[aardrijkskunde] Wereldproducten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

Wereldproducten

Ik vroeg me af wat het antwoord is op de volgende vraag:
 
Waarom heb je veel meer oppervlak/akkerland nodig om dierlijke producten te produceren = Waarom is het heel inefficiënt eigen wereldproducten te eten? 
 
Weet iemand een antwoord op deze vraag? Ik heb geen idee..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Wereldproducten

Voor de eerste vraag, ga hiervoor het volgende na:
- Wat eten varkens?
- Hoeveel eten varkens?
- Hoeveel akkerland heb je nodig voor het voedsel dat varkens eten te verbouwen?

De tweede vraag snap ik niet. Wat zijn eigen wereldproducten?

Berichten: 927

Re: Wereldproducten

De twee vragen moet neerkomen op hetzelfde antwoord. Dus het zijn 2 dezelfde vragen. Varkens eten melk, veel melk en de laatste heb ik echt geen idee..?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Wereldproducten

Je zou dan toch eens wat getallen moeten opzoeken om deze vraag te kunnen beantwoorden.
 
Een snel rondje googlen op "hoeveel graan eet een varken in zijn leven?" geeft me o.a. een link van de NRC Next die vertelt "Om 1 kilo biefstuk te maken, is ongeveer 25 kilo voer nodig.". Je kunt zelf ook nog even wat getallen gaan googlen, en een rekensom voor jezelf opstellen.

Berichten: 927

Re: Wereldproducten

Ik heb al verschillende keren opgezocht, maar ik vind het niet, zou u kunnen zeggen op welke site?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Wereldproducten

Het is inderdaad lastig om betrouwbare sites te vinden. De sites die overduidelijk veganisme aanmoedigen, zijn meestal met een korrel zout te nemen.
 
Dit zou wel betrouwbaar kunnen zijn, die probeert antwoord te geven op de vraag hoeveel kg graan je nodig hebt voor 1 kg koeienvlees. Hun antwoord: ligt eraan hoe je telt. Meer dan 2 kg en minder dan 20 kg.
 
Je moet dan nog nagaan hoeveel calorieën rundvlees levert, en hoeveel calorieën graan. Dit kun je bijvoorbeeld in Wolfram Alpha intypen.

Berichten: 927

Re: Wereldproducten

Oke, ik ziet het nu. en wat moet het antwoord nu zijn op mijn eigenlijke vraag want ik begrijp de link niet..?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Wereldproducten

Met behulp van Wolfram Alpha, kun je de volgende zaken invullen:
 
Om 2000 calorieën binnen te krijgen aan graan, heb je ... kg graan nodig.
Om 2000 calorieën binnen te krijgen aan rundvlees, heb je ... kg rundvlees nodig.
Neem aan dat je 5 kg graan nodig hebt om 1 kg rundvlees te produceren. (getalletje uit de link, ergens tussen 2 en 20)
Hieruit kun je uitrekenen: Om 2000 calorieën binnen te krijgen aan rundvlees, heb je ... kg graan nodig.
 
Trek hier je conclusie uit.

Berichten: 12.262

Re: Wereldproducten

Het is een lastig te beantwoorden vraag, zeker gezien vee over het algemeen eigenlijk geen producten eet die heel geschikt zijn voor menselijke consumptie. 
 
Klassiek is natuurlijk gras, daar kun je als mens nauwelijks energie uit halen als je het zou eten. Maar ook geteelde gewassen als soja doen het goed als veevoer, terwijl directe consumptie niet erg populair is in de westerse wereld. Daarnaast heb je ook nog heel veel bijproducten (wat doe je met wat er overblijft als je het sap uit een appel geperst hebt?). 
Victory through technology

Berichten: 927

Re: Wereldproducten

De bijproducten gooien we weg in de vuilbak.

Berichten: 12.262

Re: Wereldproducten

Als jij containers tegelijk volgooit met uitgeperste appels kom ik graag gratis je vuilnis ophalen ;)
Victory through technology

Berichten: 927

Re: Wereldproducten

Zou u mij kunne zeggen wat het antwoord op mijn vraag kan zijn aub, want ik weet het echt? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Wereldproducten

Ik gaf je een bijna uitgewerkt in bericht 8, je moet het alleen nog zelf invullen. Als dat niet lukt, laat dan op zijn minst zien hoe je het geprobeerd hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wereldproducten

Benm schreef: Het is een lastig te beantwoorden vraag, zeker gezien vee over het algemeen eigenlijk geen producten eet die heel geschikt zijn voor menselijke consumptie. 
 
Klassiek is natuurlijk gras, daar kun je als mens nauwelijks energie uit halen als je het zou eten. 
 
Dat is iets te simpel naar mijn mening.
 
Als we minder vlees eten hebben we ook minder gras nodig en kunnen we die grasvelden vervangen door andere gewassen die wel voor mensen eetbaar zijn. Oftewel: ondanks dat wij de calorieën in gras niet kunnen gebruiken,  kunnen we ze toch meerekenen als verloren calorieën.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Wereldproducten

My two cents.. als ik een rekenmodelletje zou moeten bouwen zou ik het als volgt doen..

Voor één opgegeten beest geldt: delta gewicht = schalingsfactor1 * (delta energie(surplus))

waarin.. delta energie(surplus) = energie(voer)- schalingsfactor2 * (energie(groei) - energie(verbruikt))

Het totaal gewicht van het dier is de integraal van bovenstaande formules, waarbij schalingsfactor1 en schalingsfactor2

afhankelijk zijn van de leeftijd en het soort beest. Dan geldt vervolgens nog:

gewicht(bruikbaar vlees) = schalingsfactor3 * gewicht(dier)

De schalingsfactoren 1,2,3 zijn voor insecten optimaal, d.w.z. de opbrengst in gewicht als gevolg van wat je erin stopt is maximaal.
 
Insecten zijn ook gunstiger voor de uitstoot van broeikasgassen. Zie deze link.

Als portie(N) = gewicht(dier)/N geldt bij consumptie van vlees door de mens: energie(vleesmaaltijd) = schalingsfactor4 * energie(surplus dier) * portie.

Door het verlies als gevolg van de schalingsfactoren en de door het beest verbruikte calorieen per kilogram ligt voor de hand,

dat het totaal te investeren energie(voer) voor het beest altijd groter is dan energie(vleesmaaltijd)/portie.

 
Benm schreef: Het is een lastig te beantwoorden vraag, zeker gezien vee over het algemeen eigenlijk geen producten eet die heel geschikt zijn voor menselijke consumptie. 
 
Kosten is een ander verhaal denk ik.. energetisch is vlees altijd minder gunstig dan voor eetbare groenten.
 

Gesloten