Bronstijd Indo-Europeanen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Bronstijd Indo-Europeanen

Beste mensen,

Sinds kort heb ik interesse in een bronstijd volk dat bekend staat als Indo-Europeanen. Zij moeten op de grens van het Neolithicum/Bronstijd hebben geleefd in een gebied rondom de Kaspische zee.

Ze staan bekend als een machtig krijgersvolk dat heel wat leed veroorzaakt schijnt te hebben in het oude Europa van voor de Kelten.

Ik heb me als suf ge-googled en vindt ook genoeg informatie maar hoe scheidt ik het kaf van het koren. Ofwel welke bronnen zijn aan te raden.

Overigens schijnt Atilla de Hun een nazaat van dit volk te ziijn en hebben de Scythen er ook iet mee te maken, maar hoe en wat alles verweven is, is mij nog duister.

Alle info is welkom, internet links, boeken titels, scripties etc.

Bij voorbaat dank!!

Berichten: 13

Re: Bronstijd Indo-Europeanen

hallo!

Ik wou even een paar dingen opmerken.

De Indo-Europeanen zijn eigenlijk niet echt een gekend volk of cultuur, het is gewoon de naam die we hebben gegeven aan het volk dat de taal sprak, waarvan de meeste andere Europesche talen afkomstig zijn.(Zowel de latijnse talen als frans,spaans en latijn, als de germaanse , als een aantal talen in het midden oosten) Men gaat ervan uit dat deze talen afkomstig zijn uit 1 Oertaal, het Indo-Europeesch en dat het volk dat dit sprak afkomstig is ut het euraziatische gebied. En van daaruit is(de taal of het volk?) verspreid over de rest van Europa en het Midden Oosten. Maar met welk volk deze Indo-europeanen kunnen geïdentificeerd worden is niet gekend, maar er bestaan en aantal theorieen over wanneer en door wie het verspreid zou zijn.

Een van die theorieen is dat het verspreid zou zijn door de Scythen.

De Scythen waren inderdaad een volk/groep die in de bronstijd leefden.

In z/o-europa als ik me niet vergis, de zwarte zee-regio en verderop in Azie. Maar er zijn ook andere theorieen. Bijvoorbeeld dat de Indo-europesche talen zouden zijn binnengebracht door de eerste landbouwers in Europa in het neolithicum die vanuit het Nabije Oosten kwamen.

Maar hierrond is nog geen consensus denk ik.

Reageer