[scheikunde] Potentiometrische bepaling van MangaanIN

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Potentiometrische bepaling van MangaanIN

Voor een practicum moet ik de concentratie van MnSO4 berekenen door middel van een potentiometrische titratie met KMnOin natrium pyrofosfaat midden.
 
De titratievergelijking: 4 MnSO+ KMnO4 + 8 H+ + 15 H2P2O72- <=> 5 Mn(H2P2O7)33- + 4 H2O              
 
We maken gebruik van een Ag/AgCl 3M KCl elektrode met een standaardpotentiaal van 0.230V.
Ik heb de exacte concentratie van KMnO4 bepaald door te stellen met natrium oxalaat, deze bedraagt 0.01993M. 
 
Via grafische uitzetting heb ik bepaald dat het equivalentiepunt van deze titratie valt op 16.53ml toegevoegd KMnO(Overeenkomend met potentiaal E van 555.6 mV)
 
Met deze grafisch bepaalde waarden moet ik de concentratie van de MnSO4  bepalen.
 
Via de Nernstvergelijking Eequivalentiepunt = E0 - 0.0591/n (A/B) blijf ik echter over met twee onbekenden A en B. Ik zou een concentratie van +/- 0.06M moeten uitkomen, aan de hand van wat ik heb afgewogen, maar dit kom ik niet uit.
Enkele tips over welke formules, waardes te gebruiken zouden helpen.
 
IN DE BIJLAGE een excellbestand met de getitreerde volumes, overeenkomende potentialen en daaruit afgeleide grafieken.
Bijlagen
potentiometrie.xlsx
(24.09 KiB) 80 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Potentiometrische bepaling van MangaanIN

Misschien zoek je het wat te ver. Je hebt potentiometrisch het omslagpunt van de titratie bepaald.
 
Je kunt het verbruik KMnO4 aflezen uit de grafiek van de eerste afgeleide.Je weet de molariteit dus je kunt het aantal mmol KMnO4 berekenen.
 
Je hebt de reactievergelijking en je weet dus ook de reactieverhouding.
 
Probeer hiermee nu eens de molariteit van de MnSO4 oplossing te berekenen.

Reageer