Standaard additie; regressie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 292

Standaard additie; regressie

Ik heb een analyse uitgevoerd volgens de standaardadditie-methode.

Alle metingen zijn in duplo uitgevoerd en in een regressieprogramma ingevoerd. Door van de vergl. y = a +bx y op 0 te stellen kan x, de monsterconcentratie, berekend worden. Dit kan heel eenvoudig door a te delen door b.

Hiermee krijg ik één concentratie. Hoe bereken ik hiervan de standaarddeviatie?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Standaard additie; regressie

De standaard deviatie is een voudig te berekenen door dit uit te voeren in excel.

je voert in in een cel =stdev(meetresultaten) (bij de engelse versie). Voor de nederlandse versie gebruik je =st.dev(meetresultaten). Aangezien je het experiment in duplo hebt uitgevoerd heb je 2 resultaten gekregen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Standaard additie; regressie

Wouter_Masselink schreef:De standaard deviatie is een voudig te berekenen door dit uit te voeren in excel.

je voert in in een cel =stdev(meetresultaten) (bij de engelse versie). Voor de nederlandse versie gebruik je =st.dev(meetresultaten). Aangezien je het experiment in duplo hebt uitgevoerd heb je 2 resultaten gekregen.
Dit is een standaarddeviatie op regressie niveau, Sy valt weg omdat y = 0 nergens van kan afwijken. Het gaat dus om Sxe en dus ook niet om Sx. Omdat er twee replica's zijn valt er meer te zeggen over de nauwkeurigheid. Met standaardadditie heb je op elk meetpunt een fout, dus niet alleen op y = 0.

Ik moet uiteindelijk op een RSD uitkomen die voldoet aan de Horwitzcurve op een niveau tussen 2 en 20 ppm. Het is cruciaal dat ik op een goede RSD uitkom, ik kan namelijk 500 euro winnen met juiste waarden :roll:
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Standaard additie; regressie

Wat heb je allemaal al uitgevoerd? gewoon 'regressie' uitvoeren in excel heb je al ondernomen? Ik gebruik het niet zo heel vaak maar als mijn geheugen correct is zit hier ook iets van de stdev in.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Standaard additie; regressie

Ja er zit een Stdev in, maar het is de verkeerde. Ik gebruik Regress, een programma volledig gericht op regressie. Ik moet Sxe hebben, de standaarddeviatie van een standaard additie.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Standaard additie; regressie

Standaard-additie is een scheikundige methode om oa matrixeffecten te elimineren. Veel chemici zijn bekend met deze methode en de berekening van de stdev is volgens chemometrische berekeningen.

Gelieve geen reacties die niks met de vraag te maken hebben...
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Standaard additie; regressie

André B. schreef:Standaard-additie is een scheikundige methode om oa matrixeffecten te elimineren. Veel chemici zijn bekend met deze methode en de berekening van de stdev is volgens chemometrische berekeningen.  

Gelieve geen reacties die niks met de vraag te maken hebben...
bij standaardadditie bekom je een aantal punten, daar gaat een rechte door

en extrapolatie naar de X-as geeft dan de oorspronkelijke concentratie.

wat je nodig hebt is de standaarddeviatie op de verwachtingswaarde, die kan

je dan bepalen opde X-as

als je een bepaalde respons S hebt, en bv het toegevoegde volume is V

dan heb je een grafiek van S in functie van V.

je bekomt met je punten een rechte S = A*V+B

de verwachtingswaarde voor S= 0 is dan V = -B/A

bij een deling is de variantie de som van de relatieve varianties

dus (sV/V)^2 = (sB/B)^2+(sM/M)^2

dit was een algemene poging om het uit te leggen, als je beter wil dan

zal je wel de details van je metingen moeten zeggen (er zijn een aantal

manieren om standaardadditie te doen)

je hebt dus enkel de standaarddeviatie van A en B nodig
formerly known as d

Reageer