Remmen op een monowheel

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Remmen op een monowheel

Hoe je je een monowheel laten remmen zonder dat je over de kopgaat.

voorbeeld van een monowheel:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Remmen op een monowheel

Dan moet je je gewicht dus verplaatsen. Daar komt bij dat je ook heel rustig moet remmen. Anders heeft het verplaatsen van je gewicht geen zin
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Remmen op een monowheel

niet te hard remmen lijkt me :roll:

Maar nou serieus. Het is vooral het fietserslichaam dat rechtdoor wil. Zou je het wiel door een bijstaander laten stilzetten, dan vliegt de fietser dus voorwaarts, en door het wiel gedwongen naar voren. Probeert de fietser zijn beweging ten opzichte van het rollende wiel stil te zetten, dan vliegt hij naar achter. Echter, ook het wiel remt ten opzichte van de grond, wardoor de fietser weer naar voren wordt geduwd.

Je zou de mechanica er eens fijntjes van moeten uitrekenen, maar ik denk dat beide bewegingen elkaar redelijk in evenwicht houden. :P Dan komt het er nog op aan het moment van het wiel te laten afnemen. Daarvoor zal de fietser lichtjes naar achteren moeten.

Pas op: bovenstaande bewering is mij ingefluisterd door mijn fameuze maar allesbehalve feilloze intuitie :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Remmen op een monowheel

ja kijk het probleem is dat je van je eigenpositie moet kunnen remmen .

en je wil het wiel tot stilstand brengen, maar door zijn traagheid rolt hij altijd nog een beetje uit . dus als jij jezelf aan het wiel vast klemt dan draai je mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Remmen op een monowheel

Hoe zwaarder je bent, hoe harder je kunt remmen. En als dat niet genoeg is zul je toch gebruik moeten maken van een vast objekt.

monowiel met V8:

Afbeelding

Berichten: 5

Re: Remmen op een monowheel

Het beste is een hetzelfde te gebruiken als in diverse motorfietsen uitgerust met ABS. Aangezien je met ABS zo hard mogelijk kan remmen zonder te blokkeren zou het ideaal zijn voor dit systeem. Toch zal de fiets met dit systeem aardig hoog in het wiel komen te liggen wat voor onveilige situaties kan zorgen. Je zou het ABS system zo aan moeten passen zodat hij toch zo hard mogelijk remt, maar zorgt dat hij met behulp van een orgaan niet te hoog in het wiel komt te liggen.

Berichten: 5

Re: Remmen op een monowheel

Hoe wil je trouwen remmen met een vast object GJ?

Een parachute uitgooien ofzo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Remmen op een monowheel

Afbeelding

even wat mechanische overpeinzingen.

Onderkant monowheel staat altijd stil t.o.v. de weg.

1: zware monowheel, fietser remt en vliegt naar achter.

2: ultralichte monowheel, fietser remt en vliegt naar voren

3: moment monowheel en massa fietser in evenwicht. Geen remproblemen, geen ABS nodig (wel een gordel ! )

TOCH ?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Remmen op een monowheel

Dat klopt niet, hoe zwaar of licht je monowheel ook is, als je gaat remmen vlieg je altijd naar achteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Remmen op een monowheel

waarom zou hij naarvoren gaan in situatie 2?

als je je vastklemt aan het wiel met je eigen zitplek, dan ga je toch altijd een beetje naar achter? (met het wiel mee)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Remmen op een monowheel

Ik zie ook niet hoe je naar voren zou gaan. Je moet naar mijn mening altijd naar achteren gaan wanneer je remt.

Je klemt je als het ware vast aan het buitenste wiel. Je hebt dus altijd de neiging om in deze beweging mee te gaan. Bij een zware monowheel zal dit effect dus groter zijn dan bij een lichte monowheel.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Remmen op een monowheel

Situatie 2. Fietser en wiel zitten niet aan elkaar vast. Maar als de fietser remt aan het wiel, en het is een licht wiel, dan zal de draaiing acuut stil willen vallen. De massa van wiel en fietser willen rechtdoor. De meeste massa zit laag in het geheel in de fietser, die naar voren vliegt. Het wiel wordt door de massa van de fietser tegen de klok in gedraaid. Het wiel slipt over het asfalt. Hoe lager het massamiddelpunt van de fietser, hoe sterker dit effect.

Let op hè, ik probeer de extremere situaties weer te geven. Denk je een wiel in van 2 ton, de fietser klemt vast, en hij zal kont over kop in de rondte gaan. Een licht glad wiel, hij klemt vast, en hij vliegt geheid naar voren als in situatie 2.

Pas op: bovenstaande bewering is mij ingefluisterd door mijn fameuze maar allesbehalve feilloze intuitie :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Remmen op een monowheel

Jan, misschien is het handig om duidelijk te maken over welk wiel je het hebt: het binnen wil, of het buitenste wiel (het eigenlijke wiel).

Als je met 'wiel' het buitenste wiel bedoeld dan moet ik je inderdaad gelijk geven. Echter ik kan niet verzinnen hoe je dit wiel wilt blokkeren. Dit zie ik alleen gebeuren door het binnenste wiel (aandrijfwiel) stil te zetten. En dan ga je dus toch altijd naar achteren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Remmen op een monowheel

Wouter masselink schrijft:
Echter ik kan niet verzinnen hoe je dit wiel wilt blokkeren. Dit zie ik alleen gebeuren door het binnenste wiel (aandrijfwiel) stil te zetten. En dan ga je dus toch altijd naar achteren.
Als ik het buitenwiel vastzet aan wat jij het binnenwiel noem, en de fietser is zwaar genoeg ten opzichte van het wiel, met een voldoende laag massamiddelpunt, komt er ineens een forse voorwaartse kracht te staan op de onderzijde van het wiel. Als dit de statische wrijvingskracht tussen wiel en weg overschrijdt, vliegt de fietser naar voren over een slippend, tegengesteld aan de voorwaartse richting draaiend buitenwiel. Zoiets als in een vooruitrijdende auto de versnelling ineens in zijn achteruit gooien.

Ik kan me dat prima voorstellen. Het buitenwiel heeft niet zo'n enorme massa, en daarmee niet zo'n enorm moment dat perse wil blijven draaien. En als je die monowheel motorfiets bekijkt, de totale massa van de het binnenwiel, mechaniek plus berijder lijkt me toch wel ruim 400 kg, dat lijkt me toch al redelijk door te willen duwen bij afremming.

Verstandig remmen lijkt me anders, maar waarom zou het niet mogelijk zijn? Het hangt af van het impulsmoment van het buitenwiel, van de wrijving met de weg, en van massa en massamiddelpunt van binnenwiel plus berijder.

Pas op: bovenstaande bewering is mij ingefluisterd door mijn fameuze maar allesbehalve feilloze intuitie :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Remmen op een monowheel

Exact hetzelfde probleem doet zich uiteraard voor bij accelereren, dan klimt de berijder vooruit omhoog. Voorzover ik weet hebben de monowheel-bouwers hiervoor nog geen afdoende oplossing gevonden.

Reageer