In mijn stedelijke woonplaats is er midden in de bebouwing een zeer druk kruispunt met overdag filevorming.
De stad wil dit nu in een richting ondertunnelen wat natuurlijk erg prijzig is.
Ik had dan via email aan de stad voorgesteld om op de vier armen van het kruispunt de parkings aan de rand van de weg, de bomen, en vluchtheuvels, in vier richtingen voor ongeveer 250 meter weg te nemen en over ongeveer 250 meter dus extra rijvakken aan te leggen.
Ik kreeg het volgend antwoord:
"Het aanleggen van extra rijbanen kan de doorstroming op het kruispunt
inderdaad ten gunste komen. Maar het bottle-neck effect zal zich dan gewoon
verleggen naar de plaats van de versmalling."
Ik ben het daar niet mee eens.
Immers de extra rijvakken lopen vol achter de verkeerslichten als het licht groen is, en als het licht rood is lopen ze leeg, om dan opnieuw vol te lopen bij groen. Volgens mij verhoogt dit de capaciteit van het kruispunt.
Wie heeft nu gelijk ?
Veranderd door Gelukkoos, 07 november 2014 - 12:36