[scheikunde] Esters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Esters

Ik had twee vragen over esters.
 
1. In mijn boek staat 1-octylethanoaat. Wat geeft die 1 aan en kan je het niet gewoon weglaten ?
 
2. Als je de ester van methaanzuur en 2-propanol hebt , wat is dan de naam van het ester ? In het boek staat dat je gewoon mag zeggen de ester van methaanzuur en 2 propanol maar ik bedoel kan je er niet een naam voor geven in de vorm van ''alkylalkanoaat'' ?
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Esters

Wat geeft die 1 in 1-octanol aan? En wat als dat een 2 wordt?
 
Voor 2: kun je aangeven uit welk zuur en alcohol de eerste ester bestaat?

Berichten: 3

Re: Esters

Vraag 1: In 1-octanol geeft de 1 aan dat de OH groep aan het eerste koolstofatoom zit . En je maakt deze ester dan dus met ethaanzuur en 1-octanol . Als het een 2 wordt dat zit de OH groep aan het tweede koolstofatoom .

Vraag 2 : Ik snap de vraag niet ? Want de ester wordt gewoon gemaakt uit 2-propanol en methaanzuur

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Esters

Klopt, kun je je dan voorstellen dat je dan op verschillende plaatsen op die octaanstaart de ester hebt kunnen zitten? En dat dat getalletje zelfs als het 1 is toch nuttig is? Je kunt zonder dat getalletjes namelijk niet weten welke van de 4 mogelijke esters je dan hebt.
 
Nou ik dacht zo: als je uit de naam van de eerste ester kunt halen welk alcohol en zuur er daar gebruikt zijn, moet het niet zo moeilijk zijn uit te vogelen hoe je dan de goede naam aan de ester van vraag 2 moet geven.

Berichten: 3

Re: Esters

Vraag 1: ik snap dat hetgeen van de zuurgroep wat overblijft aan verschillende C atomen kan zitten . Mag je dan dus zeggen bijv. zeggen 2-octylethanoaat?

Vraag 2: mag je dan zeggen 2 propylmethanoaat ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Esters

Ja en ja. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Esters

2-propylmethanoaat.
 
Let op, kost vervelende punten.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer