[natuurkunde] Viscositeit bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Viscositeit bepalen

Hallo,
 
Ik moet voor school het viscositeit bepalen van verschillende stoffen door middel een kogel/knikker er in te laten vallen. Ik wil alles opnemen en dan verwerken met Coach. Probleem zit hem is dat ik geen duidelijk verband kan leggen tussen de tijd dat de knikker er doet om een bepaalde afstand af te leggen en het viscositeit van de stof. Ik hoopte als iemand theorie hiervan kan uitleggen en een formule hier voor kan creëren.
 
Informatie:
Stel knikker heeft massa Xgin kilogram, Diameter D in meter, dichtheid ρ is g/cmen hoogte van cilinder h in cm.
Stoffen die we gaan bepalen zijn water, honing, olie en behangplaksel
 
Mocht er meer informatie relevant zijn update is het z.s.m.
 
Een schematisch tekening van de opstelling:
 
 
Bijlagen
natuurkunde tekening po.jpg
natuurkunde tekening po.jpg (70.42 KiB) 267 keer bekeken

Berichten: 772

Re: Viscositeit bepalen

Google eens op de wet van Stokes. Hierover valt vrij vreel op het internet terug te vinden.

Om de formule af te leiden. Ga uit van een kogeltje (bol) dat in een vloeistof is ondergedompeld. Stel hiervoor een krachtenevenwicht op: veronderstel dat in de y richting de som van de krachten gelijk is aan nul.

Berichten: 9

Re: Viscositeit bepalen

NW_ schreef: Google eens op de wet van Stokes. Hierover valt vrij vreel op het internet terug te vinden.

Om de formule af te leiden. Ga uit van een kogeltje (bol) dat in een vloeistof is ondergedompeld. Stel hiervoor een krachtenevenwicht op: veronderstel dat in de y richting de som van de krachten gelijk is aan nul.
Ik heb dit al staan ''Als een kogel in een vloeistof valt en als deze kogel zwaarder is dan de vloeistof zal de kogel versnellen. Doordat de kogel tijdens het vallen echter weerstand ondervindt zal deze wrijvingskracht op een gegeven moment gelijk zijn aan het gewicht van de kogel. De kogel valt op dat moment met een constante snelheid. Aangezien de versnelling gelijk is aan 0 kunnen we een evenwichtsvergelijking opschrijven: FB + FD = W, met FB de opwaarstekracht, FD de wrijvingskracht en W de gewicht van de bal.''
 
En wet van Stokes is alleen nauwkeurig bij hele kleine deeltjes. Ik zal even snel narekenen om te kijken of het met een groter deeltje echt veel onnauwkeuriger is.

Berichten: 9

Re: Viscositeit bepalen

Wet van Stokes is niet geheel nauwkeurig. Bij water krijg is een viscositeit van 4.75. 

Berichten: 772

Re: Viscositeit bepalen

De wet van Stokes kun je gerust gebruiken hoor. Ik heb dit enkele jaren terug zo uitgevoerd op de universiteit, met behulp van de wet van Stokes. Kijk wel voor kogeltjes die voldoende klein zijn, knikkers zijn inderdaad al relatief grote objecten voor Stokes op toe te passen.
De wet van Stokes kun je gerust gebruiken hoor. Ik heb dit enkele jaren terug zo uitgevoerd op de universiteit, met behulp van de wet van Stokes. Kijk wel voor kogeltjes die voldoende klein zijn, knikkers zijn inderdaad al relatief grote objecten voor Stokes op toe te passen.

Reageer