[scheikunde] Esterevenwicht van Ethylacetaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Esterevenwicht van Ethylacetaat

VWO5: 
 
Op school heb ik de opdracht gekregen om een experiment te doen waar ik uit azijnzuur en ethanol de ester ethylacetaat ga maken. We moeten een voorbereiding maken met vragen. De onderstaande 4 vragen kon ik niet/nauwelijks beantwoorden. De andere vragen zijn mij daarentegen wel gelukt.
 
De opdracht:
 
Uit azijnzuur en ethanol ga je de ester ethylacetaat maken. Omdat het vormen van een ester uit een alcohol en een organisch zuur een evenwichtsreactie is, gaan we ook de waarde van de evenwichtsconstante K vaststellen. De insteltijd van het evenwicht wordt aanzienlijk bekort in de aanwezigheid van geconcentreerd zwavelzuur. Je gaat het experiment in twee identieke rondbodemkolven tegelijk uitvoeren. Om het effect van de katalysator zichtbaar te maken wordt slechts bij een van de kolven geconcentreerd zwavelzuur toegevoegd. Daarna worden beide kolven gedurende 30 minuten onder terugvloeikoeling gekookt.
 
Na afloop van de reactie moet je kunnen vaststellen hoeveel ester er in het evenwichtsmengsel aanwezig is. Dit gaat vrij eenvoudig omdat van alle in het evenwicht aanwezige stoffen de ester als enige niet oplosbaar is in water. Na afloop van de reactie zal de ester zich afscheiden van de waterfase wanneer het reactiemengsel wordt uitgegoten in overmaat water. Als dit in een grote maatcilinder gebeurt, kan het volume van de geproduceerde ester zo worden afgelezen. Aangezien ook de volumes van de uitgangsstoffen bekend zijn, ben je in staat de grootte van de evenwichtsconstante K te bereken.
 
Vragen/Voorbereiding (die ik niet kon beantwoorden):
1 Leg uit op welk(e) principe(s) de bepaling die jullie gaan doen is gebaseerd.
2 Geef het reactieschema voor deze verestering.
3 Wat wordt bedoeld met 'koken onder terugvloeikoeling' en waarom moet je bij dit experiment terugvloeikoeling toepassen?
4 Waarom sluiten we de kolf niet gewoon af met een stop?
 
1. Ik weet dat ethylacetaat in het dagelijks leven veelvuldig wordt gebruikt. Bijvoorbeeld in nagellakverwijderaar. Maar ik heb totaal geen idee op welk 'principe' dit experiment is gebaseerd.
2. We hebben in de klas nog nooit uitleg gekregen over reactieschema's. Er wordt verwacht dat we dit zelf uitzoeken. Hoe doen we dit??? 
3. Zodat het glaswerk niet te warm wordt?
4. Zou dit iets te maken hebben met de warmte die ontstaat en die nu kan ontsnappen doordat er geen stop op zit? Of iets met gassen die onstaan? (Zie bijlage voor opstelling ;))
 
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Bijlagen
20141119_220445.jpg
20141119_220445.jpg (45.58 KiB) 1001 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Esterevenwicht van Ethylacetaat

1. Volgens mij heb je deze vraag niet helemaal goed geinterpreteerd. Bedenk iets met oplosbaarheid van uitgangsstoffen en product in water.
2. Even afbeeldingen googelen met 'vorming ester evenwicht' misschien?
3. Denk na over wat er gebeurt bij het koken van een vloeistof en wat je bij dit experiment juist wil voorkomen voor een correcte bepaling van je reactieprodukt. Hoe werkt dit in je opstelling?
4. Wat gebeurt er wanneer je een vloeistof in een volledig afgesloten vat aan de kook brengt (P*V/T = constant)? Zou dit risico's voor dit experiment met zich meebrengen? Zou het invloed kunnen hebben op de uitkomst van je bepaling van de evenwichtsconstante?

Berichten: 2

Re: Esterevenwicht van Ethylacetaat

1. Bedoelen ze een methode zoals bijvoorbeeld destillatie?
2. Internet heeft geholpen.
3. Bij het koken is allereerst natuurlijk dat de temperatuur toeneemt. De atmosferische druk is een factor die meespeelt, maar in dit experiment niet van belang (doordat het niet afgesloten is, zie vraag 4?). Daarnaast zullen de deeltjes relatief een grotere ruimte innemen, dus volume wordt groter? Als je kookt onder terugvloeikoeling dan verlies je je oplosmiddel niet, dus je geconcentreerde zoutzuur blijft? Dus daarom gebruik je de terugvloeikoeling?
4. De druk wordt dus groter als het afgesloten zou zijn. Dit is niet gunstig voor het experiment denk ik. De uitkomst van de bepaling van de evenwichtsconstante kan, denk ik, wel veranderen door dit.

Reageer