Zwembad Verwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Zwembad Verwarming

Hallo,
 
Wij hebben een zwembad met een diameter 5.7m en een diepte van 1.5m. 39 kuub water inhoud.
Nu willen wij graag een zwembad verwarming maken met gebruik van een oude ton, buizen en vuur.
 
Nu heb ik al een beetje rondgezocht en er werd meestal koper in de ton gebruikt, nu is koper nogal duur en vroeg ik mij af of er ook een andere soort buis in de ton zou kunnen. En hoe dik deze buizen moeten zijn.
 
De bedoeling is dus dat een pomp het water uit het zwembad haalt, door een soort van spiraal van buizen in de ton het water verwarmd en daarna weer via een buis terug het zwembad ingaat. In de ton wil ik graag stoken met hout.
 
Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor materialen buis in de ton mogelijk zijn, hoe dik en lang deze moeten zijn. En hoe snel het zwembad op deze manier verwarmd kan worden. ..graden per uur.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zwembad Verwarming

fuggle schreef: Nu heb ik al een beetje rondgezocht en er werd meestal koper in de ton gebruikt, nu is koper nogal duur en vroeg ik mij af of er ook een andere soort buis in de ton zou kunnen. En hoe dik deze buizen moeten zijn.
Je wil een metalen buis, omdat die goed warmte geleiden en goed tegen warmte kunnen zonder te gaan smelten. En ik kan me vergissen, maar ik denk dat je met koper het goedkoopste gaat uitkomen van alle metalen buizen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwembad Verwarming

Koper lijkt mij ook het meest geschikt. Je wilt tenslotte een spiraal draaien, en dat kan goed met koper. Het zou ook met aluminium kunnen, maar dat is minder stabiel, en ik denk niet dat het goedkoper is.

 

Om een liter water een graad te verwarmen is ongeveer 4200 J energie nodig. Voor jouw 39000 liter dus 163MJ. Dat is ongeveer gelijk aan 45 kWh. Volgens het rvo (klik) levert hout ongeveer 3,8 kWh per kilo. Zonder enig verlies zou je dus per graad zwembadwater 12 kg hout moeten verstoken. Maar het rendement van jouw zelfgebouwde kachel zal laag zijn. Een goede houtkachel haalt zo'n 50-70% en een open haard komt daar lang niet aan. Dus bij een goede bouw ga ik even uit van 50% rendement en is het minimaal 24 kg hout per graad, maar waarschijnlijk aanmerkelijk meer want:

 

Ook de leidingen naar en van het zwembad verliezen warmte, en het zwembad zelf raakt warmte kwijt door uitstraling, geleiding en verdamping. Hoeveel energieverlies dat oplevert hangt af van heel veel factoren (isolatie zwembad, 's nachts wel/niet afgedekt, buitentemperatuur, zonlicht/schaduw, wind, oppervlak, leidinglengte). Ik durf daar geen verantwoorde schatting van te doen. Kijk eens op zwembadsites voor nadere informatie daarover. Ergens op een Engelstalige site kwam ik in het verleden een redelijke calculator tegen. Google eens op energy calculator swimming pool.

 

Verder zal je flink veel buis moeten hebben, of het oppervlak op een andere manier groot moeten zien te krijgen om voldoende warmteoverdracht naar het water te krijgen. Zelf zou ik eerder op zoek gaan naar slooponderdelen van grote gasgeisers CV ketels en dergelijke. Ik zag ze op marktplaats aangeboden voor 45€. De warmtewisselaar daarvan zelf nabouwen lijkt mij erg lastig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zwembad Verwarming

Je hebt een groot buisoppervlak nodig om redelijk efficient de warmte van rookgas naar circulerend water over te brengen.
 
Het best lijkt me om het systeem van een (of twee) oude geyser(s) te nemen en daar je water doorheen te pompen, met het vuur waar normaliter de gasbrander zat.
 
Je zou ook een oude autoradiator kunnen gebruiken en die horizontaal boven het vuur plaatsen.
 
Beiden hebben buizen met lamellen zodat er een groot contactoppervlak tussen rookgas en water.

Berichten: 3

Re: Zwembad Verwarming

Hallo,
 
Nu heeft een vriend van mij zelf een zwembadje gebouwd en hij heeft gewoon een ton in het water gezet, stookt in de ton en hoopt dat de hitte van de ton het water verwarmd. Zou zoiets ook werken ipv met buizen? En nu is de ton aan de bovenkant open, zou het een verschil maken als de bonenkant van de ton ook dicht zit met een kleine koker in het midden zodat de rook daar uit kan?

Berichten: 460

Re: Zwembad Verwarming

Het is wat je definieert met werken. Voor een verbranding heb je zuurstof nodig, je zal dus moeten zorgen dat de aanvoer van zuurstof ook goed gaat, hoe verder je de ton afsluit, hoe moeilijker er lucht aangezogen kan worden. De efficiëntie van je systeem zal sowieso erg laag zijn. Het valt en staat met het oppervlak dat in contact staat met het water. Het grootste gedeelte van je warmte zal op deze manier "ongebruikt" verdwijnen via het warme gas, zonder je water op te warmen. je zult hel wat hout nodig hebben om je zwembadje op te warmen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zwembad Verwarming

Nu heeft een vriend van mij zelf een zwembadje gebouwd en hij heeft gewoon een ton in het water gezet, stookt in de ton en hoopt dat de hitte van de ton het water verwarmd.
Google wood-fired hot tub en je vindt vele zelfbouw en professionele baden die met hout gestookt worden.
Weliswaar zijn dat geen zwembaden van 39 m3, maar dat maakt voor het idee weinig uit.

Berichten: 3

Re: Zwembad Verwarming

Hallo,
 
Heb eens gezocht naar geizers en radiatoren maar niets in de buurt gevonden,
 
wel heb ik iemand gevonden die koperen buizen verkoopt,
€10 per 5m, 6mm
€25 per 5m, 18mm
 
Maakt het dan iets uit of ik de 6mm of 18mm kies?

En stel ik zou 25m buis halen, dan draaien in een spiraal en in de ton doen en dan daarin stoken, zou dat helpen?
of zou ik echt al 50m buis moeten hebben? Weet niet precies hoe ik dat dan weer met de lengte/dikte van de koperen buizen moet uitrekenen met de info van Michel Uphoff

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zwembad Verwarming

Het gaat om het oppervlak van de buis dat in contact komt met het rookgas.
Daarom hebben buizen in geysers en radiators lamellen om het oppervlak groot te maken.
 
wel heb ik iemand gevonden die koperen buizen verkoopt,
€10 per 5m, 6mm
€25 per 5m, 18mm
Maakt het dan iets uit of ik de 6mm of 18mm kies?
5 meter 6 mm buis heeft een oppervlak van 0,094 m2 , dat is dus 106 €/m2
5 meter 18 mm buis heeft een oppervlak van 0,283 m2 , dat is dus 88 €/m2
 
18 mm buis is dus iets goedkoper per m2oppervlak, maar wellicht moeilijker te buigen. Maar 6 mm buis scheurt wellicht gemakkelijker als je buigt.
 
Hoeveel oppervlak jij nodig hebt om je zwembad op een aangename temperatuur te brengen en houden? Ik zou het niet weten, maar waarschijnlijk wordt dit een dure grap.
 
Kijk liever naar zelf bouwen van een zonnecollector om je zwembad te verwarmen.
Niet zo moeilijk, tig mensen zijn je voor gegaan.
Bovendien veiliger voor kinderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwembad Verwarming

Als je een plat dak hebt, is een zwarte oprolbare PVCbuis een mooie oplossing. Dat hadden mijn vader en ik ooit gebouwd om 8 kuub aan water te verwarmen zodat je enigszins comfortabel erin kon zwemmen. Dit systeem was zo krachtig dat we moesten opletten dat je je niet aan het water verbrandde als je 's morgens de aanvoerpomp aanzette.

Reageer