[Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

[Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

iedereen kent het en kan het maar hoe heet het, het geluid dat je maakt met je mond om de afkeuring van iets aan te geven.

het geluid wordt gemaakt door je tong tegen de achterzijde van je boventanden aan te drukken en daarna te "klakken".

Het klinkt als klttt of tsts of iets dergelijks maar hoe heet dat nou!

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

Een T waarbij je inademt in plaats van uitademt, en dat doe je 3 of 5 keer achter elkaar als je iets afkeurt. Bedoel je die? Ik weet niet hoe dat heet, ik zeg altijd: o o o
How will it end?

Berichten: 51

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

Nee ik weet wel wat je hij/zij bedoelt. Volgens mij heet dat dat gewoon klakken hoor.

Op zich wel grappige vraag... :shock:
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

Klopt. (woordenboek)
How will it end?

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

Grappig, ik zou het echt niet weten. Als dat geluid maar 1 maal wordt gemaakt word het vaak gevolgd door een zucht. Mijn zwakbegaafde zusje zegt letterlijk "Tse" op een moment dat wij dat geluid zouden maken. Misschien is het een optie? ( Toegegeven, als werkwoord vervoegd het een beetje rot.)

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

de vraag "waarom vraag je je dit af??" doemt bij mij op....

Berichten: 717

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

(...)"Tse" op een moment dat wij dat geluid zouden maken. Misschien is het een optie? ( Toegegeven, als werkwoord vervoegd het een beetje rot.)


Ik tse, jij tset, wij tsetten. Ik heb getset, wij hebben getsot. Soort sterk werkwoord... :shock:

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

de vraag "waarom vraag je je dit af??" doemt bij mij op....
"Tse"

Nou even serieus, Klakken kan het zo wie zo niet genoemd worden want dit wordt gebruikt voor een ander soort klank.

Tse-en komt in de richting maar erg makkelijk bekt dit niet.

Al met al nog geen steeds geen goede benaming.

Wie heeft er nog suggesties?

Berichten: 51

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

Waar wordt klakken dan voor gebruikt?
God does not play dice...

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

volgens het woordenboek is klakken :een klakkend geluid maken.

oftewel een geluid nabootsen van bijvoorbeeld klakkende hakken.

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

het is al een hele tijd stil rond dit onderwerp maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag.

Is er dan helemaal niemand die een goede benaming hiervoor heeft?

Berichten: 2

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

Gedragafkeuringsgeklak... misschien hebben we wel een nieuw woord ontdekt. Waarom Gedrag? Omdat je het meestal toepast als iemand zich vaag gedraagd of wat irriterends opmerkt. Gedrag dus... iemand een betere benaming? :shock:


Berichten: 11

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

Het klinkt als klttt of tsts of iets dergelijks

Volgens mij doen vooral kinderen het als ze hun zin niet krijgen...

Hun is verboden om <*****> <Tsjonge jonge> of anderzins met woorden kenbaar te maken dat ze het ergens niet mee eens zijn. Toch is het innerlijk verzet zodanig groot dat ze binnensmonds en dan toch hoorbaar deze geluiden maken <*****> wordt dus klttt, het klakken... en <tsjonge jonge> wordt dan tsts... een naam zou dus kunnen zijn: binnensmonds gemopper/protesteren... met weet dat het geen zin heeft om zich te verzetten, maar laat toch horen dat men het er niet mee eens is... ook het gezicht wordt daarbij vaak afgewend... of de ogen gesloten...

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: [Taalkunde?] Gedrag zonder naam?

:shock: Ttttttttttttssssssssss=Tjonge Jonge....Heet dát....Gr. v. Lady ;)
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers

Reageer