Hoe werkt een 'powerball'?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 19

Hoe werkt een 'powerball'?

Afbeelding

Hoe kan het dat ik een powerball steeds sneller kan laten draaien?

Berichten: 169

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Dit heeft ook iets met het gyroscopisch effect te maken, maar de volledige werking hiervan weet ik niet. Deze is ook heel moeilijk denk ik persoonlijk :roll:

Ik heb er thuis ook ene, swel raar dat je daar zo veel toeren per minuut mee kan halen :P het wereldrecord staat op een goeie 16000 dacht ik...

Melissa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

http://www.powerball-europe.com/watishet.p...2904f773f6d93b1

op deze leverancierssite een uitleg. Vergelijk het met een knikker in een glas: Zet je glas op tafel , en laat het cirkeltjes beschrijven op tafel. Dan gaat de knikker in het glas ronddraaien. Door slim met je glas te draaien gaat dat steeds harder. Zo breng je de rotor van een gyroscoop op gang, en door te proberen die gyroscoop uit koers te brengen kun je gewichttrainingen uitvoeren van 10-15 kg met een apparaatje van ongeveer 300 gram. Ontwikkeld voor astronauten.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Het is niet helemaal met een knikker in een glas te vergelijken. Bij de powerball moet de rotor in het begin namelijk al draaien wil je hem daarna meer snelheid kunnen geven. Waarom is dat zo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

En hoe moet je die rotor dan op gang brengen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

ik heb er eentje thuis , je moet gewoon de bal rondraaien (met je pols rondraaiend (niet de hand) je moet het een beetje leren.
Sometimes life on Earth is just the same as life on Jupiter.

Berichten: 19

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

En hoe moet je die rotor dan op gang brengen?
Door er een touwtje omheen te wikkelen, en die snel weg te trekken zodat de rotor meedraait. Pas daarna kun je door je hand om je pols te draaien de rotor steeds sneller laten gaan. Mijn vraag is hoe de energie van deze handbeweging omgezet wordt in de energie van de draaiende rotor.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Vergelijk het met een schommel: Als je elke keer op het juiste moment een duwtje tegen de schommel geeft, gaat hij alsmaar harder. Doe je dit op het verkeerde moment, haal je acuut de snelheid uit de schommelbeweging.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Vergelijk het met een schommel: Als je elke keer op het juiste moment een duwtje tegen de schommel geeft, gaat hij alsmaar harder. Doe je dit op het verkeerde moment, haal je acuut de snelheid uit de schommelbeweging.
Je voelt het inderdaad wanneer je de powerball kan versnellen, maar je moet wel snelheid hebben. Ik weet niet of TP een uitvoering heeft met een LED maar als het ledje begint te branden heb je de juiste snelheid. Als je je elleboog op een vaste ondergrond legt (leuning stoel of tafel) en je pols zo probeert te bewegen dat je de rotatie voelt, dan heb je "hem". Dit kan best een "rustige" pols beweging zijn., het is echt gevoel, de tegenkracht is wat je moet voelen. Maar het kan ook zijn dat je "hem" echt vanuit je pols moet "schudden" met een hoge snelheid.

Als je, zoals hier al is benoemd, hem kan starten met een touwtje is dat voor een beginner helemaal ideaal. Je elleboog op de leuning (90 graden t.o.v. je biceps) van een stoel en de beweging uit je pols laten komen dan voel je het. Als je geen touwtje er bij hebt: Met je duim snel over de bal “glijden” c.q “drukken”, en dan snel met een vlakke hand over de bal slaan in één snelheid en als het snelheid heeft ontwikkeld, dan met de pols "schudden" tot je hem “voelt”.

Ik vind dit een heerlijke aanvulling voor mijn winter training voor kitesurfen. Het levert snel een weerstand op, doordat je, je hele arm (spieren) isoleert vanaf je pols. Hierdoor ontstaat snel een weerstandskracht welke je armen trainen.

De powerball is trouwens vanuit NASA ontwikkeld voor de ruimtevaart i.v.m. spierkracht verlies. In de ruimte werken gewichten niet i.v.m. gebrek aan zwaartekracht vandaar de powerball met het gyroscopisch effect.

Berichten: 1

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Hier onderzoek van Duitse UNI met meer info hoe het werkt maar ook stukje geschiedenis waaruit blijkt dat het NASA verhaal onzin is!

Uitvinding al van 1973 de Dynabee dus: De Dynabee al in 1993 zie hier onderzoek UNI (Link URL=: http://www.powerballeu.com/powerballdynabe...uitvinding.pdf)

Plaatje van de powerball in topic starter is de powerball van Nanosecond zoals men o.a. op powerball.cc verkoopt.

:roll:

Berichten: 2

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Ik gebruik de powerball al tijden voor mijn sport(en). Het versterkt met name de onderarmen en de polsen. Op http://www.specialsforall.nl vind je ook de nodige uitleg.

Berichten: 114

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Grappig dat hier een topic over is geopend.. ik heb er ook eentje. Heb meteen weer zin om hem te gaan gebruiken :roll: Greetz, Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Ik heb er ook een besteld. Ik kon niet anders. Maar ik heb hem nog niet.

En ik heb dezelfde vraag als DEC.

Ik begrijp dat de kracht die het je kost om de ball met je polsen te draaien veroorzaakt wordt doordat je feitelijk voortdurend de as van een spinnende rotor van richting verandert (gyroscoopeffect). Dat snap ik. Zou de rotor elektrisch aangedreven zijn, dan zou het bijna even zwaar zijn om met de bal te draaien.

Over de "unplugged" powerball begrijp ik dat juist de draaiende beweging van je pols ervoor zorgt dat dezelfde rotor steeds sneller gaat spinnen.

Maar wat ik nog steeds niet begrijp, ook niet uit de uitleg op de gelinkte sites, is hoe deze steeds snellere polsbeweging in een steeds sneller spinnende rotor resulteert. Ergens in de bal moet dus die polsbeweging op de 1 of andere manier op de as van de rotor worden overgedragen.

Weet iemand mij uit te leggen hoe dit gebeurt? Ik kan er niet van slapen.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Ik heb geprobeerd om een schetsje van de rotor in een powerball te maken in Blender:

Afbeelding

Wanneer de rotor (gele ding, wat je aanzwengelt bij het starten van een powerball) draait, neemt hij makkelijk een shuine stand tussen de ringen (rood) aan doordat hij reageert op kleine standveranderingen van de powerball zelf (en dus van de ringen) en 'klemt' de rotor op die manier schuin tussen de ringen wanneer de rotor snel genoeg draait. Hierbij rolt het blauwe asje op twee punten over de ringen: aan een kant langs de bovenste ring en aan de andere kant langs de onderste ring, beiden kloksgewijs (of tegen de klok in natuurlijk, maar in ieder geval allebei dezelfde richting uit). Door roerbewegingen met je hand te maken oefen je een moment uit op die contactpunten van de as met de ringen door de stand van de powerball continu te veranderen, en de rotor reageert hierop door van stand te 'willen' veranderen haaks op die richting. Dit zorgt ervoor dat het asje nog sneller langs de ringen gaat rollen wanneer je je beweging goed getimed hebt.

Waarschijnlijk is dit een wat vaag verhaal - maar het is al laat... hopelijk is het plaatje in ieder geval van nut.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Hoe werkt een 'powerball'?

Dank je voor je moeite!

Ik geloof dat ik het wel begrijp..

Maar ik blijf het onwerkelijk vinden dat het asje dus ook met 15000 rpm over de ringen glijdt...

Een fascinerend ding.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Reageer