premotorcortex

3) het bijgestuurde signaal gaat opnieuw naar motorcortex zodat

4) vanuit hier een gecoördineerde beweging kan plaatsvinden via de corticospinalis naar mijn vinger
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: Neurologisch circuit m.b.t. beweging

Nu zie ik het.
 
Tot slot, wanneer het cerebellum tezamen met de thalamus een gecoördineerde beweging stuurt naar de premotorische cortex (voor programmering) -> motorische cortex (voor uitvoering), hoe stuurt de motorische cortex dan juist alles aan om de beweging teweeg te brengen? 
 
Motorische cortex -> dalende piramidale baan -> Motorische voorhoorn -> spier -> opstijgende extrapiramidale baan -> thalamus / basale ganglia -> motorische cortex? Is dit correct, want ik heb zo een vermoeden dat er iets ontbreekt. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neurologisch circuit m.b.t. beweging

De extrapiramidale bijsturing vindt ook in de hersenen plaats, dus niet eerst via de spier zoals je schrijft.

 

Kort weergegeven:

 

Motorcortex > nucleus caudatus en putamen (het striatum) > mesencefalon (substantia nigra waar de dopamineproducerende neuronen zich bevinden) > globus pallidus > nucleus subthalamicus > terug naar globus pallidus > thalamus (heb je hem weer   ;) ) > terug naar motorcortex > corticospinalis > motorische voorhoorncel > spier.

Misschien bedoelde je met 'opstijgende extrapiramidale baan' de tractus spinocerebellaris? Want de extrapiramidale banen zijn ter hoogte van het myelum descenderend.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: Neurologisch circuit m.b.t. beweging

Oké, top. 
 
En wat betreft die extrapiramidale baan, ik bedoelde dus de "baan" die de prikkel weer naar boven leidt eens deze de spier heeft bereikt, want voor zover ik weet is deze zowel ascenderend als descenderend niet? (Vandaar de verwarring waarschijnlijk). Of leidt deze dan enkel sensorische prikkels (het extrapiramidale systeem)? 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neurologisch circuit m.b.t. beweging

De feedback vanuit de spier zelf vindt inderdaad plaats via het sensibele systeem (spierspoeltjes e.d.). Strikt genomen is dit natuurlijk 'extrapiramidaal', want het loopt via de sensibele banen buiten het piramidale systeem om. Toch noemen we het niet extrapiramidaal. Dat is het bovenbeschreven circuit. Wat semantiek dus.

Er bestaat daarom ook zoiets als een sensore ataxie: verminderde bijsturing van de beweging omdat de persoon in kwestie eigenlijk niet zo goed voelt hoe de ledematen (of romp) zich in verhouding tot elkaar bevinden doordat de positiezin minder is bij sensibele aandoeningen.

Het cerebellaire systeem (het eerste circuit in dit topic) krijgt wél feedback vanuit de ascenderende tractus spinocerebellaris.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer