[natuurkunde] PWS: Werking van magnetisme in kernfusie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

PWS: Werking van magnetisme in kernfusie

Hallo iedereen,
 
Ik ben een 5 havo'er met het pakket N&T en N&G en doe mijn profielwerkstuk over de werking van magnetisme in kernfusie. Mijn deelvragen zijn onder andere wat de werking van kernfusie is, hoe magnetisme werkt, de lorentz kracht bij kernfusie en de magneten in de Iter en de JET. Het probleem wat ik echter heb, is dat mijn begeleidend docent niet zo begeleidend is en ik dus geen idee heb wat ik moet doen voor mijn veld onderzoek. Ik zat te denken om twee magneten die elkaar afstoten na te maken, of een projectiel laten 'zweven' door middel van magnetisme. Zoals je kan zien heb ik hier nog niet echt een concreet idee over, en ook geen idee hoe ik dit zou kunnen realiseren. 
 
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
 
In ieder geval alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: PWS: Werking van magnetisme in kernfusie

is het een idee om te gaan "spelen" met Helmholtz-spoelen? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: PWS: Werking van magnetisme in kernfusie

Wel héél toevallig heb ik hetzelfde PWS onderwerp en er vandaag ook een vraag over gesteld hier:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/192701-pws-kernfusie-practicum/
 
Ik had dus ook geen idee wat ik als experimentje kan doen, maar kreeg een tip van iemand over het effect van magneten op plasma, aangezien dit ook gebeurt in de reactoren. Hier zijn wat filmpjes dat ik erover heb gevonden:
 



 
Met deze experimentjes toon je dus aan dat plasma beïnvloed wordt door magneten, enige probleem dat ik nu heb is hoe ik die 'plasma mug' ga aanschaffen, want het ding is bijna nergens meer verkrijgbaar. Het andere experimentje met de xenon-buis zou wel moeten lukken, en de magneetjes hebben ze vast wel op school.

Reageer