Validatie meetmethode Arbo=metingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Validatie meetmethode Arbo=metingen

Hallo, 
 
Ik moet voor mijn stageopdracht een methode ontwikkelen voor stofmetingen in een fabriek. 
 
Hiervoor worden pompjes gebruikt die een volume aanzuigen wat vergelijkbaar is met het volume wat een werknemer tijdens een dienst inademt.
Vervolgens wordt dit over een filter geleid en die word later gravimetrisch bepaald.
 
Deze methode moet dus gevalideerd worden (juistheid, precisie, reproduceerdbaarheid, ...), maar ik heb geen ruimte tot beschikking met een constante, bekende concentratie aan stof.
 
Ik vroeg me dus af hoe ga ik hier te werk?
Zelf dacht ik al aan de flow van de pompjes te valideren.
 
Met vriendelijke groet, 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Validatie meetmethode Arbo=metingen

De flow van de pomp moet zeker goed zijn, dus het meten is geen slecht idee. Maar het is natuurlijk slechts een heel klein onderdeel van de meting. Ik zou ook willen vaststellen dat de meting onder dezelfde omstandigheden reproduceerbaar is. Als er variaties zitten tussen metingen dan moet je vaststellen of dat komt doordat de concentratie echt varieert, of doordat je meting onbetrouwbaar is. Als je meer dan 1 opstelling hebt zou je ze naast elkaar kunnen zetten en zoveel mogelijk dezelfde lucht laten meten. Liefst wil je natuurlijk je meting vergelijken met een eerder gecalibreerde meting: misschien door inhuren van een lab dat de meting een of meerdere keren tegelijk kan doen waarbij je de directe resultaten vergelijkt.
 
Misschien kun je daarnaast meer inspiratie opdoen aan de standaard in de VS: http://www.law.cornell.edu/cfr/text/40/part-50/appendix-J
 

Opmerking moderator

Ik heb het topic verplaatst naar milieuchemie, misschien kunnen er daar meer experts meekijken.

Berichten: 2

Re: Validatie meetmethode Arbo=metingen

Alvast bedankt voor de reactie rwwh!
 
Ik ben al goed opweg, zelf heb ik 4 pompjes tot beschikking.
Morgen gaat de eerste meting starten, tegelijker tijd met een meting van een extern lab.
Zelf kan ik inderdaad in fout aan de flow geven, maar ook uiteraard aan het weeg gedeelte van de meting.
 
Mvg, 
 
Laeffy

Reageer