[natuurkunde] energiebalans van een stuiterende bal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] energiebalans van een stuiterende bal

ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik moet een verslag maken voor natuurkunde over "de energiebalans bij een stuiterende bal"

dit gaat over energie omzettingen die plaatsvinden als je bijv een bal optilt en laat vallen

maar ik snap niet veel van kinetische energie en energie omzettingen en daarom kan ik de vragen bij de proef ook niet allemaal beantwoorden

ik hoop echt dat er iemand is die me kan helpen want ik kan wel een goed punt voor natuurkunde gebruiken :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: [natuurkunde] energiebalans van een stuiterende bal

Om een bal op te tillen heb je energie nodig. Als mens verbruik je dus de chemische energie die je uit je voeding hebt gehaald. Wanneer de bal opgelicht wordt, stijgt zijn potentiële energie. Wanneer je de bal laat vallen, wordt die potentiële energie omgezet in kinetische energie (dat kan je zien als de beweging van de bal).

Tijdens het vallen bewegen alle atomen van de bal coherent, dit wil zeggen in dezelfde richting, in dit geval naar beneden. Na het contact met de grond bewegen alle atomen van de bal nog altijd in dezelfde richting, maar nu naar boven gericht. Daardoor gaat de bal terug naar boven.

Maar wat we niet mogen vergeten is dat bij het contact met de grond, een deel van de atomen van de bal zijn coherentie is verloren. Die atomen bewegen dan incoherent (niet meer pal naar boven of naar onder, maar in willekeurige richtingen; ze trillen, net zoals wanneer ze warmte-energie hebben). Het gevolg is dat er nu minder atomen van de bal coherent bewegen, en daardoor zal da bal de oorspronkelijke hoogte niet meer bereiken.

Terwijl de bal dus stijgt, vermindert de kinetisch energie op zijn beurt, en vergroot de potentiële energie (want hoe hoger je gaat, hoe groter je potentiële energie). Deze cyclus zet zich voort, totdat alle atomen van de bal incoherent bewegen en de bal stil komt te liggen.

Als laatste kan ik nog toevoegen dat er tijdens dit proces geen energie verloren gaat. Enkel de vorm (kinetische, potentiële, warmte,...) waarin die energie aanwezig is, verandert.

Zo, ik hoop dat je het een beetje begrijpt... :shock:
You can't predict a fool's behaviour

Re: [natuurkunde] energiebalans van een stuiterende bal

All je het nog niet helemaal snapt:

potentiele energie = Massa * G * Hoogte

kinetische energie = 0,5 * Massa * Snelheid²

De vergelijking is tijders de beweging:

Potentiele energie + kinetische energie + verlies = Constant

Bij tijd = 0 en de max hoogt is kinetische energie en verlies nul, en potentiele energie maximaal.

Tijdens de val naar beneden wordt potentiele energie omgezet naar kinetische energie.

Bij treffen van de grond is potentiele energie nul, kinetische energie wordt iets kleiner en draait om in richting, en een beetje energie wordt verlies.

Vervolgens gaat de bal omhoog, en zet kinetische energie om in potentiele energie, tot kinetische energie gelijk is aan 0. Dan gaat het verhaal zo verder, tot dus kinetische energie en potentiele energie nul is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] energiebalans van een stuiterende bal

IK heb strax een experiment over dit onderwerp (voor een punt!!),

dus zou jij je verslag hier kunnen posten??

alvast bedankt

ow Ik ben meer dan 2 jaar te laat zie ik lol

Reageer