Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Voor een project op mijn stage moet ik een gelijkmatige temperatuur verkrijgen in twee tankenparken. Deze tanken bevatten geen roerwerk en dit is ook niet wenselijk. In een eerder project is éénzelfde probleem opgelost d.m.v. een stoomklep met een aparte stoomspiraal.
Deze oplossing willen wij ook voor dit project gebruiken maar doordat er geen roerwerk in de tanken zit kan dit niet op dezelfde manier.
 
Heeft iemand een idee hoe we een gelijkmatige temperatuur kunnen verkrijgen zodat onze klanten een specifiekere aanlevertemperatuur kunnen krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Je zou er een spiraal in kunnen bouwen waarin je een vloeistof rondpompt. De vloeistof hoeft niet verwarmd te worden, maar dient alleen als transportmiddel om warmte van de ene plek naar een andere te krijgen.

Berichten: 7

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Ik neem aan dat u een spiraal in het center van de tank bedoelt??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

maar dient alleen als transportmiddel
 
Eenvoudig en slim!

Berichten: 7

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Ik heb dit idee uitgewerkt in een simpele schets. De spiraal loopt door het midden van de tank tot driekwart van de tankhoogte (3,5 m) en loopt vervolgens terug naar beneden de tank uit. Is dit wat er werd bedoeld? Zo ja welke materialen kunnen we het beste gebruiken? (dacht persoonlijk aan koperbuis 12 mm).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Wat voor materiaal je daarvoor moet gebruiken hangt af van het spul wat je op temperatuur wil brengen. Dat heb je nog niet genoemd, dus is misschien wel geheim.
Wil je al het materiaal op gelijke temperatuur houden, dan zal die spiraal zich over alle uithoeken moeten uitstrekken. Hangt ook weer af van het "spul". Als er makkelijk convectiestromen ontstaan dan is een enkele spiraal in het midden misschien voldoende.

Berichten: 7

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Door deze tanks gaat vet en ja al het materiaal moet op een gelijke temperatuur blijven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Ik heb geen idee van het feitelijke temperatuurverloop in de tank, maar neem even aan dat de warmste vloeistof bovenin, en de koudste onderin zit en dat er horizontaal weinig tot geen verloop is.
 
Als dat zo is, dan is het het meest efficiënt de spiraal zo te maken dat hij van zo hoog mogelijk in de tank naar zo laag mogelijk draait over de volle lengte van de tank, ongeveer zo:
 
spring.jpg
spring.jpg (15.43 KiB) 829 keer bekeken
 
Mogelijk is er nog een spiraal in de spiraal nodig als de temperatuurverschillen echt gering moeten blijven.
 
Van welk materiaal je de spiraal kan maken hangt ook van de vloeistof af. Koper is een prima warmtegeleider, dus op zich een goede keuze. Rvs is een alternatief.
 
Heb je gegevens van huidige en gewenste temperatuurverschillen, eigenschappen en hoeveelheid van de bulkvloeistof?

Berichten: 7

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Exacte temperaturen heb ik niet want die worden in de toekomst door de klant voorgesteld. Wel weet ik dat het een hard vet is met een smeltpunt van >60 graden de opslagcapaciteit van 1 tank is 17 ton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Als het hard vet is, dan zul je het toch vloeibaar moeten maken om het uit de tank te krijgen. Dus verwarmen tot boven 60 graden.
Dan kan je het gewoon rondpompen, aan de onderkant er uit en van boven er weer in. Of een roerwerk in de tank.

Berichten: 7

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Een roerwerk is niet mogelijk omdat het niet wenselijk is om grote veranderingen aan te brengen in de tanken. De spiraal zou in mijn ogen nog wel moeten kunnen maar ook dat moet worden overlegd. Mijn idee was om het vet naar een dusdanige temperatuur te brengen om zo bovenin de tank de juiste temperatuur te verkrijgen t.b.v. de klant
Ofwel het rondpompen zou een prima idee zijn samen met de spiraal in de tank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Waarschijnlijk mis ik wat gegevens, maar ik zie geen principiëel verschil tussen roeren en rondpompen. In beide gevallen is de bedoeling om de zaak zo goed mogelijk te mengen, zodat je een gelijkmatige temperatuur krijgt.

Berichten: 7

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Ja dat kan maar die kan ik niet zomaar aan u voorleggen al zou ik dat graag willen maar hier kom ik in ieder geval al een stuk verder mee

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Gelijkmatige temperatuur verkrijgen in tanken

Beetje laat... Misschien ook eens naar een "heat pipe" kijken als mogelijke oplossing. Volledig passief en zeer efficient.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer