[mechanica] valversnelling op aarde

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

[mechanica] valversnelling op aarde

ik heb een vraagje en ben benieuwd of iemand mij kan helpen

hier komt hij:

ik ben bezig met een opdracht en daarin moet ik bewijzen dat de valversnelling 9,81 m/s2 is

maar hoe doe ik dat? het gaat over een man die gaat bungee jumpen ik moet werken met het programma Coach maar ik heb geen idee hoe ik het moet bewijzen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

doe het met een draaiwieltje dat bij coach zit.

sluit hem al, maar een touwtje eraan vast en een gewichtje. en een contra gewicht (voor de grip) laar coacht een snelheid - tijd diagram voor je tekenen. als het goed is is dit een rechtelijn . (in werkelijkheid gaat hij afbuigen) dus doek waar de helling het hoogste is, en dan vind je de valversnelling

gebruik jij toevallig de natuurkunde methode "Newton" ?

Berichten: 477

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

g = Maarde * G / r²
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 5

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

sorry ik bedoel ja dat klopt ik gebruik de methode Newton en heel erg bedankt voor je tip ga nu kijken of het lukt

Berichten: 5

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

vraagje wat bedoelt je met dat draaiwieltje ik snap niet helemaal wat ik moet doen en waar het staat.... :roll:

en ja ik gebruik newton :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

ik ben bezig met een opdracht en daarin moet ik bewijzen dat de valversnelling 9,81 m/s2 is maar hoe doe ik dat? het gaat over een man die gaat bungee jumpen ik moet werken met het programma Coach maar ik heb geen idee hoe ik het moet bewijzen?


Ik snap niet wat de valversnelling te maken heeft met een bungee-jumper. Bij het bungeejumpen val je (in het begin) juist sneller dan de valversnelling (ketting-probleem).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 5

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

ja kijk ik moet de zwaartekrachtsversnelling bepalen op aarde is hij toch 9,82 m/s2 maar je zegt dus dat bij een bungee hij in het begin groter is maar wat gebeurt er daarna?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

ja kijk ik moet de zwaartekrachtsversnelling bepalen op aarde is hij toch 9,82 m/s2 maar je zegt dus dat bij een bungee hij in het begin groter is maar wat gebeurt er daarna?
Het kettingprobleem (en daar valt de bunjeejumper ook) levert een grotere versnelling op dan de zwaarteversnelling op aarde. Dit zal door de elasticiteit en de luchtweerstand na verloop van tijd heel anders zijn (hij valt veel langzamer).

Een goede en niet te moeilijke methode om de valversnelling te berekenen is met behulp van een mathematische slinger. De trillingstijd is afhankelijk van de lengte van het touw en de gravitatieversnelling. Door het touw te varieren van lengte en hierbij de trillingstijd te meten kun je als je de lengte uitzet tegen de trillingstijd in het kwadraat, de gravitatieversnelling redelijk nauwkeurig bepalen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 65

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

Ik ken het programma Coach niet, maar als de veerconstante en de maximale verlenging van het bungeetouw bekend zijn dan is de valversnelling te berekenen uit

m*g*Lmax = 0.5*b*(Lmax-L0)^2

met m de massa van de jumper, g de valversnelling, Lmax de maximale lengte van het touw, L0 de rustlengte van het touw en b de veerconstante.

De linkerzijde van de vergelijking is de verandering in potentiele energie (de man valt een afstand Lmax naar beneden), die op het laagste punt gelijk moet zijn aan de hoeveelheid opgeslagen elastische energie in het touw (de rechterzijde van de vergelijking)

Helpt dit, of is dit niet met het programma te realiseren?

Berichten: 5

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

ik vind het heel aardig van iedereen dat jullie mij helpen

uhm ja het probleem is het is niet te realiseren met coach en het 2de probleem is ik heb totaal geen informatie ik heb net met coach de lengte van het touw bepaalt maar ikw eet voor de rest helemaal niks, geen massa geen veerconstante niks en ik moet de zwaartekrachtsversnelling bepalen........

Berichten: 3

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

het enigste wat je moet doen is dit: geeft met coach de S-t diagram weer (ik neem aan dat je van een video-fimpje gebuik maakt of een still staand beeld v/d beweging) langs de y-as, S= lengte touw in rust stand..(de uitrekking laten we buiten want die hoort niet bij vrij val) en langs de X-as de tijd (de tijd als dat je niet direct gegeven is..kan je dat uit de tijdinstelling van het video beeltje herleiden). nu heb je een S t diagram...met coach kan je nu de afgeleide van die grafiek uitbeelden in een ander grafiek..dat is dus de V t diagram..van de V t diagram laat je coach weer de afgeleide bepalen....en je bent er..want de afgeleide van een V t diagram is dus a...en a is in geval van vrije val g..en dus je antwoord... (tegen de anderen...de vraag was BEPAAL de valconstante..niet BEREKEN..als men dat zegt ..dan moet je meestal je antwoord afleiden uit een grafiek of wat in die geest)...nogmaals bij deze vraag was alleen het vrijval stuk v'd beweging van belang...dus massa en veerconstante hoort daar niet bij..alleen tijd en afstand(Delta Y)...^^...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

Bijna 11 maanden te laat 666virus, ik betwijfel dat hij het nog nodig heeft.

Berichten: 3

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

heh..ja, gelijk heb je..'aaarg'...maar ja..ik las dit eenmaal 11 maanden later...lol

nou ja..wel jammer......hopelijk heeft ie het wel zelf opgelost. heh heh

Berichten: 51

Re: [mechanica] valversnelling op aarde

Antoon schreef:doe het met een draaiwieltje dat bij coach zit.  

sluit hem al, maar een touwtje eraan vast en een gewichtje. en een contra gewicht (voor de grip) laar coacht een snelheid - tijd diagram voor je tekenen. als het goed is is dit een rechtelijn . (in werkelijkheid gaat hij afbuigen) dus doek waar de helling het hoogste is, en dan vind je de valversnelling

gebruik jij toevallig de natuurkunde methode "Newton" ?
Op deze manier heb ik het ook gedaan tijdens de les fysica.

Reageer