Verbrandingsproducten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 589

Verbrandingsproducten

Wat zijn de verbrandingsproducten van:

- CH5N

- C2H5Cl

- C2H4Cl2

- C2H5Br

- C2H4Br2

Wat is de structuurformule van CO? of is het een ion?
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verbrandingsproducten

De producten bij volledige verbranding?

Bij N houdende producten kan er NO2/N2O4 ontstaan, maar net zo goed N2O, de volledigheid is dus van belang. De halogenen leveren vaak het bijbehorende zuur (HCl, HBr etc.) op.

CO -> C=O

Het is inderdaad een vreemde eend in de bijt, maar het is toch een redelijk stabiel molecuul, ondanks het valentieverschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Verbrandingsproducten

Maar bij een (super :shock: )volledige verbranding ontstaat dus niet 1 specifieke stikstofoxide?

En kun je iets meer zeggen over die CO, hoe valt dat kloppend te maken?
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verbrandingsproducten

Bij een suppervolledige verbranding krijg je in principe NO2/N2O4 (deze zijn altijd in een bepaalde temperatuursafhankelijke verhouding aanwezig.

Wat de CO betreft: C=O is een manier om dit aan te geven, de formule volgens Lewis is

:C=O: (met een drievoudige binding tussen de atomen , dus)

Ik heb helaas geen site gevonden waar de bepaling van de lewisformule duidelijk in staat (ik heb het zelf even opgezocht in "Inorganic Chemistry" van Shriver, Atkins en Langford). Waar het op neer komt is dat in sommige gevallen de valentie van een atoom niet de doorslag geeft bij de opbouw van de structuurformule.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Verbrandingsproducten

Met een driedubbele binding ziet het er toch nog fraai uit. De C mist er een en de O heeft er 1 teveel, zo lijkt het op een of andere manier nog een beetje in evenwicht.

En nog even iets anders

Ik heb mn scheikundeleraar wel eens horen zeggen dat alcohol een schone brandstof is, wat bedoelt ie daar precies mee?

Is het geen probleem om 6 OH groepen aan 2 C-atomen te zetten?

Is er een maximum lengte aan een koolstofketen?
How will it end?

Berichten: 81

Re: Verbrandingsproducten

verbranding van alcohol

C2H5OH + 3O2 => 2CO2 +3H2O

er wordt alleen CO2 en H2O gevormd. In theorie is dit geen gevaar voor het milieu

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verbrandingsproducten

Voor elke stof CxHyOz geldt dat er bij volledige verbranding alleen H2O en CO2 ontstaat.

Het venijn zit 'm nu juist in dat volledig.

Alcohol moleculen zijn klein, en niet vertakt. Het aantal nevenproducten en tussenproducten is niet zo groot. Er ontstaan dus maar een beperkt aantal "vieze" stoffen.

Bijvoorbeeld:

CH3CH2OH + O2 -> CH3OH + CO + H2O

CH3OH + O2 -> CO + 2 H2O

2 CO + O2 -> 2 CO2

Natuurlijk zijn er wel meer mogelijkheden, maar afgezien van wat CO, formaldehyde, acetaldehyde, mierenzuur en dan vergeet ik nog een paar ontstaan er maar weinig vervelende stoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verbrandingsproducten

doemdenker schreef:Is het geen probleem om 6 OH groepen aan 2 C-atomen te zetten?

Is er een maximum lengte aan een koolstofketen?
ethaanhexaol !

Nee, zo'n molecuul is niet erg stabiel denk ik. De precieze reden moet ik je schuldig blijven, nooit zo'n ster geweest op het gebied van molecuul modellen. Voor zover ik weet is meer dan één -OH groep per C-atoom al erg lastig.

Een thermohardende kunststof kan C-ketens hebben van vele duizenden C atomen. Iets zegt me dat er wel een maximum is, maar dat heeft meer te maken met het feit dat het door een toevallige oorzaak onderbroken wordt dan dat het in theorie niet zou kunnen. Denk je een polyetheenmolecuul in. Nummer de C atomen. Atoom 2 en 488 zitten enorm ver van elkaar en kunnen elkaar amper nog beinvloeden. De keten is heel flexibel, dus zullen er weinig krachten werken die het vanwege de lengte moeten verbreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Verbrandingsproducten

Is het geen probleem om 6 OH groepen aan 2 C-atomen te zetten?
Ja dit is een probleem. Als er aan een c-atoom 2 OH-groepen zit, dan zullen de groepen reageren tot water en een aldehyd of keton.

C-OH --> C=O + H2O

/

OH

niet mogelijk dus, of er moet water bij.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Reageer