Biologie + Scheikunde

Reageer
Berichten: 2

Biologie + Scheikunde

Hoi allemaal,

Aangezien ik in 5VWO zit en dus al redelijk snel een vervolgstudie moet kiezen ben ik maar eens begonnen met het oriënteren. Ik kwam er achter dat ik waarschijnlijk iets wil gaan doen met scheikunde of biologie in een latere studie. Dus echt iets met wetenschap! Een combi zou helemaal mooi zijn. Vooral biologie over het menselijk lichaam en dieper ingezoomd op de cel vind ik erg interessant.

Ik heb een N&T ( ook N&G volgens mij ) met Eco gekozen. Dus ik kan in principe alles studeren op basis van het pakket. Het gaat me redelijk goed af maar ik verwacht geen 8 of hoger te krijgen op m'n examen. Dus daarom lijkt me geneeskunde/tandheelkunde al eens stuk minder interessant door die verschrikkelijke numerus fixus.

Zelf heb ik al voor mogelijke vervolgstudies Farmacie en klinische technologie (technische geneeskunde) gevonden. Heeft iemand ervaring met deze studies of weet iemand anders een leuke studie?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Biologie + Scheikunde

Hoi!
 
sanboederij schreef: Een combi zou helemaal mooi zijn. Vooral biologie over het menselijk lichaam en dieper ingezoomd op de cel vind ik erg interessant.
Je tweede zin uit de quote hierboven vind ik interessant.
 
Ik studeer momenteel (planten)biotechnologie in België en alles wat ik doe is op cellulair niveau. Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België start je de opleiding Biochemie en Biotechnologie met in de master verschillende afstudeerrichtingen. Eén daarvan is plantenbiotechnologie, maar biomedische biotechnologie en (klinische) microbiële biotechnologie zijn slechts twee alternatieven. Als ik je verhaal lees zal de afstudeerrichting biomedische biotechnologie je waarschijnlijk het meeste aanspreken. Ook daar wordt op cellulair en moleculair niveau gefocust. Als je die branche ingaat sta je aan de frontlinie van alle nieuwe biomedische ontwikkelingen. Je zal onderzoek doen naar de ontwikkeling van kanker en proberen te achterhalen welke nieuwe drugs die ontwikkeling trachten tegen te gaan. Hetzelfde geldt voor bloedvat ontwikkeling, de ontwikkeling van neuronen, enz...
 
Aangezien praktisch alles zich afspeelt op moleculair niveau is het vaak een combinatie van chemie en biologie. Het grote plaatje is biologie, maar de onderliggen de processen zijn van chemische aard. 
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 247

Re: Biologie + Scheikunde

Ik zelf heb ervaring met de bacheloropleiding Farmacie in Utrecht. Het is een combinatie van scheikunde en biologie. Ik denk ongeveer 50:50. In het eerste jaar ligt de nadruk misschien zelfs nog net iets meer op scheikunde. In het tweede en derde jaar ga je jezelf richten op ziekteprocessen, vooral cellulair niveau en werkingsmechanismen van therapieën (zowel op cellulair als op moleculair niveau). Mocht je ook interesse hebben in wat geneeskundige vakken dan zijn deze ook vaak toegankelijk. De meeste keuzevakken geneeskunde zijn namelijk ook toegankelijk voor farmacie- en biomedische studenten.

Alternatief zou misschien ook nog Biomedische Wetenschappen kunnen zijn? Of misschien wel het College of Pharmaceutical Sciences of Bio-Farmaceutische Wetenschappen (Leiden).

Berichten: 2

Re: Biologie + Scheikunde

Dank voor de reacties!
Naar mate ik nog wat meer naar beide studies heb gekeken, lijken beide studies mij interessant maar ik heb tot nu toe een lichte voorkeur naar farmacie.
Ik had echter nog een andere vraag. Hoe zit het nu precies met de hoeveelheid onderzoek in het lab? Nu op school, waar ik mijn voorlopige oordeel maar even op baseer, vindt ik de meeste practica nou niet bepaald interessant. Wat is precies je taak als onderzoeker in het veld van de biotechnologie, en is dat voornamelijk werken in het lab?

Berichten: 247

Re: Biologie + Scheikunde

Bij Farmacie verschilt het aantal en de soorten practica sterk per periode. In Utrecht zijn voorbeelden van eerste jaars ("echte") scheikundige vakken: fysische en analytische chemie, moleculaire eigenschappen, geneesmiddel binding en werking.

Tijdens de meeste practica ben je vaak bezig met gehaltebepalingen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan titraties, HPLC, UV-VIS, MS, etc... Je leert in het eerste jaar vooral de basisstappen en in het tweede en derde jaar ga je ook specifiek kijken naar de gehaltebepaling van geneesmiddelformuleringen.

Naast de analyse practica heb je ook nog fysisch-chemische practica. Hierbij ga je bijvoorbeeld kijken naar het rheologische gedrag, processen als diffusie en nog een heleboel meer...

Als derde type practicum heb je de recepteerkundepractica: het formuleren en bereiden van geneesmiddelen.

Héél erg veel op het lab sta je op zich ook niet. Het lab werk, op analytisch niveau dat je uitvoert, is daarnaast niet te vergelijken met het werk dat een biomedisch of scheikundestudent doet.

In het tweede en derde jaar krijg je trouwens ook nog microbiologische practica (ML-I).

 

Reageer