Wasgoed dat gaat stinken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Wasgoed dat gaat stinken

Hoe komt het dat wanneer je je wasgoed in de machine laat zitten (of het vlak na het wassen op 1 hoop laat liggen) het gaat stinken?

Op een huisvrouwenforum (met alle respect voor huisvrouwen :shock: ) zou ik waarschijnlijk het antwoord krijgen "omdat er geen lucht bij kan en het dan dus vochtig blijft". Hardstikke leuk, maar een blik soep blijft van binnen ook vochtig, en dat gaat ook niet na 2 dagen stinken. Mijn wasgoed toch zeker wel!

Het zal denk ik wel iets met bacterieen te maken hebben. Als dat zo is vraag ik me af:
  • hoe komt het dat deze nog leven als ze meegewassen zijn
  • Wat ruik je dan precies
  • Hoe lang duurt het voordat je dat ruikt, waardoor wordt dat omslagpunt veroorzaakt en hoe lang duurt het ongeveer voordat dat bereikt wordt
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wasgoed dat gaat stinken

wassen is niet al te ingrijpend en de meeste hebben optimale temp rond de 0-60 graden. Zelfs in de ijskast blijven ze leven dus waarom niet in wasmachiene op 40-60 graden.

op de andere vragen heb ik geen antword, daar ga ik wel eens over denken.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 43

Re: Wasgoed dat gaat stinken

Miels schreef:
  • hoe komt het dat deze nog leven als ze meegewassen zijn
  • Wat ruik je dan precies
  • Hoe lang duurt het voordat je dat ruikt, waardoor wordt dat omslagpunt veroorzaakt en hoe lang duurt het ongeveer voordat dat bereikt wordt
a:

Bacteriën:

Een wasbeurt op 40°C (of meer) met een wasmiddel dat bleekmiddel bevat (poeder of tabletten) verwijdert alle bacteriën.

Voor een totale zekerheid raden we je wel aan om bevlekte was apart te wassen, op hoge temperatuur (60°C of meer) met een wasmiddel dat bleekmiddel bevat.

Nat wasgoed:

Een vochtige omgeving is een broeihaard voor bacteriën. Vermijd dan ook om nat wasgoed in de machine te laten liggen. Droog het wasgoed zo snel als mogelijk. Kijk zo ook na het strijken goed na of de kleding die je terug in de kast legt helemaal droog is.

Doordat bacteriën slimme wezentjes zijn, zullen ze altijd weer terug keren, ongeacht de leefomstandigheden.

b:

De geur van die je dan ruikt, zijn de uitlaatgassen van de bacteriën.

c:

Niet te lang mee wachten, want dan krijgen de bacteriën steeds meer vrijspel om zich te nestelen in het wasgoed.

Zoals hierboven ook al geschreven is, is het belangrijk dat je je was zo snel mogelijk droog krijgt.

Bij een temperatuur tussen 15graden Celsius en 40 graden Celsius vermenigvuldigen de meeste ziekteverwekkende bacteriën zich het snelst. En dat gaat razendsnel: in een paar uur kunnen er al miljoenen bacteriën zijn ontstaan. Door de temperatuur naar beneden te brengen wordt de deling vertraagt, maar niet gestopt. Pas bij temperaturen beneden 0 graden Celsius wordt de deling gestopt. Zelfs in dikke ijslagen, waar de temperatuur ver beneden 40 graden Celsius is, worden nog bacteriën aangetroffen die, eenmaal weer in een lekker zwoel klimaat gebracht, volop leven en vermenigvuldigen.

groetjes

Re: Wasgoed dat gaat stinken

eeuuhh dus als ik het goed begrijp is het dus niet zo slim om je was op 40 graden te doen, aangezien ze bij die temperatuur zich erg hard vermenigvuldigen...... :shock: ;) :?:

Berichten: 717

Re: Wasgoed dat gaat stinken

40 graden is een ideale temperatuur. Probleempje is wel het wasmiddel. Volgens mij zijn het dan ook geen bacterien die je ruikt maar schimmels. Ook die gedijen goed bij 40 graden en schimmels zijn in staat sporen na te laten. Deze sporen overleven allerlei extremen om vervolgens weer tot volle bloei te komen. Je kunt dus wassen wat je wilt, maar de sporen zijn er nog steeds en zullen ontwikkelen zodra ze de kans krijgen...

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Wasgoed dat gaat stinken

Wellicht een combinatie van schimmels en bacterien. Vandaar dat je je wasgoed ook veel beter buiten aan de lijn kan laten drogen dan in de droger, want het zonlicht is nadelig voor de schimmels. Wasgoed van 'de lijn' ruikt vindt ik ook altijd veel lekkerder fris dan uit de droger.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wasgoed dat gaat stinken

Micro organismen zitten overal. Ze zijn er in diverse soorten en maten. Sommige ervan overleven ook een wasmachine met bleekmiddel en op 60 graden. Los daarvan zitten ze op je huid, in de lucht en op elk oppervalk dat je kent, in het drinkwater etc.

Helemaal geen probleem, tegen de meeste hiervan kan je goed, andere heb je hard nodig om te kunnen overleven.

Als je was nat laat heb je een prettige omgeving voor micro organismen geschapen, vocht en voedsel hebben ze nodig. Voedsel is het probleem vaak niet, zeker niet als het om eetbare was gaat zoals katoen en wol.

In zo'n prettige omgeving delen microorganismen zich snel na een dag kan een enkele bacterie al tot een milioen zijn aangegroeid.

Het is dus zaak om je was zo snel mogelijk droog te krijgen. Ook daarna zullen er wel micro organismen op je was zitten, maar het zijn er minder dan je op natte was krijgt, en ze vermenigvuldigen zich nauwelijks omdat de leefomstandigheden slechter zijn.
een blik soep blijft van binnen ook vochtig, en dat gaat ook niet na 2 dagen stinken
Dat is ook een mogelijkheid: kook je was een tijdje en blik dit dan nog heet in. Ik denk dat als je het blik een jaar later openmaakt je was niet stinkt.

Door het koken doodt je vrijwel alle microorganismen en door het inblikken voorkom je dat ze uit omgeving bij je was kunnen komen.

Een praktische methode is het niet.

Re: Wasgoed dat gaat stinken

heb mijn wasgoed vergeten uit de wasmachine te halen nu zitten er allemaal zwarte pikjes op (het weer) werd mij vertelt maar hoe kan ik die er weer uit krijgen? heeft iemand een tip :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Wasgoed dat gaat stinken

Niet. :shock:

Sterker nog binnen de kortste keren vallen dáár de gaatjes in.

Trouwens, is dit met 1600 zoveel keer bekeken, niet 1 van de meest

bekeken topic op dit forum?? geeft je te denken. ;)
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Reageer