Potje met bladgoud.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 23

Potje met bladgoud.

Hallo allemaal,

Ik ben er over aan het denken om een verzameling te beginnen van elementen uit het periodiek systeem. Ik laat de gassen en de wat gevaarlijkere stoffen voor nu achter wege, ik zat te denken om te beginnen met de bekende metalen. Nu bedacht ik mij dat ik een tijd geleden (ik vermoed in 2006) een klein potje met bladgoud gekregen heb. Dit potje was gevuld met wat ik dacht was water maar nu ik wat meer in de chemie zit zou het ook heel goed wat anders geweest kunnen zijn. Ik ben op zoek gegaan naar dit potje en heb die gevonden in een donker hoekje op mijn kamer.

Mijn probleem is nu, dat alle vloeistof uit het potje verdwenen is en het bladgoud aan één kant tegen de wand aan geplakt zit. Het is een glazen potje, ongeveer 3,5 cm hoog en met een diameter van 2 cm. Het potje zit dicht met een kurk, en daaromheen zat nog steeds een plastic bescherm laagje. Dit laagje heb ik er net pas afgehaald. Ik heb geen idee waar de vloeistof nu gebleven is.

Ik wil graag het bladgoud van de wand van het potje af krijgen, zodat het weer los in het potje zit. Ik zat te denken om met een pincet de stukjes van de wand te pulken, maar ik vroeg me af of dit wel goed gaat en of er misschien een andere manier voor is. Ook wil ik weer een vloeistof in het potje doen zodat het bladgoud niet als een hoopje in het potje ligt. Kan ik er gewoon water in doen of moet dit een speciale vloeistof zijn?

Groetjes,

Joris.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Potje met bladgoud.

Hallo,

Je zou het kunnen proberen met aceton zodat eventuele kleefmiddelen zoals lijm opgelost worden. Met water zou je kunnen proberen al denk ik niet dat het heel erg veel zal helpen. Met een pincet eraf zou je kunnen proberen alleen heb je misschien nog kleine stukjes (en krasjes) aan de zijkant.

Als dit niet werkt is oplossen in koningswater en daarna laten neerslaan met natriummetabisulfiet denk ik de beste oplossing, je hebt dan alleen geen bladgoud maar turnings. Als je hier meer over wil weten hoe het werkt etc. kan je het beste op YouTube zoeken naar de video van NerdRage hierover.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Luciano

Berichten: 23

Re: Potje met bladgoud.

Hoi Luciano,

Bedankt voor de snelle reactie. Aan aceton had ik niet gedacht, dit ga ik maandag met de docent overleggen en hopelijk lukt het dan. Mijn probleem met de pincet is inderdaad de krasjes in het glas en dat ik niet weet hoe stevig het bladgoud vastgeplakt zit.

Ik vind het niet erg als ik turnings overhou in plaats van blaadjes, maar aan deze chemicalien geraak ik niet en mochten we dat op school hebben dan denk ik niet dat ik deze voor "eigen gebruik" zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Potje met bladgoud.

Ik zie niet in wat er mis is met water.
 
Het is het meest waarschijnlijk dat er oorspronkelijk al water in zat, dat dat water in de loop der jaren langzaam is verdampt en dat daardoor nu het bladgoud tegen de wand aan zit geplakt.
 
Opnieuw vullen met water, en indien nodig voorzichtig het bladgoud van de wand pulken, meer is niet nodig. Het kán natuurlijk kapot scheuren, want het is flinterdun. Maar dat risico hou je toch.
 
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het bladgoud vastgeplakt zit door iets anders dan adhesie, en er is dan ook geen enkele reden dat aceton wat dat betreft ook maar iets zou helpen.
 
Laat staan om aan de slag te gaan met koningswater en jezelf bloot te stellen aan stikstofoxides en hevig bijtende chemicaliën. Het lijkt erop dat voornoemd advies afkomstig is van iemand die er zelf nooit mee gewerkt heeft.
 
 
Voor de goede orde: bladgoud kopen is letterlijk tientjeswerk. Daarmee heb je dan meer bladgoud dan je in zo'n klein potje kwijt kunt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 23

Re: Potje met bladgoud.

Ik heb vandaag geprobeerd om het van de wand af te pulken met een pincet, maar het zit vrij stevig vast. Ik kon zonder kracht te zetten al krasjes maken door het bladgoud heen zonder dat het los liet. Ik ga het morgen met een klein beetje water proberen. Mocht dit niet werken dan maar het potje open laten staan en warm houden tot het water weer weg verdampt.

Ik zal morgen aan onze leraar vragen of hij een goed idee heeft. Koningswater wil ik niet gebruiken, dat gaat me iets te ver voor dat kleine beetje goud.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Potje met bladgoud.

Je moet het ook eerst vullen met water, en dan kijken of het, met een beetje hulp, los wil laten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 23

Re: Potje met bladgoud.

Dat snap ik :). Ik wil er liever niet te veel aan zitten, omdat ik dan misschien het goud of het potje beschadig. Vanmddag heb ik wel geprobeerd om er voorzichtig aan te trekken in de hoop dat los zou komen maar helaas. Morgen probeer ik het mèt water. (Warm water, wie weet helpt het)

Berichten: 12.262

Re: Potje met bladgoud.

Misschien is het een idee het potje te vullen met water en het vervolgens in een sonicatitor te plaatsen. Dat zou eventueel je goudfolie kunnen verscheuren tot kleine stukjes, maar bij lage intensiteit komt het misschien wel los.

Overigens moet je je ook niet verkijken op de waarde van dat goud: een kubieke centimeter goud is ongeveer 20 gram met een waarde in de orde van $1000. Een cm2 bladgoud is echter nog geen kubieke milimeter met een waarde van hoogstens een euro - meestal is het aanzienlijk minder dik en slechts enkele centen per cm2 waard aan goudprijs.
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Potje met bladgoud.

Helaas, ik heb het vandaag geprobeerd met zowel water als aceton, maar er is helemaal niks los gekomen. Toch maar eens gaan kijken waar ik voor een mooi prijsje wat bladgoud vandaan kan halen.
 
Groetjes,
Joris. 
 
Edit: Met een sonicatitor heb ik het overigens niet geprobeerd. Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik deze nog nooit bij ons gezien heb en niemand er over gehoord heb. Ik denk niet dat we deze bij ons in het lab hebben. 

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Potje met bladgoud.

Je zou het kunnen proberen met wat denat. alcohol als je dat hebt. Onder de goudprijs zal je niet komen als je bladgoud wil halen...

Berichten: 23

Re: Potje met bladgoud.

Tja bladgoud schijnt niet zo gek duur te zijn naar wat ik van benm begrijp.

Ethanol hebben we 70 en 96 procent. Ik betwijfel wel of dit gaat werken, waarom zou ethanol wel werken en aceton niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Potje met bladgoud.

Zoals ik al aangaf, letterlijk tientjeswerk.
 
http://www.chocolatewarehouse.nl/shop/?h=43&c=65&p=548
 
http://www.eetbaargoud.nl/Gold-Passion-zuiver-bladgoud-5-vel-65x65mm-los
 
http://www.linova.nl/producten/Bladgoud_in_Rollen.aspx
 
enzovoort enzovoort
 
Voor de rest: inderdaad, weinig reden waarom ethanol wel zou werken als aceton en water dat niet doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Potje met bladgoud.

Voor het geld hoef je het inderdaad niet te doen :)

Wat je demonstratief wel kunt doen is (in een zuurkast!) het aanwezige goud amalgameren met een druppeltje kwik, en dat er vervolgens weer uit dampen op een horlogeglas oid. Ik denk niet dat je meer dan een minuscuul korreltje goud zult overhouden - minder waard dan het kwik zou kosten, maar mocht je het nog hebben staan en ermee mogen werken is het een idee.
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Potje met bladgoud.

Kwik hebben we zeker staan, maar als tweedejaars zijnde denk ik niet dat ik hier toestemming voor krijg zoals met die aceton. Aceton is nou niet bepaald gevaarlijk als je er normaal mee om gaat.

Ik ben nog wel op zoek naar een kleine hoeveelheid kwik, voor bij mijn verzameling. Aangezien dit redelijk gevaarlijk spul is heb het het liefste in zo'n afgesloten kapsule. Zo eentje als Woelen heeft in zijn verzameling.

Marko bedankt voor de links, vooral die rollen interesseren me wel. Dan doe ik het thuis zelf in een mooi potje.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Potje met bladgoud.

Een mL kwik is niet heel gevaarlijk, zolang het maar geen potje is dat altijd open staat en zolang je maar geen slokje ervan neemt :)

Ik bedoelde dag bladgoud per gram niet goedkoper zal zijn dan normaal goud per gram, zou wel lekker zijn, koop t in voor een tientje per gram en verkoop het voor twintig (als het 24 karaat is).

Misschien dat je nog wat kan proberen met wat zoutzuur of wat natriumhydroxide oplossing en daarna goed afspoelen met water.

Reageer