[natuurkunde] onafhankelijkheid van bewegingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

onafhankelijkheid van bewegingen

Bij natuurkunde zijn we bezig met het hoofdstuk tweedimensionale bewegingen, aankomende vrijdag heb ik hier een herhalingstoets over. 
 
Bij het onderdeel onafhankelijkheid van bewegingen krijg ik een vraagstuk maar niet opgelost nl.: een persoon wilt een rivier van 150 m oversteken zodat hij in het punt loodrecht ten opzichte van de oever liggende punt aan de overzijde terechtkomt. Hij zwemt met een snelheid van 2,00 m/s t.o.v het water, het water heeft een stroomsnelheid van 1,25 m/s. 
Hierbij moet ik berekenen onder welke hoek ten opzichte van de loodlijn hij moet zwemmen en in hoeveel tijd hij de overkant bereikt.
 
ik dacht het zo op te lossen:
 
tan a = vy/vx --> tan a = 2.00/1.25 --> a= 57°59'  
en dan om te zien onder welke hoek tov. de loodlijn 90°-57°59' = 32°1' maar dit klopt niet, de hoek met 38,2° zijn.
En om t te bereken
 
Sy= vy*t --> 150m= 2.00m/s *t --> t= 75 s maar dit klopt ook niet het moet nl 96.2 s zijn.
 
alvast bedankt 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: onafhankelijkheid van bewegingen

Je hebt twee snelheden: 
1. snelheid zwemmer
2. snelheid water
Wat eis je van de resultante van deze snelheden?

Berichten: 2

Re: onafhankelijkheid van bewegingen

Safe schreef: Je hebt twee snelheden: 
1. snelheid zwemmer
2. snelheid water
Wat eis je van de resultante van deze snelheden?
ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: onafhankelijkheid van bewegingen

charlie97 schreef: Bij het onderdeel onafhankelijkheid van bewegingen krijg ik een vraagstuk maar niet opgelost nl.: een persoon wilt een rivier van 150 m oversteken zodat hij in het punt loodrecht ten opzichte van de oever liggende punt aan de overzijde terechtkomt. Hij zwemt met een snelheid van 2,00 m/s t.o.v het water, het water heeft een stroomsnelheid van 1,25 m/s. 
Hierbij moet ik berekenen onder welke hoek ten opzichte van de loodlijn hij moet zwemmen en in hoeveel tijd hij de overkant bereikt.
 
een persoon wilt een rivier van 150 m oversteken zodat hij in het punt loodrecht ten opzichte van de oever liggende punt aan de overzijde terechtkomt.
 
Hier staat een eis ... eens? Hoe vertaal je dit in een vector, welke richting heeft deze vector?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: onafhankelijkheid van bewegingen

teken eens een vectordiagram van die 2 snelheden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: onafhankelijkheid van bewegingen

Laten we eens aannemen, dat jij aan de oever van de rivier staat. Links is een punt, dat noemen we A, recht aan de overkant noemen we B, en C is een punt rechts daarvan. Alle ptn kan je zien ...
Je gooit een papiertje in het water om de stroming te kunnen zien. Het papiertje beweegt van links naar rechts, dus van A richting C.
Hoe duik jij het water in, ongeveer richting A, dan wel richting B, dan wel richting C ...

Reageer