Informatie over juridische overeenkomsten Paypal

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Informatie over juridische overeenkomsten Paypal

Ik heb een e-mail van Paypal ontvangen, met daarin de mededeling dat de juridische overeenkomsten gaan wijzigen, en een link naar de wijzigingen. De mail lijkt echt (geen taalfouten, link is naar <a>https://paypal.nl).</a>Wanneer ik de link open, zie ik een gigantische lap tekst, welke de wijzigingen zijn van de overeenkomst t.o.v. hoe deze was. Ik weet eigenlijk al niet meer hoe de overeenkomst was, dus om deze overeenkomst te begrijpen, gaat me uren werk kosten. Om akkoord te gaan, hoef ik niets te doen; slechts wanneer ik niet akkoord ga moet ik handelen.
 
Kent iemand wellicht een betrouwbare website waarop de belangrijkste zaken uit de overeenkomst worden samengevat voor een leek? In dit specifieke geval voor Paypal, maar meer in het algemeen zou zo een platform wel wenselijk zijn.
 
p.s. Ik geef het de prefix NL recht mee, maar ik weet eigenlijk niet eens met welk recht ik hier te maken heb...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Informatie over juridische overeenkomsten Paypal

Voorzover ik weet is in Europa de zgn. stilzwijgende toestemming niet meer toegestaan (Europese richtlijn ten aanzien van de bescherming van consumenten). Het is dus niet mogelijk éénzijdig een afspraak te maken.
 
Er moet dus sprake zijn van een duidelijke instemming met het aanbod. De richtlijn schrijft in dat licht voor dat de consument een elektronische handtekening moet zetten of de woorden 'ik ga ermee akkoord' moet intypen ter aanvaarding van aanvullende of gewijzigde producten of diensten.
 
Volgens de richtlijn keert Paypal dus de akkoordverklaring om en zou het juridisch niet juist zijn. (Let wel, ik ben geen juriste, dus ik lees dit maar gewoon met m'n boerenverstand). Nou is Paypal oorspronkelijk Amerikaans, dus wellicht houden ze de wetten van de VS aan, hoewel ze volgens de Amerikaanse wetgeving geen bank zijn en dus niet aan de wetgeving voor banken hoeven te voldoen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Informatie over juridische overeenkomsten Paypal

Ik heb ook deze mail gekregen en vroeg me hetzelfde af. Heb ook nog geen samenvatting kunnen vinden...
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Informatie over juridische overeenkomsten Paypal

Kan het zijn dat ik hier te maken heb met Amerikaans recht, of is Amerikaans recht niet zomaar geldig voor mensen in Europa?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Informatie over juridische overeenkomsten Paypal

physicalattraction schreef: Kan het zijn dat ik hier te maken heb met Amerikaans recht, of is Amerikaans recht niet zomaar geldig voor mensen in Europa?
Nee, het bedrijf is Paypal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A. uit Luxemburg. Europees recht.
 
Sowieso val jij altijd onder Europees consumentenrecht zolang je in de EU blijft.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Informatie over juridische overeenkomsten Paypal

Rhiannon schreef: Voorzover ik weet is in Europa de zgn. stilzwijgende toestemming niet meer toegestaan (Europese richtlijn ten aanzien van de bescherming van consumenten). Het is dus niet mogelijk éénzijdig een afspraak te maken.
Dat is een directive, en hangt dus enkel af van hoe het Nederlandse recht het implementeert. Maar zelfs die directive is niet zo breed als je het hier formuleert.
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-11-450_en.htm?locale=en
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer