Betelgeuze (de ster)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Betelgeuze (de ster)

Ik lees hier in een boek van 1960 dat Betelgeuze een ster is waarvan de diameter met een periode van 6 jaar verandert. dus ongeveer halveerd, en dan weer naar normale grote terug gaat.

Weet iemand mischien of dit een dubbel ster is?

Ik las ook dat de laatste Supernova (in het melkwegstelsel) in 1604 was, gezien door Keppler, wordt het niet eens tijd voor een nieuwe?

Als zo'n supernova dichter dan 100 miljoen lichtjaar van ons verwijdert is kan het de maan overschijnen, gaaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Betelgeuze (de ster)

Weet iemand mischien of dit een dubbel ster is?
Naar mijn weten is het geen dubbelster.
Ik las ook dat de laatste Supernova (in het melkwegstelsel) in 1604 was, gezien door Keppler, wordt het niet eens tijd voor een nieuwe?
Ik meen mij te herinneren dat ik iets heb gelezen over een recentere ontdekking. Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat een Belgische amateurastronoom in 2002 in ons melkwegstelsel (wel ver weg) een kleine supernova heeft ontdekt.
Als zo'n supernova dichter dan 100 miljoen lichtjaar van ons verwijdert is kan het de maan overschijnen, gaaf.
Ben je hier zeker van? Dat lijkt mij onmogelijk, want bv. het andromedasterrenstelsel staat nog maar op 2,2 miljoen lichtjaar van ons, en daar zijn ook al supernova's ontdekt, maar toch niet zo helder dat het de maan zou overschijnen? Het is wel geweten dat een supernova vele malen helderder kan schijnen dan het hele stelsel waartoe het behoort, maar helderder dan de maan lijkt mij overdreven.
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Betelgeuze (de ster)

betelgeuze is een variabele ster en zal dan een periode hebben van 6 jaar :shock:

een supernova binnen ons melkwegstel zouden we ongetwijfeld zien, maar zo ver erbuiten betwijfel ik. Enkele jaren geleden was er nog eentje in de magellaanse wolk en die ws denk ik niet echt spectaculair zoals in de tijd van de supernova die tot de krabnevel geleid heeft.

Maar je hebt wel gelijk: het wordt tijd voor eentje uit ons eigen stelsel :oops:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Betelgeuze (de ster)

Af en toe word er wel een supernova waargenomen hoor geloof ik. Een supernova is net zo helder als een sterrenstelsel, dus best ver nog wel te zien. rond 1880 was er een in andromeda
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Betelgeuze (de ster)

Ik bedoel dus een Supernova van binnen ons stelse, die 100 miljoen lichtjaar moet dus eigelijk 100 lichtjaar zijn denk ik. Tis allemaal ook zo groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Betelgeuze (de ster)

Maar je hebt wel gelijk: het wordt tijd voor eentje uit ons eigen stelsel :shock:
Niet te dichtbij graag! :oops:

Overigens: ik heb wel eens ergens gelezen dat als een van onze naaste buur-sterren (niet de zon) supernova gaat, dat wij dat allemaal niet zullen overleven. Iets over de enorme neutrinoflux die daardoor op de aarde komt, welke zou zorgen voor zo'n berg aan reacties met levende materie dat we daar allemaal aan sterven (genetische defects, etc.). Komt dit iemand bekend voor? Volgens mij heeft het eens in Scientific American gestaan of zo'n soort blad.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Betelgeuze (de ster)

BTW: wie weet is Betelgeuze wel een enorme Dysonbol :shock:
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Betelgeuze (de ster)

BTW: wie weet is Betelgeuze wel een enorme Dysonbol :shock:


Dan zou hij geen licht uitzenden...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Betelgeuze (de ster)

hoe weet je eigenlijk of het een supernova is? welke kleur heeft die dan rood? een rode reus die heel veel schitterd of zoiets?

dan is onze zon geen supernova toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Betelgeuze (de ster)

suyver: dat van het gevaar van een supernova die te dicht is bij ons, heb ik ook gelezen. als ik me niet vergis in een artikel van de standaard (of andere krant) enkele jaren geleden.

als er een ster ontploft en we kunnen het met het blote oog zien, dan weet men dat gewoon.

Het is een enorme explosie. een ster die sterft.

een rode reus kan een supernova vormen, maar niet alle reuzen doen dat en ze moeten ook niet perce rood zien om een supernova te vormen.

onze zon heeft een te kleine massa om ooit een supernova te vormen. zij zal een witte dwerg worden.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 4

Re: Betelgeuze (de ster)

noortje schreef:Maar je hebt wel gelijk: het wordt tijd voor eentje uit ons eigen stelsel ;)
Niet te dichtbij graag! :shock:

Overigens: ik heb wel eens ergens gelezen dat als een van onze naaste buur-sterren (niet de zon) supernova gaat, dat wij dat allemaal niet zullen overleven. Iets over de enorme neutrinoflux die daardoor op de aarde komt, welke zou zorgen voor zo'n berg aan reacties met levende materie dat we daar allemaal aan sterven (genetische defects, etc.). Komt dit iemand bekend voor? Volgens mij heeft het eens in Scientific American gestaan of zo'n soort blad.
zo hebben ze wel meer voorspellingen net als dat de zon over een miljoen jaar de omvang van de betelgeuse aanneemt dan zijn laatste warmte uitsraalt en verandert in een kleine itte dwerg maar wie zegt dat dit waar is ik geloof het niet net als dat over het einde van de wereld er is niks van waar

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Betelgeuze (de ster)

zo hebben ze wel meer voorspellingen net als dat de zon over een miljoen jaar de omvang van de betelgeuse aanneemt dan zijn laatste warmte uitsraalt en verandert in een kleine itte dwerg maar wie zegt dat dit waar is ik geloof het niet net als dat over het einde van de wereld er is niks van waar
Bedankt voor de duidelijke interpunctie, echt verhelderend :shock:

De zon brand over 5 miljard jaar toch echt wel op, dan issie gewoon door z'n nucleaire brandstof heen. Trouwens, hoe kleiner de ster, hoe langer het duurt voor hij door z'n brandstof heen is. Een grotere ster heeft meer brandstof nodig om op de temperatuur te blijven die nodig is om niet in te storten onder z'n eigen zwaartekracht. Ja, ik heb het Heelal van Stephen Hawking gelezen. Daar staat errug veel info over dit soort dingen in.
Appareo decet nihil munditia?

Re: Betelgeuze (de ster)

Lala schreef:
oenuhh schreef:
zo hebben ze wel meer voorspellingen net als dat de zon over een miljoen jaar de omvang van de betelgeuse aanneemt dan zijn laatste warmte uitsraalt en verandert in een kleine itte dwerg maar wie zegt dat dit waar is ik geloof het niet net als dat over het einde van de wereld er is niks van waar
Bedankt voor de duidelijke interpunctie, echt verhelderend :shock:

De zon brand over 5 miljard jaar toch echt wel op, dan issie gewoon door z'n nucleaire brandstof heen. Trouwens, hoe kleiner de ster, hoe langer het duurt voor hij door z'n brandstof heen is. Een grotere ster heeft meer brandstof nodig om op de temperatuur te blijven die nodig is om niet in te storten onder z'n eigen zwaartekracht. Ja, ik heb het Heelal van Stephen Hawking gelezen. Daar staat errug veel info over dit soort dingen in.


jah dat is natuurlijk wel logisch maar precies voorspellen doen ze nooit de een roept 500 jaar de ander 1 miljoen jaar en de ander 5 miljard jaar

echt goeie bronnen zijn er niet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Betelgeuze (de ster)

Nou bij de zon weten ze het best wel goed hoor. Nog circa 3,5 miljard jaar blijft de zon zoals hij er nu uitziet. Dan gaat hij zwellen enzo en over 5 miljard ongeveer dan is het einde verhaal!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Betelgeuze (de ster)

beste gast,

Naast te kijken naar de getallen, moet je ook kijken naar welke bron je hebt. vergelelijk je iets uit een wetenschappelijk boek met een site van enkele doemgangers, dan ga je inderdaad dergelijke grote verschillen tegenkomen.

je kan ook niet verwachten dat wetenschappers dergelijke zaken tot op de seconde kunnen voorspellen. dat is ene beetje teveel van het goede!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Reageer