Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1

Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?
 
Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?
 
Antwoord is Ja !
 
Filter de oude frituurvet en gooi het in jou tank.  Het beste resultaat, gooi 50 % diesel en 50 % ouden gefilterde oude frituurvet (vloeibaar) in jou tank.
Stinkt een beetje, maar rijd prima. Behalve als het koud wordt .Dan start hij moeilijk...Maat start wel.... Rustig warm laten lopen. En rijden maar.... 
 
HIj rookt zelfs minder, maar rijd wel iets langzamer. Maar doet het prima !
 
voorbeeld :
Tank 15 euro diesel gooi er 20 l bij .  Gaat prima...
<rij nu voor 15 euro ruim 500 km>
 
Kan ook minder diesel bij, maar dan moet het warmer zijn dan 10 graden , loopt hij prima.
 
Hoofdzaak, hij rijd !  
 
En op bio <recycle>  
 
Moet je hier nou een geleerde voor zijn ?
 
< af en toe wel op diesel rijden of jou brandstoffilter vervangen>
 
 
 
MVG,
 
Dex

Berichten: 12.262

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Aardige ervaring maar weinig wetenschap denk ik. De problemen bij koude zijn al een indicatie dat het niet echt lekker werkt, maar de grotere vraag is hoe je auto er aan toe is als je dit gedurende tigduizend kilometers doet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Dat deden de Mythbusters 7 jaar geleden al.
 

 
Op geraffineerd vet (biodiesel) zou ik wat meer vertrouwen, want al die verontreinigingen in alleen gefilterd vet lijken mij niet best voor de motor.

Berichten: 12.262

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Tja, het rijdt, dat is algemeen bekend.

Dat het bij koud weer minder werkt komt denk ik voornamelijk omdat dat frituurvest visceus wordt (en bij extreme koude zelfs bevriest), niet per se doordat de motor er niet op kan lopen.

Maar wat er aan 'rotzooi' in frituurvet zal per geval verschillen en op termijn mogelijk je motor en brandstofsysteem beschadigen (corrosie etc). In een nieuwe dieselauto zou ik het niet doen, maar in iets uit de jaren 80 a 90 met een minimale dagwaarde - why not ;) Koop je iets van voor 1975 dan betaal je ook geen wegenbelasting, klinkt best als een plan wanneer je voor heel lage kosten wilt rijden en mankementen op zn tijd voor lief neemt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Bedenk wel dat je strafbaar bent omdat je acijns op diesel ontduikt.
 
Dat is ook het geval voor iedereen die op zelfgemaakte biodiesel of zelfgestookte ethanol rijdt.

Berichten: 12.262

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Formeel is het rijden op brandstof waarover geen accijns betaald is inderdaad een economisch delict. Het is geen misdrijf, maar kan je theoretisch wel op een forse naheffing van accijns komen te staan.

Bewijslast is echter wel een problematisch punt: Er was diesel voor landbouwvoertuigen en dergelijke die vrijgesteld was van accijns maar voorzien was van een rode kleurstof. Gebruik daarvan was vrij gemakkelijk aan te tonen door een sample uit de brandstoftank te nemen.

Eerlijkgezegd lijkt het me stug dat men zaken gaat voeren tegen mensen die wat frituurolie of ethanol in hun diesel- of benzinetank gooien. Bovendien is het nog de vraag of zulks per se een overtreding betekent: hoe zit het bijvoorbeeld met de wetgeving in buurlanden? Zou je die brandstof niet legaliter over de grens hebben getanked in een land waar geen accijns geldt voor biobrandstoffen? Duitsland heeft bijvoorbeeld behoorlijke ambities op het gebied van biobrandstoffen, en het is dan aan de inspecite om aan te tonen dat de brandstof in je tank niet over de grens getankte biodiesel kan zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Pakkans is inderdaad klein, maar dat geldt in Nederland ook voor het rijden zonder rijbewijs en nog vele andere overtredingen en misdrijven.
 
Maar men heeft een groot probleem als de motor op fituurvet begint te sputteren op de snelweg en men daardoor een kettingbotsing veroorzaakt. Niet alleen justitie maar ook de slachtoffers kunnen je dan aanklagen.
 
Frituurvet is overigens geen biodiesel dus het aantonen door een sample te nemen lijkt me eenvoudig.
Bovendien bevat legale diesel niet meer dan enkele procenten biodiesel, geen 50 %.

Berichten: 12.262

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Over dat stilvallen op de snelweg zou ik me niet zoveel zorgen maken, dat gebeurd wel vaker als gevolg van technische mankementen. Dat kan ook als gevolg van bijvoorbeeld een zelf slecht uitgevoerde reparatie, maar je moet wel erg nalatig zijn geweest wil je aansprakelijk zijn voor gevolgschade.

Qua accijns vraag ik me af wat de pakkans is: Bij een totaalcontrole gaan ze rode diesel zeker vinden, dat is visueel eenvoudig vast te stellen. Maar wat de gang van zaken is als diesel bijvoorbeeld wat stroperiger is dan normaal durf ik niet te zeggen.

Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat een politieagent merkt dat je auto vreemd ruikt en het vervolgens nader gaat onderzoeken.

Als je gepakt wordt zijn de kosten trouwens wel aanzienlijk: 4 a 5 euro naheffing per liter, en voor zover ik weet met een minimum van een hectoliter.
Victory through technology

Berichten: 8

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Bedenk wel dat je strafbaar bent omdat je acijns op diesel ontduikt.

 

Dat is ook het geval voor iedereen die op zelfgemaakte biodiesel of zelfgestookte ethanol rijdt.

Haha, ik dacht eerst dat dit een grapje was. Totdat ik verder las...

Berichten: 12.262

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Tja, er moet wel accijns binnen komen he. Strafbaar is niet helemaal het goede woord, maar het kan je op een naheffing komen te staan die duurder is dat de meeste verkeersboetes.
Victory through technology

Berichten: 16

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Heb een tijdje op gezuiverde gebruikte frituurolie gereden met mijn diesel (werkt alleen met een dieselmotor).
Er zijn mensen die dit op een proffesionele manier reinigen.
Mijn auto was aangepast door o.a. een tweetanksysteem en een warmtewisselaar waardoor de de olie wat dunner werd beter door de verstuivers ging. Het reed goed, soepeler, uitlaatgassen waren iets schoner dan diesel (uitlaatgastest) en was goedkoper dan diesel.
Een aanrader, echter schijnt de olie uiteindelijk het e.a. in de motor aan te tasten maar heb er zelf niks van gemerkt.
Wanneer het kou is moet je eerst op diesel starten en wanneer het koelwater warm is en de olie via de warmtewisselaar de olie verwarmt kan j overschakelen.
:)

Berichten: 12.262

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Technisch gezien zal dat prima kunnen werken, maar zoals eerder opgemerkt: pas op voor ambtenaren. Zeker als je zo'n 2 tank systeem gemonteerd hebt met verwarming en de hele bups is het zonneklaar dat je expres aan het rijden bent zonder accijns te betalen. Bij een totaalcontrole waarbij ook de belastingdienst etc aanwezig is komt je dit zeker op een naheffing te staan.
Victory through technology

Berichten: 16

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Heb een tijdje in dat wereldje gezeten en uit bronnen binnen de politie en belastingdienst werd bekend dat er niet gericht naar werd gecontroleerd omdat het aantal mensen die zich er mee bezig houdt te klein is en ze hier geen geld en tijd in willen steken.
Mocht het toevallig aan het licht komen zal er waarschijnlijk wel gevolg aangegeven worden.
En binnen het wereldje heb ik er ook niet over gehoord dat mensen werden gecontroleerd en nageheven.
En mocht je op veilig willen spelen of in gewetensnood komen kan je altijd zelf aangifte doen bij een belastingkantoor waar je de accijnzen kan voldoen  ;)

Berichten: 12.262

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

Gericht zoeken zal men niet doen, maar bij die "snelweg razzia's" controleren ze ook op achterstallige belastingen en dergelijke, en zullen ze zoiets denk ik wel aangrijpen om nog maar een extra heffing op te kunnen leggen.

Buiten dergelijke 'controles op alles' denk ik niet dat de kans groot is dat men iets controleert, zeker gezien 'rode diesel' is afgeschaft voor alles behalve vrachtschepen. Toen het nog wel beschikbaar was aan de pomp voor landbouwvoertuigen en dergelijke was het gemakkelijker om erop te rijden en gebeurde dat vaak genoeg om handhaving aantrekkelijk te maken.

Als je het echt legaal wilt doen zul je vooraf de belastingdienst moeten inlichten dat je feitelijk een raffinaderij voor autobrandstoffen bent begonnen. Dit zal in de praktijk lastig zijn omdat je daarvoor ook een vergunning van de gemeente nodig hebt, en die absoluut niet zult krijgen als je van plan bent het in een woonwijk oid te gaan doen.
Victory through technology

Berichten: 16

Re: Loopt een motor op gebruikte frituurvet ?

ook bij een snelwegrazzia zal je met een 2 tanksysteem niet door de mand vallen want dan nemen ze een monster uit je tank en daar zit je PPO (olie) niet in.
Mensen die bijmengen vallen dan wel door de mand.
Een "raffinaderij" hoef je niet te beginnen want ik haalde het bij mensen die het groots op een industrieterrein aanpakken en daar een vergunning van de gemeente voor hebben.
Raffinaderij is een groot woord want je kraakt de olie niet, je filtert o.a. alleen maar de onregelmatigheden eruit tot 1 Mu.
Het is iets anders wanneer je bio-diesel ervan gaat maken, dan komt er meer bij kijken.

Reageer