[natuurkunde] Hoogte bepalen van vloeistof in pijp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Hoogte bepalen van vloeistof in pijp

Hey,
 
stel je hebt een vat waar een toevoerleiding van bovenaan de tank toekomt en nog doorloopt tot ongeveer 1 meter in de vloeistof.
Als ik nu hier bovenaan in de toevoerleiding een vloeistof opgiet aan een bepaald debiet, hoe kan ik dan berekenen hoe hoog de vloeistof in de pijp stijgt tov het vloeistofpeil in de tank? Sowieso zal de pijp al een meter gevuld zijn, doordat deze hier een meter is ondergedompeld. Als ik nu vloeistof opgiet zou het niveau in de pijp nog moeten stijgen in relatie met het peil in de tank, hoeveel precies, dat zou ik willen uitrekenen.
 
Ik ga er hier vanuit dat de tegen druk van het vloeistof in het vat (1 meter dus ongeveer 100 mbar) + het toevoer debiet + de diameter van de leiding in rekening zullen moeten worden gebracht, maar ik zie niet in hoe ik het hier het best aanpak. Als iemand mij op weg kan helpen? 
 
Alvast bedankt voor de hulp,
Ray
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoogte bepalen van vloeistof in pijp

 dat ga je volgens mij niet precies kunnen berekenen omdat je de vloeistof betrekkelijk ruw in de pijp laat klotsen. Maar als je dát even buiten beschouwing laat en het verder slechts om een orde van grootte gaat zou je een leidingnomogram kunnen gebruiken:
 
nomogram.png
nomogram.png (130.87 KiB) 153 keer bekeken
 
even een lila verbindingslijn erin gegooid voor het geval je 10 liter per minuut zou willen opgieten in een 15 mm plastic leiding. Helemaal rechts kun je dan aflezen dat, als je leiding 100 m lang zou zijn je ongeveer 8 meter vloeistofkolom druk erop zou moeten zetten.
 
Je leiding is maar een meter lang en dus zou een pompje met een persdruk van 8 cm vloeistofkolom het beoogde resultaat moeten kunnen bereiken. Maar je hebt geen pomp, en dan wordt het ingewikkeld rekenwerk omdat je opgegoten hoogte die voor de druk zorgt vervolgens natuurlijk zélf onderdeel wordt van de doorstroomde lengte. Maar goed, met een centimetertje extra moet dat dus wel lukken in dit geval.  In theorie.........................
 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer