Toepassen Jodometrie: Bepalen van de hoeveelheid nitraat in water.

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 10

Toepassen Jodometrie: Bepalen van de hoeveelheid nitraat in water.

In de les hebben wij een practicum ivm jodometrie uitgevoerd. Hierover moeten wij enkele opdracht maken. Ik ben niet helemaal zeker over de antwoorden. Kan iemand dit even bekijken?

Dit is een opgave, de proef hebben we niet uitgevoerd. Enkel de berekeningen.

In een erlenmeyer brengt men 50,0 mL grondwater. Eerst voegt men 2,00g  KI toe en nadien nog enkele mL HCL oplossing. Het grondwater krijgt nu een donkerbruine kleur.

Vraag 1 Welke reactie vergelijking vindt er plaats in de erlenmeyer?

    NO3- + 2I- --> I2 + NO3-      Is dit juist?

Nadien plaatst men de erlenmeyer onder een buret die gevuld is met een oplossing van natriumthiosulfaat waarvan  de concentratie gelijk is aan 0.0500mol/L. De beginstand van de vloeistof in de buret is gelijk aan 0.7mL.

Uit de buret voegt men oplossing toe aan de erlenmeyer tot dat het mengsel in de erlenmeyer lichtgeel geworden is. Op dat moment voegt men 5mL zetmeeloplossing toe. De oplossing in de erlenmeyer is nu blauw. Uit de buret voegt men verder oplossing toe tot kleuromslag van blauw naar kleurloos. De oplossing in de erlenmeyer is kleurloos als de stand van het vloeistofpeil 23,6mL is.

Vraag 2 Welke reactie  vindt er plaats in de erlenmeyer als men natriumthiosulfaat toevoegt aan de oplossing in de erlenmeyer?

   I2 + 2S2O32-  --> 2I- + S4O62-    Is dit juist?

Vraag 3: Stel de titratieformule op

Concentratie I2 = (2* concentratie S2O32-  * Volume S2O32-) / (2* Volume I2 ) = (0,005mol/L * 22.9 *10-3 L) / (2*50 *10-3 L) = 0.011 mol/l

Vraag 4: Reken de concentratie van de nitraat ionen uit in mg/L

    0.011mol/L /2 = 0.006 mol/L

m= 0.006 * (14,01 + 3 * 15.99)g/mol  = 0.372g/L  = 372mg/L

De einduitkomst lijkt een zeer groot getal. Drinkwater mag slechts 50g NO3-/L bevatten, daarom denk ik dat er ergens een fout in zit. Kan iemand mij helpen?

Alvast heel hard bedank voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Toepassen Jodometrie: Bepalen van de hoeveelheid nitraat in water.

Opmerking moderator

Dit bericht is een crosspost van dit bericht. Daar verder, dit topic wordt gesloten.

Gesloten