Geen overmaat, geen ondermaat maar......

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Geen overmaat, geen ondermaat maar......

Hoi,
 
Ik ben een stuk aan het schrijven en kom maar niet op het juiste begrip. Een stof kan in een reactie...
  1. ....in overmaat zijn: er blijft na de aflopende reactie van deze stof over.
  2. ....in ondermaat zijn: er blijft na de aflopende reactie van deze stof niks over.
  3. ....equimolair aan een andere stof uit de reactie zijn: er is van beide een gelijke hoeveelheid mol aanwezig.
  4. ....???????? aan een andere stof uit de reactie zijn: er is van beide exact genoeg aanwezig om met elkaar op te reageren in een aflopende reactie.
Het gaat natuurlijk om de ?????????. Ik had zelf eerder "equivalente hoeveelheid", maar dat voelt zonder het begrip mol niet oké. En stoichiometrische hoeveelheid vind ik wat lang en ik weet niet of dit nou helemaal wel of juist helemaal niet de lading denkt.
 
Ik heb het gevoel dat ik hier gewoonlijk wel uit zou komen, maar het blijft nu hangen...en ik wil het graag in mijn onderzoek noemen.
 
Alvast dank,
 
Wdeb
 
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Geen overmaat, geen ondermaat maar......

Als de stoffen 1:1 reageren zijn 3 en 4 precies hetzelfde.

Als het een reactie met een verhouding van 2:1 is heb je ook die verhouding nodig. Normaliter noemt men dat 'in stoichiometrische verhouding', ook als het een 1:1 reactie betreft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Geen overmaat, geen ondermaat maar......

Opmerking moderator

verplaatst naar scheikundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer