haldane effect

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 405

haldane effect

Ik zit wat in de knoop met het haldane effect.
 
Gedeoxideerd hemoglobine is een betere proton acceptor dan oxyhemoglobine. In de rode bloedcellen gebeurt volgende reactie CO2 + H2O -> H2CO3 -> HCO3- + H+. Hierbij verschuift het evenwicht naar rechts doordat gedeoxideerd hemoglobine een betere proton acceptor is. Dus wordt er meer CO2 opgenomen in het bloed. Maar dan heb je ook nog de volgende reactie: H+ + HbO2-> H+Hb + O2. Dus door de oxygenatie van hemoglobine komt H+ vrij en dan zou je toch denken meer H+ dus de eerste reactie verschuift nog meer naar rechts, maar dat is dus niet het geval?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: haldane effect

Deze uitspraak snap ik niet:

'Dus door de oxygenatie van Hb komt H+ vrij'

Kun je dit uitleggen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 405

Re: haldane effect

Daarmee bedoel ik dat de tweede reactie ook in de omgekeerde reactie kan gaan. Dus dat O2 de H+ van hemoglobine verdrijft en dat er dus H+ vrijkomt en dat je HbOkrijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: haldane effect

H+ verschuift de dissocatiecurve van OxyHb naar rechts, dus O2 zal minder affiniteit hebben met Hb en H+ zal meer affiniteit hebben met Hb. (Bohr effect).

Gesatureerd bloed heeft een lagere affiniteit voor CO2 (Haldane effect).

Als je oxygeneert krijg je OxyHb met een lage affiniteit voor CO2. O2 wordt afgestaan aan weefsels en neemt CO2 op (Haldane). Door het opnemen van CO2 krijg je uiteindelijk H+ wat aan Hb bindt via het Bohr effect.

Maar dit is gedesatureerd bloed.

Uiteindelijk kun je redeneren dat via bovenstaande mechanisme H+ ontstaat, maar dan zit je al in de gedesatureerde fase wat je ademhalingscentrum prikkelt (H+ op chemoreceptoren) om te ademen en de CO2 af te blazen. Minder CO2 > minder H+ en zo is de cirkel weer rond (homeostase) waardoor het bloed een contante pH behoudt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer