Groei van bomen en CO2-opname.

Moderator: ArcherBarry

Groei van bomen en CO2-opname.

Wat is de verhouding tussen de massatoename van een boom en de opgenomen hoeveelheid CO2? Is daar in zijn algemeenheid iets over te zeggen? Hangt dat wellicht ook van de houtsoort en het klimaat af?
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Ovendroog hout bevat ongeveer 50 massa% koolstof. Dat getal kan een paar % variëren tussen verschillende houtsoorten.
 
CO2 bevat 27,3 massa % koolstof.
 
Dus om 1 kg ovendroog hout te maken is ongeveer 1,8 kg CO2 nodig.
 
Een boom bestaat overigens niet uit droog hout maar bevat ook nogal wat water, dus om 1 kg boomstam te maken is aanmerkelijk minder CO2 nodig.
Het vochtgehalte van een boom varieert zeer sterk van soort tot soort.

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Kan je een indicatie geven van dat vochtgehalte (wat massa betreft) voor een paar bekende boomsoorten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Waar heb je die gegevens voor nodig?

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Het betreft een vraag van een kennis over het aantal bomen (en meer bepaald hun gezamenlijke aangroei in massa) dat je nodig hebt om een zekere hoeveelheid CO2 op te nemen. Ik heb daar zelf geen verstand van, vandaar dat ik die vraag maar hier geplaatst heb.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Aantal bomen? Maar dan moet je ook weten hoe zwaar zo'n boom uiteindelijk wordt tot hij uitgegroeid is, inclusief de wortels. Daar heb ik geen idee van.
 
Laat jouw kennis eerst eens zeggen welke boomsoort(en) hij in gedachten heeft, dan valt er misschien wat bruikbaars te vinden.
 
Of als het helemaal niet nauwkeurig hoeft dan zou ik zeggen: neem aan dat een levende boom voor ruwweg 45 % uit water bestaat (en 55 % droge massa).
Dat betekent dat 1 kg CO2 dan precies 1 kg levend hout oplevert.
Rekent lekker makkelijk.

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Ik wacht even op nadere informatie. Als ik een link heb waar die vraag over gaat, zal ik die hier plaatsen. Hier is die dan:
 
http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=8115
 
Wat is hier het verband tussen bespaarde (of geplante?) bomen en verminderde CO2 uitstoot? :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Bartjes schreef: Wat is hier het verband tussen bespaarde (of geplante?) bomen en verminderde CO2 uitstoot? :shock:
Een plant heeft CO2 , water er licht nodig om te groeien. Er wordt dus voor de groei van de boom CO2 uit de lucht opgenomen. Dit proces heet fotosynthese. Hierover is op internet, op verschillende niveaus, veel te vinden.
Bij verbranding van hout komt overigens dit CO2 en ook de opgenomen energie weer vrij.
 
Een boom bestaat voor een groot deel uit cellulose.
Berekening leert mij dat voor 162 g cellulose 264 g CO2 nodig is.
 
Massa  6 mol CO2 = 6 x 44 g = 264 g.
Massa  1 mol C6H12O6 - 1 mol H2O (dat vrijkomt bij het vormen van cellulose ketens)  = 180 - 18 = 162 g.
 
Massaverhoudig CO2 : cellulose = 264 : 162 = 1,63 : 1
 
Deze verhouding geldt dus voor cellulose en zal voor hout afwijken omdat hout ook nog uit andere stoffen bestaat.

Berichten: 12.262

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Het hangt van het soort boom af, absoluut. Een levende boomstam bevat ergens tussen pakweg 30 en 70 procent water, waarbij je de rest als cellulose kunt tellen. Hardhoud bevat over het algemeen minder water, maar het verschilt ook van moment tot moment: een nog levende boom die al een tijd droog staat zal een lager watergehalte hebben dan een soortgenoot net na een forse regenbui.

Gemiddeld is de anname dat 1 kg levend hout (dwz stam en takken, niet per se bladeren etc) 1 kg CO2 verbruikt heeft om te vormen denk ik wel een redelijke schatting.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Ovendroog hout bestaat uit een "mengsel" van diverse celluloses en diverse lignines.
 
Celluloses hebben een C-gehalte van ongeveer 45 massa% en dus kost het 1,63 kg CO2 om 1 kg cellulose te produceren, zoals Margriet voorrekende.
 
Maar lignines hebben een C-gehalte van ruwweg 65 massa% en dus kost het 2,4 kg CO2 om 1 kg lignine te produceren.
 
De meeste houtsoorten hebben een zodanige verhouding celluloses/lignines dat hun C-gehalte ruwweg 50 massa% (ovendroge basis) is, dus kost het ruwweg 50/27,3 = 1,8 kg CO2 per kg ovendroog hout.
 
Vochtgehaltes van hout worden soms gerapporteerd op natte basis, maar vaak op droge basis.
Mijn eerdergenoemde gemiddelde levende (of pas gekapte) boom met 45 % water en 55 % droge massa
heeft een vochtgehalte van 45 % op natte basis (= 45/(55+45)
oftewel een vochtgehalte van 82 % op droge basis (= 45/55)
 
Oppassen dus met vochtgetallen die je ergens leest, want er staat niet altijd bij welke basis men bedoelt.
 
Bovendien moet je weten of men het vochtgehalte van de pas gekapte boom bedoelt, of het evenwichtsvochtgehalte wat optreedt nadat de boomstam lange tijd in atmosferische lucht heeft gelegen en daardoor vochtn heeft verloren. Dat evenwichtsvochtgehalte is afhankelijk van de luchttemperatuur, luchtvochtigheid en de houtsoort, maar is gewoonlijk in de orde van 10 - 20 %.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Bartjes schreef: http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=8115
 
Wat is hier het verband tussen bespaarde (of geplante?) bomen en verminderde CO2 uitstoot?
 
Er staat niet bij welke boomsoort, of hoe zwaar zo'n volgroeide boom is, dus aantal bomen zegt dan niets.

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Dank voor alle antwoorden. De bedoeling is dus als ik het goed begrijp dat je de hoeveelheid CO2 in de lucht op twee manieren terug kunt dringen:
 
1. Minder CO2 uitstoten.
 
2. Zorgen voor meer (groeiende!) bomen die CO2 opnemen.
 
De verhouding tussen een bewerkstelligde extra massatoename aan levend boomhout die qua effect gelijkstaat aan een zekere afname van CO2 uitstoot kun je grofweg schatten. Het aantal aan te planten bomen waar dat dan weer mee overeen komt is echter lastiger te bepalen, daarvoor zou moeten weten om wat voor soort bomen het gaat, hoe groot ze worden, etc.
 
Heb ik het zo goed begrepen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

1) Minder CO2 uitstoten zal de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer niet terugdringen, maar slechts langzamer doen toenemen.
 
2) Bomen (en planten, grassen, algen) nemen inderdaad alleen CO2 op zolang ze groeien of zich vermenigvuldigen, en de hoeveelheid biomassa daardoor toeneemt. Een stabiel bos heeft geen invloed op atmosferische CO2.
 
3) Inderdaad.

Berichten: 12.262

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Zolang er biomassa bij komt neemt het inderdaad CO2 op, maar een stabiel bos neemt netto helemaal niets meer op. Soms wordt wel eens beweerd dat regenwouden belangrijk zouden zijn in het CO2 verhaal, maar dat is dus onjuist.

Of het zinnig is om bossen te planten om zo CO2 te fixeren valt te bezien: probleem is vooral wat je er vervolgens mee aan moet. Zo'n bos wordt uiteindelijk stabiel en neemt dan ruimte in zonder dat het nog CO2 afvangt.

Wat je natuurlijk zou kunnen doen is die bomen (ipv kolen) verstoken voor energieproductie, op een zodanige methode dat er weer bomen teruggroeien op de plaats waar je ze kapt.

Of dat rendabel is valt te bezien, je moet die bomen dan wel drogen en naar een centrale transporteren. Een kolencentrale van 500 MW slokt pakweg 150 ton kool per uur op. (Droog) hout heeft pakweg de halve energiedichtheid van kool, waarmee je in de orde van 300 ton bomen per uur moet aanvoeren. Dat is ongeveer iedere 5 minuten een volgeladen vrachtwagen hout.
Victory through technology

Re: Groei van bomen en CO2-opname.

Wat is precies een stabiel bos? Daar komen toch ook steeds nieuwe bomen bij om de oude te vervangen?

Reageer