profielwerkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

profielwerkstuk

ik ben een profielwerkstuk aan het maken over drankverpakkingen. nu vroeg ik me af waarom bier en frisdranken niet gewoon in karton zitten? dit zou veel milieu vriendelijker zijn dan al dat glas en plastic. ligt dit aan het effect wat karton op bier en frisdranken heeft, neemt het bijvoorbeeld verschillende smaakstoffen weg? wil iemand me dit uitleggen?? :roll:

Berichten: 176

Re: profielwerkstuk

ik weet het niet helemaal zeker maar het heeft meende ik te maken met het koolzuurgas in de frisdrank en bier. als de frisdrank in een pakje warm wordt wil het koolzuurgas uit de frisdrank waardoor in het pakje de druk toeneemt en explodeert. glas en plastic flessen zijn wel bestand tegen de druk toename.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: profielwerkstuk

Met die smaak zou het wel meevallen, er zitten genoeg koolzuurloze frisdranken en sappen wél in karton. Maar het is niet alleen karton, vaak zijn het drie materialen:

.

http://www.store-office.nl/uploads/files/o...r_en_karton.pdf
Vloeistofdicht.  

Voorbeelden hiervan zijn zuivelverpakkingen en sappakken ofwel drankenkartons. Dergelijk karton is altijd ‘behandeld’ en mag nooit bij het  oudpapier. Met ‘behandeld’ wordt bedoeld dat het karton met een of twee plastic laagjes (PE/polyethyleen) is beplakt. Het karton is daardoor waterdicht en condensbestendig. Bij vruchtensappen bevindt zich aan de binnenzijde tussen het plastic laagje en karton ook nog  aluminiumfolie. Doordat het karton vloeistofdicht is gemaakt, lost het niet in water op bij de papier- en kartonfabrieken. Bovendien zijn  ie pakken altijd vervuild door voedselresten. Schoonspoelen is niet milieuvriendelijk: bij het restafval dus.  

.
Dus of kartonnen verpakkingen nou zoveel milieuvriendelijker zijn....

Daar zijn vast wel studies naar gedaan, en dn kijken ze naar factoren als transport (lege statiegeldflessen kosten ook energie voor transport en schoonmaken), waterverbruik, restafval, grondstoffenverbruik, etc. Daar zijn allemaal weegfactoren voor en zo worden dan verschillende oplossingen milieutechnisch vergeleken. Dus voordat je karton zomaar milieuvriendelijker gaat noemen, zou ik eerst eens even dat soort rapporten zien op te snorren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer