[natuurkunde] PWS kernfusie practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

PWS kernfusie practicum

Hallo iedereen,
 
Ik ben een 6 vwo'er (N&T) en doe mijn profielwerkstuk over kernfusie, voornamelijk over kernfusiereactoren (en de toekomst daarvan). Vragen die ik beantwoord zijn onder andere hoe kernfusie werkt, hoe kernfusiereactoren bruikbare energie produceren uit kernfusie, en wat er aan de reactoren verbeterd moet worden voordat ze commercieel gebruikt kunnen worden (want nu is de opbrengst nog negatief).
 
Het verkijgen van informatie (uit boeken/internet) over het onderwerp is geen probleem en het schrijven ook niet, ik ben al best ver. Het enige waar ik mee zit is dat mijn begeleidend docent graag wil dat ik een experimentje/practicum doe over iets gerelateerd aan kernfusie. Dit is sowieso al lastig omdat ik uiteraard niet een ''mini'' reactor kan bouwen of kernfusie zelf echt kan laten plaatsvinden. Ik heb ook zitten denken aan een experimentje over plasma of over het verkrijgen van deuterium/tritium (dat gebruikt wordt als fusiebrandstof). Echter kan ik niet op een concreet idee voor een practicum komen, terwijl mijn begeleidend docent mij wel een experiment wil laten doen.
 
Ik hoop dat jullie mij op een idee kunnen brengen, of andere tips kunnen geven.
 
Alvast bedankt!
 
 

Berichten: 12.262

Re: PWS kernfusie practicum

Vergeet enig experiment waarbij sprake is van nucleare reacties maar direct - dat gaat niet gebeuren.

Wat je wel zou kunnen doen is bijv kijken naar hoe je geladen deeltjes op hun plek kunt houden door magnetische velden. Dit is an sich een belangrijk aspect van fusie in de praktijk. Blijft lastig, maar wellicht kun je met bijv zo'n plasma globe in ieder geval laten zien dat je het kunt sturen met magneten.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: PWS kernfusie practicum

Benm schreef: Vergeet enig experiment waarbij sprake is van nucleare reacties maar direct - dat gaat niet gebeuren.

Wat je wel zou kunnen doen is bijv kijken naar hoe je geladen deeltjes op hun plek kunt houden door magnetische velden. Dit is an sich een belangrijk aspect van fusie in de praktijk. Blijft lastig, maar wellicht kun je met bijv zo'n plasma globe in ieder geval laten zien dat je het kunt sturen met magneten.
 
Hmmm interessant idee, toevallig heb ik zelf ooit ook zo een plasma globe (of: teslabol) gekocht, heb hem nog steeds hier liggen. Eigenlijk nooit aan gedacht terwijl er wel veel trucjes zijn met plasmabollen en magneten, zie ik nu op het internet. Erg bedankt voor het idee, zal me er even goed over inlezen!

Berichten: 12.262

Re: PWS kernfusie practicum

Probeer er iets leuks van te maken - zeker als je een mooie verticale streamer kunt krijgen door je hand er bovenop de leggen kun je met sterke magneten leuke resultaten behalen.

Mocht dat niet lukken kan het ook met een oude CRT monitor (die daar waarschijnlijk wel onbruikbaar door zal worden).

Overigens heb ik geen idee of het voldoende is als experiment voor school, maar het lijkt me zo'n beetje het beste wat je kunt doen om praktisch een aspect dat relevant is voor kernfusie te demonstreren met beperkte middelen.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: PWS kernfusie practicum

Benm schreef: Probeer er iets leuks van te maken - zeker als je een mooie verticale streamer kunt krijgen door je hand er bovenop de leggen kun je met sterke magneten leuke resultaten behalen.

Mocht dat niet lukken kan het ook met een oude CRT monitor (die daar waarschijnlijk wel onbruikbaar door zal worden).

Overigens heb ik geen idee of het voldoende is als experiment voor school, maar het lijkt me zo'n beetje het beste wat je kunt doen om praktisch een aspect dat relevant is voor kernfusie te demonstreren met beperkte middelen.
 
Ja ik had ook een aantal filmpjes gezien op Youtube van mensen die met magneten het plasma in een xenon u-buis kunnen vervormen, en iemand met een soort van plasma-mok/beker (plasma mug) en het effect daarop als je een permanente magneet in de buurt brengt. Dat zag er best indrukwekkend uit. Ik zal het idee komende week even aan mijn begeleider voorleggen. 

Reageer