Waarom blijven planeten om de zon draaien?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 112

Waarom blijven planeten om de zon draaien?

Ik moet voor ANW een werkstuk maken over zwaartekracht...Mijn hoofdvraag is hierbij waarom blijven planeten om de zon draaien en schieten ze niet alle kanten op? En dan ken ik de antwoorden wel van dat de zwaartekracht van de zon ze vasthoud maar hoe kan dat dan? Want als jij een appel laat vallen dan valt hij op de grond...maar alle planeten vallen niet op de zon en de maan bijv. ook niet op de aarde...Alles is welkom, site's reacties echt alles :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

de zwaartekracht levert in het geval van de planeten een middelpuntzoekende kracht. de planeten zullen niet (zoals een appel zou doen) de zon in vliegen. omdat de planeten al een snelheid hebben die niet in de richting is van de zon. de zwaartekracht buigt de bewegingsriching van de planeten af zodat ze een cirkel baan vormen.

Berichten: 30

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

Als je een planeet vast zou houden, net als jou appel, dan zal ook een planeet naar de zon toe vallen.

Maar alle planeten zijn in beweging in een richting die niet naar de zon gericht staat, maar enigszins haaks op de richting waar de zon staat.

Ook nu valt de planeet naar de zon toe, maar door zijn voorwaartse beweging valt deze met een zwieper a.h.w. achter de zon om.

Na zo'n zwieper komt hij weer terug op zijn oorpronkelijke plaats en met de oorspronkelijke snelheid en richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

je kan het nu ook zelf ervaren!

maak een touw met aan het uit einde een gewicht. laat het (snel) draaien. je moet nu erg hard trekken aan het touw om het in zijn baan te houden.

( en natuurlijk een draai blijven geven)

kijk:

Afbeelding

de man in het linkerplaatje zie je een kogel slingeren. maar als je goed kijkt staat hij het zelfde als iemand die aan het touw trekken is (alleen draait hij niet) dus hij trekt ook aan de kogel, en zorgt dat de baan van de kogel afbuigt naar hem toe, en zo blijft de kogel in zijn baan

bij planeten gaat het net zo. de zwaartekracht trekt aan de planeten om ze in hun baan te houden.

Berichten: 112

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

aha ok bedankt, dan heb ik nog twee vraagjes

De planeten hebben een eliptische baan terwijl ik toch een rond baan zou verwachten hoe komt dit?

En als je kijkt naar een plaatje van ons zonnestelsel zie je dat alle planeten op dezelfde "hoogte" zitten behalve pluto die zich van boven naar beneden beweegt, hoe kan dit dan?

Berichten: 134

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

Middelpuntzoekende kracht is geen echte kracht, maar een kracht die ingenieurs hebben uitgevonden om makkelijker mee te rekenen.

Om even op een van laatste vragen te antwoorden: Ik las net in een andere thread (die over "planeet X") dat Pluto een brokstuk zou zijn uit de Kuipergordel en door een botsing in die baan is geduwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

vraag 2: Toeval vandaag topic over gemaakt (waar het antwoord instaat):

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=19520

vraag 1:

waarom verwacht je een cirkelbaan? welk niveau in natuurkunde heb je? want anders kan uitleggen nog een lange klus worden

zegt "Fmpz=mv²/r" je iets?

Berichten: 112

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

Zegt me vrij weinig, ik zit op het moment 4 havo N&T

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

ah, dan kom je fat allemaal nog teweten. ik doe 5 havo N&T dus ik kan het weten.

het komt erop neer dat een planeet in zijn baan (ellips) om de zon. ook een verschillende baansnelheden heeft. als het in zijn ellips dicht bij de zon komt dat gaat hij erg snel en vliegt hij uit de bocht totdat hij weer langzaam gaat (de zwaartekracht trekt hem terug) en zo gaat hij weer terug naar de zon . en als hij weer dichtbijkomt (aan de andere kant van de zon omdat de zon hem ook een beetje de naar de "andere kant" toe trekt) en zo gaat hij weer terug en gaat erg snel als hij dichtbij de zon is.

zo komt er een dynamisch evenwicht. de kans hierop is veel groter dan op een moie cirkel baan. een JAVA applet zegt meer dan 1345 woorden (nieuwe uitdrukking):

http://www.walter-fendt.de/ph14nl/keplerlaw2_nl.htm

(kies komeet Halley voor extra duidelijkheid)

misschien ken je de vergelijking van de gebogen ruimte die zwaartekracht zou veroorzaken. nou. pak een ronde schaal die mooi gekormt is en leg er een knikker in, de knikker zal een ellips maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

eXorikos schrijft:
Middelpuntzoekende kracht is geen echte kracht, maar een kracht die ingenieurs hebben uitgevonden om makkelijker mee te rekenen
Middelpuntzoekende kracht is wel degelijk een reele kracht. Of eigenlijk beter, het is een algemene benaming voor de krachten die een voorwerp in een draaiende baan om een as kunnen houden. In het geval van de planeten is de zwaartekracht de middelpuntzoekende kracht. In het geval van de kogel aan het touw de spankracht in het touw. In het geval van een muntje op een draaitafel voor langspeelplaten, de wrijvingskracht tussen muntje en draaitafel.

De tegenhanger van middelpuntzoekende kracht, de centrifugale kracht, is wel een virtuele, en meer een resultante van andere krachten die we voor het gemak precies tegengesteld aan die centrifugale projecteren, en samen de centrifugale kracht noemen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 134

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

eXorikos schrijft:
Middelpuntzoekende kracht is geen echte kracht, maar een kracht die ingenieurs hebben uitgevonden om makkelijker mee te rekenen
Middelpuntzoekende kracht is wel degelijk een reele kracht. Of eigenlijk beter, het is een algemene benaming voor de krachten die een voorwerp in een draaiende baan om een as kunnen houden. In het geval van de planeten is de zwaartekracht de middelpuntzoekende kracht. In het geval van de kogel aan het touw de spankracht in het touw. In het geval van een muntje op een draaitafel voor langspeelplaten, de wrijvingskracht tussen muntje en draaitafel.

De tegenhanger van middelpuntzoekende kracht, de centrifugale kracht, is wel een virtuele, en meer een resultante van andere krachten die we voor het gemak precies tegengesteld aan die centrifugale projecteren, en samen de centrifugale kracht noemen. :roll:
Nu ik je uitleg lees, begin in zowaar zelf te twijfelen :P Ik zal het nog eens aan mijn leerkracht fysica vragen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

Ikzelf schreef:
De tegenhanger van middelpuntzoekende kracht, de centrifugale kracht, is wel een virtuele, en meer een resultante van andere krachten die we voor het gemak precies tegengesteld aan die centrifugale projecteren, en samen de centrifugale kracht noemen.
sorry, typefoutje. zie ik nu pas.

Lees:De tegenhanger van middelpuntzoekende kracht, de centrifugale kracht, is wel een virtuele, en meer een resultante van andere krachten die we voor het gemak precies tegengesteld aan die MIDDELPUNTZOEKENDE projecteren, en samen de centrifugale kracht noemen.

En ik zou eigenlijk ook nog eens even moeten checken of er eigenlijk wel meerdere krachten samen die resultante centrifugale kracht vormen, ofdat het eigenlijk maar de naar buiten gerichte resultante van één kracht is, n.l. van de impuls van het bewegende voorwerp.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 187

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

pak maar eens een appel en ga op een gebouw staan dat minimaal 2 hoog is. gooi die appel dan superhard weg..

als het goed is blijft de appel dan eerst 'rechtdoor' vliegen en gaat hij daarna meer in verticale richting naar beneden.. (zie als een hyperbool) :roll:

deze actie wordt niet vergoed : kapotte ramen, hoofdletsel van voetgangers/fietsers of schade aan enig ander bezit :P
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

En als je broertje naast je staat en een appel laat vallen in plaats van hem gooit, liggen beide appels gelijktijdig in appelmoes op straat.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Waarom blijven planeten om de zon draaien?

Behalve als je de appel zo hard weggooit dat hij over de horizon heen valt en een baan om de aarde bescrhijft :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer