Spanning van een accu

Moderator: physicalattraction

Berichten: 23

Spanning van een accu

kan men zich eigenlijk geelektrocuteerd zijn aan de spanningsklemmen van een accu.

Men zegt dat eigenlijk de stroom hetgene is dat ervoor zorgt dat je je kan snakken.

Maar als de stroom nu enkele amperes is (wat wel gevaarlijk is) en slechts 12 V is, kan je je er dan aan snakken.

dat versta ik eigenlijk niet zo goed

eigenlijk mag een mens dan maar een maximum vermogen voor zijn lijf krijgen tegen dat hij het voelt.

aub antwoord op mijn vraag, danku.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Spanning van een accu

Het is een beetje en, en.

Hele hoge stroom en een beetje spanning is niet gevaarlijk, gewoon omdat de elelktronen zonder problemen door je lichaam naar de aarde gaan. Natuurlijk wordt er wel een beetje warmte opgewekt, net als met een weerstand. Maar behalve dat de statische schol gewoon zeer doet, is het niet echt schadelijk.

Bij hoge spanning en erg lage stroom Kan het gevaarlijk zijn. Een schok kan namelijk je hart ontregelen.

Leuk dat je zegt dat je antwoord op je vraag wil als je eigelijk helemaal geen vraag stelt, je komt met een stelling. Maar goed, ik zal niet flauw doen.

De stelling luidt:

Mag een mens dan maar een maximum vermogen door zijn lijf krijgen tegen dat hij het voelt.

Mijn antwoor is nee. Want een bepaalde spanning voel je altijd, en doet ook altijd even erg zeer. Je weet wel die schokken die je krijgt als je in de winter een wollentrui uit doet. Dus boven een bepaalde spanning voel je het altijd.

Bij ASML, Veldhoven, hebben ze volgens mij een machine die geisoleerd staat met de aarde, die kan dus zonder problemen een statische spanning opbouwen. Als je te dicht bij dat apparaat in de buurt komt (20 cm) slaat er een vonk over naar je lijf, deze vonk, spanning is zo groot dat er met een noodgang elektronen van je lichaam overslaan naar het apparaat , waardoor het persoon in kwestie een tegensgestelde lading krijgt en wap 4 meter terug wordt gegooit, prachtig.

Re: Spanning van een accu

Een grote stroom door je lichaam is altijd levensgevaarlijk. Maar bij een lage spanning zal er nooit een grote stroom door je lichaam lopen, omdat de weerstand van je lichaam vrij hoog is. Nou hoeft de stroom niet eens groot te zijn want ik geloof dat 40mA al dodelijk kan zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Spanning van een accu

nog een leuke stelling in deze is de volgende...

als ik op een hoogspanningskabel ga zitten ( de kabel hangt! ) en deze transporteerd dus 20 kv zal ik er niet aan overlijden, daar ik geen aarde maak.

MAAR... ga ik aan dezelfde kabel hangen zal ik er wel aan overlijden!

de weerstand van je lichaam zorgt namelijk voor een spanningsverschil tussen handen en voeten, waardoor er een "dodelijke" stroom gaat lopen!

ware het niet dat de doorslag afstand van 20kv door lucht naar aarde +- een meter bedraagt dus je krijgt de kans niet om ook maar in de buurt te komen!

jammer he... kun je het niet testen :shock:
It's just an illusion !

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Spanning van een accu

Jammer merlijn, maar die stelling gaat niet op.

Rekenvoorbeeld:

Om een dodelijke stroom door je lijf te laten lopen van 50Hz heb je een spanning nodig van laten we zeggen 100V. Dit is dus de spanning die van hand 1 naar hand 2 loopt. Dus ook van kabel, waar hand 1 aangrijpt naar kabel, waar hand 2 aangrijpt. Dus laten we zeggen over een afstand van 1 meter kabel.

Zo'n grote spanningsverschil kan natuurlijk nooit. Je zou dan geen stroom kunnen vervoeren van Nijmegen naar bv Eindhoven.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Spanning van een accu

ik denk dat je me niet helemaal hebt begrepen...

het spanningsverschil treed op tussen je handen en je voeten, door de weerstand van je lichaam zelf.

hoe dit precies zat weet ik ook niet meer, ... al heel lang geleden van school gegaan.
It's just an illusion !

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Spanning van een accu

Ik snap je nu. Je houd de kabel met je handen vast en je raakt met je voeten de grond. Dan staat er inderdaad een spanning van tientallen kV over je lichaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Spanning van een accu

nee... je raakt de grond niet.

toch is er dan een spanningsverschil tussen je handen en je voeten.

mischien wel door het magnetisch veld.

ik heb nog kontact met desbetreffende leraar. zal eens bellen...

inderdaad te weinig info...

word vervolgd

(nou wil ik het weten ook!)
It's just an illusion !

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Spanning van een accu

Ik geloof dat Merlijn iets in deze richting bedoelt:

Als je eraan gaat hangen (zonder de grond te raken) zijn je voeten ongeveer 2 meter verwijderd van de kabel. Het veld om deze kabel zorgt voor een potentiaalverschil tussen handen en voeten.

Geen idee of dit zo is (of kan), maar ik geloof dat iets in die richting wordt bedoeld....
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 1

Re: Spanning van een accu

Voor mij is het nog steeds niet duidelijk of een schok van bijvoorbeeld een auto-accu nou wel of niet dodelijk is. Stel dat ik nou met beiden handen de electroden vastpak van een 12V autoaccu en ervanuit ga dat mijn lichaam een weerstand heeft van 10000 ohm. Betekent dit vervolgens dat er een stroom door mijn lichaam loopt van (12v/10000=) 0,0012A?

Zo ja, lijkt me dit geen probleem aangezien er pas bij 30 milliampere je hartritme ontregeld kan worden.

Waarschijnlijk maak ik ergens een foutje, want op iedere accu staat dat je moet oppassen dat je geen schok krijgt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spanning van een accu

16bitGary schreef:Voor mij is het nog steeds niet duidelijk of een schok van bijvoorbeeld een auto-accu nou wel of niet dodelijk is. Stel dat ik nou met beiden handen de electroden vastpak van een 12V autoaccu en ervanuit ga dat mijn lichaam een weerstand heeft van 10000 ohm. Betekent dit vervolgens dat er een stroom door mijn lichaam loopt van (12v/10000=) 0,0012A?

Zo ja, lijkt me dit geen probleem aangezien er pas bij 30 milliampere je hartritme ontregeld kan worden.

Waarschijnlijk maak ik ergens een foutje, want op iedere accu staat dat je moet oppassen dat je geen schok krijgt.
Dat staat erop vanwege het "you never know" principe. Tenzij je druipnat bent en met je blote voeten in het natte gras staat kan ik me niet voorstellen dat je van die 12 V iets merkt. Ik heb van mijn leven al vaak genoeg accuklemmen los- en vastgemaakt, zonder enige voorzorgen. Nooit zelfs maar iets van gebibber laat staan schok gevoeld.
Hairdryer:

Do not use while taking a shower.

Old Spice Red Zone Deoderant

Use only on underarms.

Zantac 75

Do not take if allergic to zantac.

Sleeping Pills

Warning: May cause Drowsiness

Christmas Lights

Warning: For indoor or outdoor use only.

Bic Lighter

Ignite lighter away from face.

Komatsu Floodlight

This floodlight is capable of illuminating large areas, even in the dark

Fire Extinguisher:

Caution: Non-Flamable

Earplugs

These ear plugs are nontoxic, but may interfere with breathing if caught in windpipe
en nog veel meer voorbeelden van etiketwaarschuwingen vind je hier:

http://www.tabulas.com/~dodozhang21/1439439.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 388

Re: Spanning van een accu

16bitGary schreef:Voor mij is het nog steeds niet duidelijk of een schok van bijvoorbeeld een auto-accu nou wel of niet dodelijk is. Stel dat ik nou met beiden handen de electroden vastpak van een 12V autoaccu en ervanuit ga dat mijn lichaam een weerstand heeft van 10000 ohm. Betekent dit vervolgens dat er een stroom door mijn lichaam loopt van (12v/10000=) 0,0012A?

Zo ja, lijkt me dit geen probleem aangezien er pas bij 30 milliampere je hartritme ontregeld kan worden.

Waarschijnlijk maak ik ergens een foutje, want op iedere accu staat dat je moet oppassen dat je geen schok krijgt.
Als je twee elektroden in je borst ramt en hierop je accu aansluit is ie ineens héél dodelijk. Gewoon vastnemen met je handen kan geen kwaad. Of een bepaalde spannning/stroom dodelijk is hangt af van een aantal factoren. In eerste plaats de weg die hij door je lichaam aflegt. Van je rechterhand naar je rechterteen is minder gevaarlijk dan van je linkerhand naar je linkerteen. Om nog maar te zwijgen over van je linker naar je rechter hand. Daarnaast speelt ook de frequentie een rol, skin effect en van die toestanden. Daarbuiten zal een wisselstroom ook sneller interferentie veroorzaken tussen de pulsen van het zenuwstelsel. Elektrocutie is een studie op zich *petje af*.

Maar als je even logisch had nagedacht had je al kunnen denken dat een batterij geen dodelijke schokken kan leveren. De klemmen zijn vrij toegankelijk, is dus totaal niet veilig voor een dodelijk iets. Bekijk eens de netdistributie in je huis, alle stopcontacten zouden kinderbeveiliging moeten hebben enz, je kan nergens bloot aan de geleiders (althans dat zou niet mogen).

@Merlijn:

Al reactie gehad? Ben benieuwd naar het fenomeen waarom dat spanningsverschil op treedt. Ik dacht eerst aan een lekstroom, maar dan moet je al een imense lekstroom hebben :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spanning van een accu

High-Voltage schreef:@Merlijn:

Al reactie gehad? Ben benieuwd naar het fenomeen waarom dat spanningsverschil op treedt. Ik dacht eerst aan een lekstroom, maar dan moet je al een imense lekstroom hebben :D
Ik denk dat Merlijn dat na 4 jaar wel al vergeten is 8-)

Een spanning treedt niet op als gevolg van een stroom, het is andersom hè.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 388

Re: Spanning van een accu

Ik denk dat Merlijn dat na 4 jaar wel al vergeten is :D
:D Niet gezien dat het topic al zooo oud was!!
Een spanning treedt niet op als gevolg van een stroom, het is andersom hè.
In zekere zin, ja... Maar zoiets als "spanningsval".

Je hebt een potentiaalverschil tussen de aarde en je hoogspanningsleiding, als je dit even beschouwd als een serieschakeling van lucht en je lichaam en er loopt een kleine lekstroom door deze "schakeling", dan krijg je dus een spanningsval over je lichaam en ontstaat er dus een potentiaalverschil over je lichaam.

Maar nogmaals, dit gaat niet op aangezien je dan al een imense lekstroom moet hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spanning van een accu

High-Voltage schreef:In zekere zin, ja... Maar zoiets als "spanningsval".

Je hebt een potentiaalverschil tussen de aarde en je hoogspanningsleiding, als je dit even beschouwd als een serieschakeling van lucht en je lichaam en er loopt een kleine lekstroom door deze "schakeling", dan krijg je dus een spanningsval over je lichaam en ontstaat er dus een potentiaalverschil over je lichaam.
neehee, andersóm. Vóórdat die lekstroom kan gaan lopen heb je een potentiaalverschil nodig.

De (lek) stroom ontstaat als gevolg van het potentiaalverschil.

NIET het potentiaalverschil ontstaat als gevolg van de lekstroom.

Vergelijk het voor mijn part met water in een rivier: is er geen hoogteverschil, dan stroomt er geen water (kanaal). Er gaat niet spontaan water stromen met als gevolg dat er een hoogteverschil ontstaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer