Springen naar inhoud

de ark van Noach.

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Poll: de Ark heeft werkelijk bestaan (55 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. ja, ik geloof dat de Ark werd gebouwd (17 stemmen [30.91%])

Percentage van stemmen: 30.91%

2. neen, het is een geloofsverhaal. de Ark heeft nooit bestaan (38 stemmen [69.09%])

Percentage van stemmen: 69.09%

Stem

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 20:12

uit het verhaal van Genesis dat Noach de opdracht kreeg van God om alle dieren van de wereld op zijn boot te plaatsen, geef mij ergens altijd geÔnspireerd.

wat denken jullie daarover?
-zou het waar zijn?
-is het mogelijk? ALLE dieren, een koppel +een jong
-de Ark zelf?

graag een discussie "what if..."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noach

Geplaatste afbeelding
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 20:55

Hangt er helemaal vanaf wat je bedoelt met die ark van Noach.

Bedoel je:

- Een boot van de afmetingen uit de bijbel
- Van alle dieren ging er een paar naar binnen en van de reine dieren 7 paar
- Er kwam een vloed over de gehele aarde

Dan zeg ik:
Nee.

Maar uit mijn geloof bekeken vind ik het eerlijk gezegd totaal niet relevant wat er wel en niet waar is.

Btw, ken je het Gilgamesh epos?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 20:55

Geplaatste afbeelding
http://www.freethinker.nl/ark.htm
Not....

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 08:31

Dat zal nooit gekund hebben vanwege 'inteelt'. Nageslacht zal dan op den duur niet levensvatbaar worden en uitsterven.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 januari 2006 - 08:47

Deze is leuk:

http://www.refdag.nl...en in nood.html

of googelen op ark + huibers.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16590 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 13 januari 2006 - 09:17

Het lijkt mij pretty onmogelijk om val ELKE diersoort 3 exemplaren op een boot te proppen. Deze dieren zou je ook nog eens van voedsel moeten voorzien (en hoe doe je dat dan met de vleeseters???) en ze moeten de ruimte hebben omdat ze elkaar en zichzelf anders gaan verwonden.

De Queen Mary zou nog vele malen te klein zijn. Ik gok dat zo'n ark dan de afmetingen van de complete Benelux zou moeten hebben.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 09:33

Het lijkt mij pretty onmogelijk om val ELKE diersoort 3 exemplaren op een boot te proppen. Deze dieren zou je ook nog eens van voedsel moeten voorzien (en hoe doe je dat dan met de vleeseters???) en ze moeten de ruimte hebben omdat ze elkaar en zichzelf anders gaan verwonden.

De Queen Mary zou nog vele malen te klein zijn. Ik gok dat zo'n ark dan de afmetingen van de complete Benelux zou moeten hebben.

Volgens de bijbel was de ark van Noach 300 el lang, 50 el breed en 30 el hoog. De el was een lengtemaat van ongeveer 55 centimeter. Als we dit omrekenen naar meters, dan was de ark ongeveer 165 meter lang, 27,5 meter breed en 16,5 meter hoog.

Op dit arkje moeten niet alleen het aantal diersoorten x 2:
* Zo zijn er wereldwijd meer dan ťťn miljoen soorten insekten.

* 60.000 soorten landslakken.

* 35.000 soorten spinnen.

* 8000 soorten vogels.

* 6000 soorten reptielen.

* 4000 soorten zoogdieren.

* 3200 soorten amfibieŽn.

Maar ook het voedsel voor 150 dagen:
Daarnaast had Noach een enorme opslagruimte nodig voor voedsel en water. Om even een indruk te geven, een olifant eet per dag ongeveer 200 kilo voedsel, en drinkt per dag gemiddeld 100 liter water. Dat betekent dat Noach alleen voor de twee olifanten al 60 ton voedsel en 30.000 liter water had opgeslagen. Want pas na 150 dagen begon het water te dalen en strandde de ark op de berg Ararat, wat betekent dat Noach voor bijna een half jaar voedsel opgeslagen had. Waarschijnlijk had Noach nog veel meer opgeslagen, want door de vloed was alle vegetatie vernietigd, en daarom moest Noach nog meer meenemen om de olifanten te voeden tot de vegetatie hersteld was.

En hebben we het ook nog niet over de vissen gehad.
Eťn van de grootste problemen van Noach moeten de zoetwaterdieren zijn geweest. Er zijn duizenden soorten zoetwatervissen. Zoetwatervissen kunnen niet leven in zout water, wat betekent dat zij ook een plekje moeten hebben gekregen in de boot van Noach. Omdat je niet alle zoetwatervissen bij elkaar in kunt doen (aquariumbezitters weten hier alles van), moet Noach vele honderden aquaria in de ark hebben gehad.
http://www.freethinker.nl/ark.htm

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 09:59

Ik geloof dat de Ark er wel is geweest. Maar als zovele gebeurtenissen die in de bijbel staan behoorlijk opgerekt.
Ten eerste het verhaal van een totale zondvloed is in mijn opgen niet waar.... het zal een behoorlijke ramp geweest zijn dat wel, maar de gehele aarde met water ... neen. Noach zal een gevoelig mens geweest zijn en die aanvoelde ( met behulp van gene zijde) dat die ramp op komst was... Hij heeft een drijvend bouwsel gemaakt en daar zijn huishouding, plus zijn eigen dieren, in mee genomen hebben. In de loop der tijd is dat gebeuren ( zoals met vele sage's ) flink opgeblazen. Zodat we nu met het zeer vreemde verhaal opgescheept zitten van 'zondvloed' en de 'Ark van Noach.'. Dat is wat ik denk.... :roll: janos.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 12:13

Ik geloof dat de Ark er wel is geweest. Maar als zovele gebeurtenissen die in de bijbel staan behoorlijk opgerekt.
Ten eerste het verhaal van een totale zondvloed is in mijn opgen niet waar.... het zal een behoorlijke ramp geweest zijn dat wel, maar de gehele aarde met water ... neen. Noach zal een gevoelig mens geweest zijn en die aanvoelde ( met behulp van gene zijde) dat die ramp op komst was... Hij heeft een drijvend bouwsel gemaakt en daar zijn huishouding, plus zijn eigen dieren,  in mee genomen hebben. In de loop der tijd is dat gebeuren ( zoals met vele sage's )  flink opgeblazen. Zodat we nu met het zeer vreemde verhaal opgescheept zitten van 'zondvloed' en de 'Ark van Noach.'. Dat is wat ik denk....    :roll: janos.

Op de bovengenoemde website staat daarover ook een opmerking. Als het geen totale zondvloed is waarom zou je de moeite nemen om allerlei dieren te verzamelen, een immense boot te bouwen en die vol te stouwen met van alles en nog wat als je ook gewoon kunt verhuizen?
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 14:36

er zal ooit wel een overstroming in de stijl van orkaan of zeebeving geweest zijn.
Het bootjes en dierenverhaal is er uiteraard achteraf bij verzonnen
Ik gok op een vervormde mondelinge overlevering waar de schrijver achteraf nog bij gefantaseerd heeft om andere redenen.

Arkverhal zoals bijbel beschrijft is natuurlijk een sprookje.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2006 - 14:54

ach kom, wat een onzinnigheden, die ark echt??

je kunt sommigen ook alles wijsmaken, het is hooguit een metafoor toch.
+

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 15:20

Volgens de bijbel was de ark van Noach 300 el lang, 50 el breed en 30 el hoog. De el was een lengtemaat van ongeveer 55 centimeter. Als we dit omrekenen naar meters, dan was de ark ongeveer 165 meter lang, 27,5 meter breed en 16,5 meter hoog.

Op dit arkje moeten niet alleen het aantal diersoorten x 2:
* Zo zijn er wereldwijd meer dan ťťn miljoen soorten insekten.

* 60.000 soorten landslakken.

* 35.000 soorten spinnen.

* 8000 soorten vogels.

* 6000 soorten reptielen.

* 4000 soorten zoogdieren.

* 3200 soorten amfibieŽn.

Maar ook het voedsel voor 150 dagen:
Daarnaast had Noach een enorme opslagruimte nodig voor voedsel en water. Om even een indruk te geven, een olifant eet per dag ongeveer 200 kilo voedsel, en drinkt per dag gemiddeld 100 liter water. Dat betekent dat Noach alleen voor de twee olifanten al 60 ton voedsel en 30.000 liter water had opgeslagen. Want pas na 150 dagen begon het water te dalen en strandde de ark op de berg Ararat, wat betekent dat Noach voor bijna een half jaar voedsel opgeslagen had. Waarschijnlijk had Noach nog veel meer opgeslagen, want door de vloed was alle vegetatie vernietigd, en daarom moest Noach nog meer meenemen om de olifanten te voeden tot de vegetatie hersteld was.

En hebben we het ook nog niet over de vissen gehad.
Eťn van de grootste problemen van Noach moeten de zoetwaterdieren zijn geweest. Er zijn duizenden soorten zoetwatervissen. Zoetwatervissen kunnen niet leven in zout water, wat betekent dat zij ook een plekje moeten hebben gekregen in de boot van Noach. Omdat je niet alle zoetwatervissen bij elkaar in kunt doen (aquariumbezitters weten hier alles van), moet Noach vele honderden aquaria in de ark hebben gehad.

Wel eens gehoord van oertypes waaruit meerdere soorten dieren ontstaan kunnen zijn? Dan heb je niet miljoenen dieren nodig, hooguit een paar duizend. Verder moet je goed bedenken dat dieren gemiddeld genomen niet groter zijn dan een rat. Tenslotte, wie zegt dat het allemaal volwassen dieren zijn geweest? Als het allemaal jonge dieren waren, had je nog minder ruimte nodig. En probeer eens een voorstelling te maken van een boot van 165m lang... Bijna 30m breed... Een dikke 15 meter hoog (das een flat van 5 a 6 verdiepingen)... In zo'n boot past een hoop in, hoor...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2006 - 15:23

Wel eens gehoord van oertypes waaruit meerdere soorten dieren ontstaan kunnen zijn?

Evolutie bedoel je?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 15:32

Wel eens gehoord van oertypes waaruit meerdere soorten dieren ontstaan kunnen zijn?

Dan zit je nog met het probleem dat Noach nog niet zo lang geleden leefde, hooguit 5000 jaren terug in tijd.
Zijn jouw oertypen in die korte periode geevolueerd tot de huidige populatie diersoorten?
Verder klopt dit ook niet met bijbelverhalen uit diezelfde periode of daarvoor.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 15:42

En probeer eens een voorstelling te maken van een boot van 165m lang... Bijna 30m breed... Een dikke 15 meter hoog (das een flat van 5 a 6 verdiepingen)...

ik probeer het en met hedendaagse materialen lukt me dit nog wel.
Met de materialen die Noach tot zijn beschikking had dan was het zelfs zonder de verwoestende kracht van een zondvloed en het gewicht van zijn lading al in de eerste drijfminuut uit elkaar gevallen.
Wat had hij tot zijn beschikking?
Hout, touwen, een grove zaag?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures