Kas planten zonder grond.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Kas planten zonder grond.

Zo'n 30jaar geleden zag ik een docu over kassen.
Daarin werden planten gekweekt zonder grond dus de wortels hingen gewoon in de lucht.
 
De kas was goed heet en de vochtigheid liep naar de 100%
Onder die omstandigheden bleken daar planten in te groeien.
 
Een oud collega van me is in Israel in zulke kassen geweest.
(Hij was daar voor een congres wat over heel iets anders ging)
 
------------------------------------------
 
Ik kan er niets meer over vinden en heb er toch wat vragen over:
 
1. Hoe heet deze techniek?
2. Wordt ze nog toegepast (zo ja waar) ?
3. Welke planten kunnen kennelijk groeien op slechts: water , lucht en licht?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kas planten zonder grond.

Kassen zonder grond zijn er genoeg, maar dan groeien ze in "substraat": een soort plastic. Het water dat wordt gebruikt om dat vochtig te houden heeft dan precies de juiste hoeveelheid nutriënten. Water en koolzuur is de bulk van wat een plant nodig heeft, maar zonder organische stikstof, kalium en fosfor, en nog een hele rits aan minder volumineuze micronutriënten wordt het echt niets met dat plantje.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kas planten zonder grond.

rwwh schreef: Kassen zonder grond zijn er genoeg, maar dan groeien ze in "substraat": een soort plastic. Het water dat wordt gebruikt om dat vochtig te houden heeft dan precies de juiste hoeveelheid nutriënten. Water en koolzuur is de bulk van wat een plant nodig heeft, maar zonder organische stikstof, kalium en fosfor, en nog een hele rits aan minder volumineuze micronutriënten wordt het echt niets met dat plantje.
Nee dit waren lucht wortels, dat weet ik heel zeker.
 
Ook komt het me niet zo vreemd voor,
sommige planten kun je in het water wortel laten schieten maar als je ze er niet uithaalt groeien ze gewoon door op helder water.
Ze worden dan zoveel groter dat het niet verklaarbaar is door te zeggen dat het uit reserve materiaal komt uit de plant.
 
Sommige paraplu planten groeien ook in helder water en zonder grond.
Ik heb er zelf eens eentje gehad.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kas planten zonder grond.

Afbeelding
 
algemene internationale naam voor grondloze teelten is "hydroponics".
 
Grond is een substraat (een onderlaag) die in natuurlijker teelten drie functies heeft:
  1. verankering van de plant zodat deze niet omvalt/omwaait
  2. bufferen van vocht- en mineralenvoorraden
  3. faciliteren ademhaling wortels (zorgen dat er lucht bij kan komen)
Natuurlijke substraten (gewone grond dus) hebben allen zo hun eigenschappen die ze op een of meerdere van deze drie punten geschikter of minder geschikt maakt om planten te laten groeien. 
 
Je kunt een plant qua punt 1 en 3 prima laten groeien in een pot met glazen knikkers (niet echt een natuurlijk substraat, maar je zou kunnen denken aan riet in een bed van grof grind) , maar dat substraat is extreem zwak op punt 2: je zult dus moeten zorgen voor een continue toevoer van kleine hoeveelheden water met daarin de juiste mix aan opgeloste mineralen. 
 
Ga nog wat verder en haal ook de knikkers weg: je zult nu moeten ondersteunen op een of andere manier (zoals in gaatjes in een deksel boven een watergoot zoals in de afbeelding hierboven).
 
Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. In zo'n substraatloos systeem moet dat water continu blijven rondstromen, en na elk rondje worden ontsmet, belucht  en aangevuld met het opgenomen en verdampte water en de opgenomen mineralen, en worden  ontdaan van groeiremmende stoffen die planten zouden kunnen produceren om de concurrentie met buurplanten wat te vergemakkelijken. Maar een grondtteelt is ook niet altijd alles, en in alle geval veel minder goed te sturen qua groei-omstandigheden voor de wortels (juist ook weer door de buffering). 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kas planten zonder grond.

Dat is op water ik bedoelde echte lucht wortels.
Maar via hydroponics heb ik gevonden wat ik zocht: Aeroponics
 
Geen plaatjes van de kassen, maar ik ga het nog wat beter bekijken.
 
Bedankt allebij.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kas planten zonder grond.

Goed gevonden!
http://en.wikipedia.org/wiki/Aeroponics

Zie:
The basic principle of aeroponic growing is to grow plants suspended in a closed or semi-closed environment by spraying the plant's dangling roots and lower stem with an atomized or sprayed, nutrient-rich water solution.[1][not in citation given] The leaves and crown, often called the canopy, extend above. The roots of the plant are separated by the plant support structure. Many times, closed-cell foam is compressed around the lower stem and inserted into an opening in the aeroponic chamber, which decreases labor and expense; for larger plants, trellising is used to suspend the weight of vegetation and fruit.
Ofwel: ze spelen vals...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kas planten zonder grond.

Because water is used in aeroponics to transmit nutrients, it is sometimes considered a type of hydroponics.
 
5 ons van het een, een pond van het ander
 
 
rwwh schreef:
Zie: Ofwel: ze spelen vals...
Tja, aan lucht of water kun je je zo moeilijk vasthouden  :lol: , dus je moet wel. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Kas planten zonder grond.

Dat vasthouden is niet eens de kwestie. Als een plant wil groeien heeft ie daarvor tenminste stikstof, fosfor en kalium nodig als macronutrienten. Deze elemten zijn noodzakelijk voor groei, zonder kun je geen extra celwanden, dna en dergelijke maken. Daarnaast zijn er de nodige elementen die essentieel zijn maar in lagere concentraties.

Het idee dat een plant zou kunnen groeien uit water en co2 alleen is tamelijk ridicuul - zonder stikstof is het niet eens mogelijk eiwitten te maken. In zekere mate is dat wel voorhanden uit bijvoorbeeld een zaadje, maar dat is een beperkte hoeveelheid die er voor kan zorgen dat een plantje kan ontkiemen en wortels van vormen om zo een bron van nutrienten te bereiken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kas planten zonder grond.

Benm schreef: Dat vasthouden is niet eens de kwestie. Als een plant wil groeien heeft ie daarvor tenminste stikstof, fosfor en kalium nodig als macronutrienten. Deze elemten zijn noodzakelijk voor groei, zonder kun je geen extra celwanden, dna en dergelijke maken. Daarnaast zijn er de nodige elementen die essentieel zijn maar in lagere concentraties.

Het idee dat een plant zou kunnen groeien uit water en co2 alleen is tamelijk ridicuul - zonder stikstof is het niet eens mogelijk eiwitten te maken. In zekere mate is dat wel voorhanden uit bijvoorbeeld een zaadje, maar dat is een beperkte hoeveelheid die er voor kan zorgen dat een plantje kan ontkiemen en wortels van vormen om zo een bron van nutrienten te bereiken.
Je kunt het ridicuul vinden, feit is dat het gewoon lukt.
Heb het met eigen ogen kunnen waarnemen.
Maar misschien heeft leiding water net genoeg van het benodigde.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Kas planten zonder grond.

De vraag is natuurlijk hoe lang dat goed gaat. In een zaadje of kiemetje zullen wel wat reserve nutrienten zitten, maar daar gaat echt geen plant van een kuub uit groeien als je alleen in water, CO2 en licht voorziet. Levende cellen hebben andere elementen nodig, en die moeten ergens vandaan komen.

Leidingwater kan (mogelijk) wel voorzien in dingen als calcium en magnesium, maar niet in andere belangrijke elementen als stikstof, kalium, forsfor en zwavel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kas planten zonder grond.

De praktijk is gewoon anders.
 
Ik heb ongeveer 10jaar geleden een stekje van ongeveer 10cm van een plant afgehaald een soort cactusachtige wee de naam niet.
 
Die heb ik laten wortelen en in een bak met water en kleikorrels gezet.
Hij krijgt alleen maar water 'geen voedings extract of zoiets' wel veel zon.
Hij heeft zich nu tegen het plafon aangegroeid is dit over 2m en heeft vele vertakkingen naar boven die ikm regelmatig afknip.
 
Ook staat er op ze zelfde manier een gestekte sansiveria alleen op water, ze zijn inmiddels met zijn vieren en zijn groter dan de stek.
 
Ik heb er wel meer alleen op water staan, maar niet alles kan er tegen.
 
De groei kan echter niet verklaard worden uit reserve material die in de stek zat.
Het kan dus gewoon wel, het bewijs staat in mijn huiskamer.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Kas planten zonder grond.

Je bevindingen zal ik niet tegenspreken - als het bij jou zo gebeurd is dan moet er een verklaring voor zijn.

Als een plant van een klein stekje uitgroeit tot aan het plafond kun je gerust aannemen dat hij ergens elementen als stikstof vandaan haalt. De vraag is echter waar dan vandaan. Het zou kunnen dat er in die kleikorrels bacterien groeien die stikstof fixeren, maar dan blijft toch de vraag waar de rest van de elementen vandaan komen.

Wellicht heeft iemand anders een plausibele verklaring?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kas planten zonder grond.

Er gaat flink wat (leiding) water in.
Zeker een liter per maand maar waarschijnlijk meer kan zijn dat dat net genoeg is voor dit soort planten.
 
Dat er bacterien in die kleikorels zitten lijk me niet, waar zou die stikstof vandaam moeten komen, veel zit er niet in water.
 
Maar er zijn ook planten die het zonder die kleikorrels kunnen.
Eeen kennis van me heeft een plant gehad die het deed op kristal helder water in een glazen kolf.
(die stond natuurlijk niet in de zon :D )
 
Vind het zelf ook vreemd,
Ik heb ook wel eens bedacht dat planten misschien het een ander uit de lucht kunnen opnemen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kas planten zonder grond.

Best kans dat er bacterien bestaan die atmosferische stikstof kunnen vastleggen als ammonium en nitraatstikstof. Het spul moet ergens vandaan komen, niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kas planten zonder grond.

Maar atmosferische fosfor moet nog worden uitgevonden.....

Reageer