Zeno's dialectische redenering

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Zeno's dialectische redenering

Hay allemaal,
 
Zeno.png
Zeno.png (144.14 KiB) 300 keer bekeken
 
Ik heb een vraagje over de dialectische redenering van Zeno. Ik ben me er bewust van dat het filosofie forum is gesloten, maar ik denk dat filosofie onderwerpen nog steeds in het café passen, waar je immers 'iets kunt bespreken wat nergens anders past' - vandaar dat ik dit toch plaats! (mocht dit toch ongewenst zijn; mijn excuses)
 
Deze bladzijde is me duidelijk, op het volgende stukje na:
 
[The other conclusion] he proves after having shown that nothing has magnitude because each of the many is the same as itself and one. (Simplicius, In Physica 139.18-19)
 
Ik kan de redenering achter deze tweede conclusie niet volgen, alsthans niet zoals die is geformuleerd in deze tekst!

Re: Zeno's dialectische redenering

Iets wat afmetingen heeft is (in principe) deelbaar en dus niet één. "Aan zichzelf gelijk zijn" is wat moeilijker te begrijpen, maar verwijst vermoedelijk daarnaar dat een ding om als zodanig herkenbaar te zijn een vaste identiteit moet hebben. Samengestelde dingen hebben geen vaste identiteit omdat we hun delen (in principe) tot iets anders kunnen herschikken.  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Zeno's dialectische redenering

Opmerking moderator

Onderwerp tijdelijk gesloten voor overleg
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Zeno's dialectische redenering

Opmerking moderator

Na uitgebreid overleg hierover in het moderatorteam is besloten dit topic, ondanks dat we geen filosofische discussies toestaan, toch te laten staan op voorwaarde dat reacties zijn toegespitst op de vraag van de TS, namelijk de betekenis van een stukje filosofische tekst.

We zullen streng erop toezien dat het geen filosofische discussie wordt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer