Seven hours of terror

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Seven hours of terror

Stel dat ik Raymond van Barneveld vraag of hij met slechts een dart 'Bull's-eye' zou kunnen gooien, dan zal hij waarschijnlijk antwoorden dat dat redelijk vaak lukt. Vraag ik hem echter of hij dat ook zou kunnen achterop een langs het bord rijdende fiets, dan denk ik dat een verbaasde frons het antwoord zou zijn.

En als ik hem vraag of hij dat ook nog zou kunnen achterop die fiets, terwijl het dartbord aan een touwje hangend heen en weer slingert en ronddraait, en hij om het niet al te makkelijk te maken ook geblinddoekt wordt? Dan zou mij misschien bezorgd gevraagd worden of ik mijn pilletjes wel heb ingenomen.

 

Toch gaat een dergelijke belachelijk gecompliceerde worp zonder herkansing aanstaande woensdag gebeuren, en dat is waarschijnlijk niet eens het moeilijkste deel van de landing van Philae op de komeet 67p/C-G.
 
'Ridiculously difficult' noemt ook Esa's evenknie, Nasa, de landing.

 

Want het Bull's-eye zelf heeft mogelijk ook een aantal verrassingen in petto, we weten niet waaruit het oppervlak van de komeet is samengesteld. Tot een paar maanden geleden werd verondersteld dat de komeetkern de vorm van een gladde ovale aardappel had, met een oppervlak van ijs of dicht samengepakte sneeuw, en helemaal niemand had een kosmische badeend verwacht:
67P-Aug2.jpg
67P-Aug2.jpg (9.73 KiB) 402 keer bekeken
67P/Churyumov-Gerasimenko. Bron Esa

 

Een onregelmatig gevormde komeetkern met een sterk gevarieerd oppervlak vol kuilen en steile hellingen, met scherpe afgronden en duizenden (ijs?)rotsen in grootte varierend van een skippybal tot een flatgebouw liggend op een korst zo zwart als antraciet:
67p oppervlak2.jpg
67p oppervlak2.jpg (337.2 KiB) 402 keer bekeken
Detailopname door Rosetta van een deel van 67P/Churyumov-Gerasimenko. Klik voor grotere afbeelding. Bron Esa

 

Emily Lakdawalla, Senior Editor van de Planetary Society, vat het samen:

"Een pluizige ondergrond van zeer poreus stof of poedersneeuw, een oppervlak ruw als schuurpapier of juist erg glad, grindachtig of rotsachtig, met een knapperige dikke of juist extreem dunne korst? We hebben nog geen idee."

 

Net als bij de dart van Barney, is er van bijsturen onderweg geen sprake. De rond de komeet draaiende ruimtesonde Rosetta mikt, geeft de lander Philae een duw en de zwaartekracht doet de rest. Bij de landing van Curiosity op Mars werd er gesproken over 'seven minutes of terror', bij Philae wordt dat zeven uur, zo lang zal de val van 22,5 kilometer lang duren onder de micro zwaartekracht van de komeetkern.

 

En terwijl Philae zijn trage val naar Bull's-eye voortzet, zal de komeet dan gassen uitstoten en Philae zachtjes de ruimte in blazen? Of komt Philae onderweg misschien een van de vele traag om de komeet roterende brokken ruimtepuin tegen? Einde missie.

En als Philae het oppervlak raakt, is dat dan op een redelijk vlak stuk of op een te schuine helling, of gooit een van de duizenden rotsblokken roet in het eten en tikt het een tuimelende Philae over het oppervlak? Einde missie.

En als Philae dan op een vlak stuk terecht komt, zakt de robot dan een paar meter door een laag poedersneeuw met een dun korstje, of juist op een keihard stuk waardoor de ijsschroeven en de harpoen geen grip krijgen en Phila reddingsloos terugstuitert de ruimte in? Einde missie.

 

Duizenden houden aanstaande woensdag hun hart vast, het wordt echt heel erg spannend. Esa TV zal via internet de hele dag verslag doen van deze extreme onderneming en de foto's die de lander maakt direct na ontvangst tonen.


Komt dat zien, en mis in ieder geval de landing aanstaande woensdag 12 november rond 17 uur Nederlandse tijd niet!
Ga woensdag naar Esa TV: http://www.esa.int/esatv/Television

 

Meer berichten over Rosetta, Philae en de komeet 67p/C-G : klik

Reageer