[statistische fysica] Adiabatisch

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 41

[statistische fysica] Adiabatisch

Hey!

Ik vroeg mij af hoe je de inwendige energie van een systeem kan verhogen zonder er warmte aan toe te voegen? Dat is toch het principe van een adiabatisch proces veronderstel ik of niet?

Ik heb al gelezen over een verbrandingsmotor enzo, maar dat vind ik eventjes nog wat te ingewikkeld :wink:

Als er iemand een eenvoudiger voorbeeld weet voor mij, zou ik dat héél erg fijn vinden ... !!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [statistische fysica] Adiabatisch

In een adiabatisch proces vindt er geen uitwisseling van energie met de omgeving plaats. De totale energiehoeveelheid in het systeem kan dan ook niet wijzigen.

In een systeem zijn wel meerdere vormen van energie aanwezig (meestal dan toch). Deze zou je in elkaar om kunnen zetten, bijvoorbeeld chemische energie omzetten in warmte of zo.

Dat wat je bedoelt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 41

Re: [statistische fysica] Adiabatisch

Maar wij hebben gezien dat de tweede wet van de thermodynamica gelijk is aan U2 - U1 = Q12 - W12 dus met andere woorden: dU = dQ - dW (met de veronderstelling dat het systeem geen translaties of rotaties uitvoert)

En bij een adiabatisch proces is dQ gelijk aan nul zodat dU = - dW

Dus moet er toch een uitwisseling van energie zijn? Of ben ik nu zo mis?

Berichten: 41

Re: [statistische fysica] Adiabatisch

Ik denk dat ik het al heb gevonden!:

Door dus arbeid op het systeem te verrichten kan het volume groter/kleiner worden. Wanneer het volume kleiner wordt, zal de druk groter worden en dus ook de temperatuur. Dit kan allemaal gebeuren terwijl het systeem volledig geïsoleerd is van de omgeving, waardoor er geen warmteuitwisseling mogelijk is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [statistische fysica] Adiabatisch

Precies, het zit hem in de arbeid. Als je het gas arbeid laat verrichten(door het een zuiger weg te laten duwen bijv.) wordt het volume groter, en volgens de algemene gaswet dus de temperatuur lager.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer